55 excuses om niets te doen

Wat zijn we toch goed in het uitleggen waarom we dingen niet doen. De afgelopen weken heb ik een verzameling gemaakt van uitspraken waarin fondsenwervers, communicatie-medewerkers, hun managers en directieleden uitlegden waarom ze hun sociale media activiteiten in 2012 niet fors zullen uitbreiden. Het is haast onvoorstelbaar hoeveel goede excuses er zijn om vooral niets te doen. Deze lijst is speciaal voor hen die nog om wat excuses verlegen zitten...


  1. We gaan eerst de website vervangen, in 2013 richten we ons op sociale media.
  2. We hebben niet genoeg content.
  3. We hebben er geen tijd voor.
  4. We gaan er iemand voor aannemen in de loop van 2012 en die gaat een plan maken.
  5. We weten nog niet waar we het moeten beleggen in de organisatie.
  6. We doen alleen Facebook, de rest is niet belangrijk voor ons.
  7. Het levert niets op.
  8. We pakken het pas op als de organisatie er klaar voor is.
  9. We hebben er geen budget voor.
  10. Onze donateurs zijn niet online actief.
  11. We willen wel, maar de directie staat het niet toe.
  12. We moeten eerst andere dingen afmaken.
  13. We kunnen toch niet tegen de grote merken op.
  14. Fondsenwerving wil wel, maar Communicatie begrijpt het niet.
  15. Communicatie wil wel, maar Fondsenwerving begrijp het niet. (zelfde organisatie als 14)
  16. We gaan eerst besluiten wat we niet meer gaan doen.
  17. Twitter past niet bij onze 'brand'.
  18. Het is al te laat, we hebben te lang gewacht.
  19. We hebben er niet de juiste mensen voor.
  20. De directeur houdt er niet van.
  21. We hebben al 300 likes op onze Facebook pagina, we doen meer dan genoeg!
  22. Het is maar een hype, volgend jaar is het weer wat anders.
  23. Ons bureau zegt dat het niet belangrijk is.
  24. We hebben geen capaciteit om nog meer online vragen te beantwoorden.
  25. We kiezen eerst voor herpositionering van ons merk.
  26. Dan gaat al het personeel de hele dag zitten Twitteren, weet je wel wat dat kost?
  27. Over een tijdje houdt iedereen het voor gezien.
  28. We gaan eerst een keuze voorbereiden voor welke sociale media we kiezen.
  29. We weten nog niet wat we er mee willen.
  30. Onze partners in Afrika/Azië/Zuid-Amerika/Oost-Europa leveren niet genoeg content aan.
  31. We vinden het te duur.
  32. We geloven er niet in
  33. We stoppen er geen geld in totdat we het hele plaatje compleet hebben.
  34. Ik zit al op LinkedIn!
  35. Onze Hyves pagina levert ook niets op.
  36. We gaan eerst bepalen wie er in de organisatie namens ons actief mag zijn.
  37. Het bestuur moet het plan nog goedkeuren.
  38. We moeten bezuinigen op Communicatie.
  39. Na de reorganisatie pakken we het op.
  40. We kunnen geen goede stagaire vinden
  41. We hebben het veel te druk.
  42. Google +? Nooit van gehoord!
  43. Twitter, is dat niet waar ze vertellen dat ze naar de WC gaan?
  44. Wat is de ROI?
  45. Het past niet in ons jaarplan.
  46. We gaan eerst beter doen wat we al doen.
  47. Facebook, daar zetten m'n vrienden de foto's van hun kinderen op, da's privé.
  48. Ons ICT systeem laat geen toegang tot sociale media sites toe!
  49. Dan scheppen we verwachtingen die we niet waar kunnen maken...
  50. Het voelt niet goed
  51. ...en wie gaat het werk dan doen?
  52. Wat heb je nu aan een hoop 'likes'?
  53. Als donateurs iets te vragen hebben bellen ze maar.
  54. Wij zijn niet interessant genoeg.
  55. Je kan nu eenmaal niet alles...


Volg je FundraiserOnline al op Twitter?

Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen