Reach Out!

De Goede Doelen Twitter Top 250 staat weer voor de deur. 

Zoals iedere keer zal ik mij ook deze keer verbazen over de lage aantallen volgers van de meeste goede doelen. Want dat zijn ze...bijzonder laag! 

En dat geldt niet alleen voor Twitter, maar ook voor vele andere sociale media.

Wat ligt hieraan ten grondslag? Ik weet het niet, maar...denken we er wel goed over na?

Bereik

Kijkcijfers en oplagecijfers hebben tientallen jaren de media, en in het bijzonder de advertentie industrie, waarmee media immers gefinancierd worden, gedomineerd.

De reden daarvoor is simpel: Hoe meer mensen een programma zien of een blad lezen, des te meer mensen worden er geconfronteerd met de boodschap. Hoe groter het bereik van een medium, des te interessanter is het voor adverteerders om er gebruik van te maken.

Bij media draait alles om bereik.

Sociale media

In sociale media is dat niet anders. Om je boodschap uit te dragen zul je wel bereik moeten hebben.

En daar schort het bij verreweg de meeste goede doelen aan. Ze hebben geen bereik! Ze zijn letterlijk 'roepende in de woestijn'.

Tijd en geld investeren in content heeft geen zin als er na publicatie niemand mee geconfronteerd wordt. Je maakt geen Telegraaf voor 2.000 lezers, ook al zijn de artikelen en afbeeldingen nog zo goed!

Dus daar zul je wel wat aan moeten doen!

Hoezo, 'moeten doen'?

Het belang van sociale media wordt door velen nog altijd onderschat. Daar komen veel branches de laatste jaren op harde wijze achter. Of we nu praten over de reisbranche, de transportsector, financials of retail...deze branches zullen nooit meer hetzelfde zijn!

Het geldt ook voor onze branche. Crowdfunding, peer-to-peer fundraising, events, het zijn allemaal ontwikkelingen die door sociale media mogelijk zijn geworden of tenminste een volledig ander aanzien hebben gekregen.

En daar houdt het niet mee op. Online fondsenwerving, in al haar vormen groeit gestaag in volume en neemt een steeds belangrijkere plek in. Ook die groei is voornamelijk gebaseerd op de inspanning in de sociale media. 

De platformen zijn er en de wereldbevolking heeft ze geadopteerd! En ze zullen zich blijven doorontwikkelen.

Je hebt twee opties: Serieus meedoen of verdwijnen. Zo simpel is het.

Organisaties die niet willen snappen dat hun maatschappelijke rol van hen vraagt dat zich aanpassen zullen hoe dan ook het onderspit delven.

Social is niet 'nice to do', het is 'need to do'!

Of zoals ik bij een ander blogger las: 'Na een revolutie wordt de wereld nooit meer als voorheen!'

Helemaal mee eens!

Over bereik in sociale media

Eerst eens een misverstand uit de weg ruimen. Als het om sociale media gaat worden de honderden miljoenen gebruikers van de diverse platformen ons rond de oren gesmeten.

Maar daar gaat het helemaal niet om!

Bereik is primair het aantal volgers van je eigen account.

Leuk dat er ruim een miljard gebruikers van Facebook zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat die jouw boodschap zien! Sterker nog, door Edgerank is alleen het hebben van een berg likes op je pagina ook niet interessant. Gelukkig bij de overige sociale media (vooralsnog) wel.

Het enige extra bereikvoordeel dat je bij sociale media hebt ten opzichte van traditionele media, zijn de extra views die je krijgt wanneer je boodschap gedeeld wordt. Maar hoe groot denk je dat dat voordeel is als je nauwelijks volgers/likes hebt?

Goede content helpt

De kwaliteit van je content helpt echt om je bereik te verbeteren. Goede content wordt immers  sneller gedeeld en vergroot dus je bereik.

Hier denken de meeste goede doelen echter wel veel te simpel over. Want bij de meeste organisaties is die content eenheidsworst, waar niemand langdurig in geïnteresseerd blijft, of wordt content van andere media ook nog maar even sociaal gedeeld. De content vertelt geen verhaal, helpt de (potentiële) donateur niet, kortom...mist een strategie.

Investeren in goede content is absoluut lonend. Maar het is niet voldoende!

Maar hoe dan ook, goede content is veel meer waard als meer mensen het zien. Daartoe zal je je bereik op alle mogelijke manieren moeten vergroten.

Adverteren

De meest eenvoudige en snelle manier om je bereik in sociale media te vergroten en je volgers/likes te verhogen, is door gericht te adverteren.

Dat is voor veel mensen in de goede doelen wereld, die nog altijd denken dat sociale media gratis zijn of tenminste weinig kosten, een forse stap. Maar het is wel een onvermijdelijke stap, indien je daadwerkelijk iets wilt bereiken met sociale media.

Adverteren in sociale media hoeft niet heel duur te zijn, maar vergt wel continu aandacht en finetuning. Het is dan ook verstandig dit door een specialist te laten uitvoeren.

Rendement

Een ander hardnekkig misverstand is dat sociale media niets opleveren. Flauwekul, maar het is erg afhankelijk van hoe je het toerekent.

Voor diverse goede doelen mag ik wervingsprocessen van volgers uitvoeren als onderdeel van de groei van online inkomsten en de resultaten zijn overduidelijk:
  • De directe online donaties nemen toe, in veel gevallen met tientallen procenten per jaar.
  • De e-mail capture vanuit het sociale media bezoek neemt sterk toe. E-mail is bij de meeste organisaties nu (nog) de belangrijkste bron van online inkomsten. Maar dan moet dat bestand wel groeien, en sociale media zijn de belangrijkste driver.
  • Veel donaties vanuit direct bezoek zijn vooraf gegaan aan een eerder websitebezoek via sociale media (vaak mobiel).
  • Daarnaast zie ik bij klanten het directe verkeer en het organisch zoekverkeer aan de website nauwelijks toenemen, terwijl tegelijkertijd het websitebezoek uit sociaal verkeer explodeert en inmiddels groter is dan het overige verkeer, terwijl sociaal verwijzingsverkeer bij diezelfde organisaties twee jaar geleden nog geen 5% van het totale website bezoek betrof.
Hoezo geen rendement?

Sociale media zijn op dit moment de belangrijkste top-of-funnel driver van online groei!

En dan hebben we het nog niet eens over de ondersteunende rol van sociale media bij andere fondsenwervende on- en offline acties. 

Vooruitblik

Als we even verder kijken zien we dat diverse sociale media nog dit jaar met een 'donatiebutton' aan de slag gaan. Facebook, Twitter, Snapchat en Instagram zijn er al actief mee aan het testen.

Daarmee worden de sociale media zelf conversieplatform en wordt dus je aanwezig daar nog vele malen belangrijker!

Organisatie

Bij veel goede doelen is er veel te winnen in de organisatie rondom sociale media.

Meestal zijn doelen intern onduidelijk, KPI's niet gedefinieerd, wordt er nauwelijks gemeten en worden sociale media niet ingezet als een echt fondsenwervingskanaal, maar is fondsenwerving een afgeleid doel.

Dat is het grote verschil met het bedrijfsleven, waar sociale media in de eerste plaats een verkoopkanaal zijn en daarnaast ondersteunend zijn in de communicatie. Maar wel in die volgorde! Sales is het doel, communicatie een middel!

Goede doelen die online succesvol fondsen werven, hebben bijna zonder uitzondering organisatorisch het 'bedrijfsmodel' geadopteerd. Een beroemd voorbeeld daarvan is Charity: Water, maar zij zijn inmiddels zeker niet de enige.

Bij dergelijke organisaties worden investeringsafwegingen langs heel andere lijnen gemaakt. En met inmiddels bewezen succes!

En nu?

Ik maak deze week gewoon weer mijn lijst en blijf me ondertussen oprecht verbazen.

Wil je het in 2015 echt veel beter doen en online een structurele inkomstenstroom genereren? Pak dan de telefoon, open je mail of gebruik die sociale media om nu contact met me op te nemen!  



Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten