Een terugkomend gespreksonderwerp was de vooruitblik op 2012. Niet zo verwonderlijk in deze tijd van het jaar. Wat zijn de trends, wat zal er gaan gebeuren, wat verwacht jij? Dit zijn mijn verwachtingen voor 2012 ten aanzien van de marketing- en communicatie-trends in onze sector, in willekeurige volgorde...
- Donateurs willen aantoonbaar resultaat;
- Donoren willen steeds meer en gedetailleerdere informatie over de projecten van goede doelen organisaties. Liefst kijken ze met een webcam 24/7 mee en willen ze ook nog meebeslissen. Het verband tussen doneren en besteden wordt nog veel groter, hetgeen met zich mee brengt dat de omvang van de 'geoormerkte gelden' ook steeds meer zullen toenemen en druk op het zichtbaar en aantoonbaar maken van onze toegevoegde waarde in de keten ook alleen maar groter zal worden.
- Mobiel wordt steeds belangrijker;
- De groei van 'mobile' is onstuitbaar en goede doelen doen er verstandig aan daar steeds meer rekening mee te houden. 'Right here, right now!' is cruciaal, want bij die mobilisering hoort het aanbieden van directe handelingsperspectieven. Veel nieuwe toepassingen in de vorm van apps, mobile websites en mobile-payment-tools zullen in 2012 het levenslicht zien, ook in de charitatieve sector.
- Belang van sociale media zal fors groeien;
- Sociale media krijgen een steeds centralere plek in ons dagelijks leven en er is geen uitzicht op een groeivertraging. De inzet en het gebruik neemt alleen maar toe, evenals de gebruiksvriendelijkheid. Steeds minder zal het een 'specialisme' zijn, het wordt van ons allemaal.
- Sterkere focus op bijdrage Social Media in fondsenwervende resultaat;
- De roep om beter inzicht in de financiƫle bijdrage van sociale media inspanningen zal steeds groter worden, hetgeen betekent dat meten en vastleggen ook steeds belangrijker wordt.
- Toenemende aandacht voor operationele transparantie naar donateurs;
- Goede doelen zullen meer en meer gedwongen worden hun stakeholders inzicht te geven in de processen en activiteiten van de eigen organisatie. De ramen en deuren gaan open en we moeten steeds meer gaan communiceren over onze eigen problemen, twijfels en onzekerheden en onze besluiten in de dagelijkse bedrijfsvoering expliciet maken en toelichten. Lastig, dat zeker, maar ook een kans om die stakeholders echt bij het wel en wee van onze organisatie te betrekken!
- Kanaal integratie is definitief doorgebroken;
- De 'kanaalverzuiling' is definitief voorbij, juist het verband tussen de kanalen is cruciaal aan het worden. We trekken aandacht via sociale media, overtuigen mensen op onze website en sturen een mailing om hen te vragen te doneren. Waarmee ook de afstemming van onze commmunicatieuitingen tussen alle kanalen steeds belangrijker wordt, zowel in timing als in vormgeving. Maar het betekent ook dat 'rapporteren per kanaal' en 'beoordelen per kanaal' steeds onzinniger wordt!
- Data management krijgt meer aandacht;
- Online marketing levert steeds meer data op, maar het proces van verzameling, het borgen van data-kwaliteit en het ontsluiten van relevante data voor marketing management staat nog in de kinderschoenen. Privacy-issues zijn nog niet opgelost, transparantie is noodzakelijk maar tegelijkertijd kostbaar en tijdrovend en een consensus over wat nu echt belangrijk is, is er nog lang niet. Goed data gebruik wordt cruciaal!
- We werven fondsenwervers in plaats van donateurs;
- Meer en meer neemt het belang van evenementen toe in onze branche. Dus werven we geen donateurs meer maar fondsenwervers. En zijn we vooral bezig met het begeleiden en stimuleren van deze vrijwilligers. De fondsenwerver wordt coach, inspirator, stimulator en motivator.
- Communicatie personaliseert verder;
- Personalisering, het afstemming van communicatie boodschappen op individuele personen wordt steeds belangrijker. Online zien we het belang van 'retargeting' in advertenties snel toenemen, en ook de consequenties van het online gedrag van onze vrienden en bekenden wordt hierin meegenomen. Het afstemmen van communicatie op individuen wordt ook in de sociale media steeds centraler gesteld, denk maar eens aan de 'vriendenlijsten' op Facebook of de 'kringen' van Google+, maar ook aan de location-based-offers die mobiel snel toenemen.
- Meer aandacht voor de kleinere sociale media platforms;
- Niet alleen de grote sociale media platforms, zoals Facebook, LinkedIn, Twitter, Hyves en Google+ zullen door iedereen ingezet worden, maar om het verschil te maken zullen steeds meer marketeers juist ook gaan kijken naar de kleinere platforms om dichter bij hun doelgroepen te komen. De social media mix wordt steeds belangrijker.
- Community engagement wordt belangrijk;
- In moeilijke economische tijden groeien mensen naar elkaar toe, zoeken houvast bij elkaar. De gemeenschapszin neemt sterk toe, en het is voor goede doelen dan ook zaak om aansluiting te vinden en te houden bij die gemeenschappen. Of liever nog, een centrale, bindende en inspirerende factor te zijn!
- De achterblijvers gaan de pijn voelen;
- De twijfelaars, de uitstellers, degenen die nog steeds denken dat 'online' niet zo belangrijk is, gaan marktaandeel verliezen en worden pijnlijk geconfronteerd met het gegeven dat de wereld om hen heen, dus ook de donateurs, wel de transformatie naar online gemaakt hebben.
Dank je wel Walter voor deze mooie samenvatting van de trends die er op de Vakdag Fondsenwerving (ook) te beluisteren waren. Ik heb jaren in de reiswereld gewerkt, waar de online ontwikkeling al wat eerder is ingezet vergeleken met de charitatieve sector. Veel van de trends die je noemt, zijn in de reiswereld ook aan de orde, dus wat dat betreft heeft fundraising een inhaalslag gemaakt en zal het de komende tijd alleen maar nog sneller gaan.
BeantwoordenVerwijderen