Een terugkomende vraag bij veel organisaties gaat over de keuze. Welke van die overweldigende berg cijfers moet je nu meten om een beeld te hebben van de online prestaties. Wat zijn de echt relevante cijfers?
Online activiteiten leveren geweldige hoeveelheden meetbaar materiaal op. Prachtige rapportages, vele statistieken, mooie grafieken, je kan er een dagtaak van maken om alleen al de cijfers van iedere tweet de doorgronden. Maar terecht vragen heel wat organisaties zich af welke cijfers ze nu echt zouden moeten volgen (need to know) en welke cijfers eigenlijk maar weinig toegevoegde waarde hebben (nice to know).
Er zijn heel wat meningen over het antwoord op deze vraag en eensluidend zijn die zelden. Het is vaak maar net waar de accenten gelegd worden. Daar wordt je best onzeker van, zeker als je tijd kostbaar en beperkt is, wat bij de meeste goede doelen in de dagelijkse praktijk nu eenmaal het geval is.
Uitgangspunt voor het meten zijn de doelstellingen van de inzet van je online acties. Naar mijn bescheiden mening dekt de onderstaande lijst de cijfers waar je prioriteit aan zou moeten geven, al ben ik de eerste die toe zal geven dat dit veel te beperkt is voor de echte specialisten op de verscheidene deelgebieden. Maar het helpt je in ieder geval om te focussen en te bepalen waar je je inspanningen moet verbeteren/veranderen om succes te hebben.
- Bronnen
- Waar komt je bezoek vandaan? Welke bronnen leveren het meeste bezoek op en welke bronnen leveren het kwalitatief beste bezoek op? Denk hierbij niet alleen aan sociale media, maar ook aan zoektermen, online (advertentie-)campagnes, inspanningen van mensen en betrek ook de eventuele kosten van gebruik van deze bronnen hierin. Je kan heel veel tijd aan de frequentie van tweets besteden, maar is dat interessant indien Facebook een veel belangrijkere bron is?
- Bereik
- Sociale media worden online vooral ingezet om bereik te vergroten. Wat is het bruto bereik van je boodschap, wat is het netto bereik, hoeveel confrontaties genereer je daadwerkelijk? Al is je boodschap nog zo belangrijk, als niemand het ziet is het zinloze communicatie.
- Aanwezigheid
- Hoe lang verblijven mensen op je hub? Voldoet het aan hun verwachtingen? Welke handelingen verrichten ze er? Waar klikken ze, welke content wordt geconsumeerd? Uiteindelijk wil je je funnel op orde hebben, en dat begint met engageren.
- Bounce Rate
- Hoeveel mensen zijn maar heel kort op je hub, dus komen er wel, maar haken bijna gelijk af. Een hoge bounce rate kan te maken hebben met een verkeerde verwachting, maar heeft minstens net zo vaak andere oorzaken, als gebrek aan content, verkeerde content, onduidelijke navigatie, etc. Wil je weten waar het beter moet? Dit legt de vinger op de zere plek!
- Interactie
- Met hoeveel mensen heb je een daadwerkelijke conversatie, hoeveel mensen gaan een stap verder dan slechts je content tot zich nemen? Van klacht tot compliment, van vraag tot bijdrage, zodra mensen bereid zijn tot interactie heb je ze geraakt.
- Conversie
- Hoeveel contacten leiden tot een daadwerkelijke conversie, wat die ook is? Hoeveel donaties, hoeveel vrijwilligers, hoeveel mensen beantwoorden je poll of steunen je petitie? Hier gaat het toch allemaal om? Dan moet je het wel vastleggen!
- Mentions
- Hoe vaak wordt jouw merk genoemd, wordt er over je gesproken? Als je geen aandacht krijgt, wordt het dan geen tijd om iets te doen dat spraakmakend is?
- Loyaliteit
- Hoeveel mensen komen er terug, bezoeken je vaker dan eenmalig? Hoe kan je mensen loyaler maken? Welke factoren stimuleren herhaald bezoek? Een relatie is geen 'one-night-stand'!
- Viraliteit
- Iets controversiƫler, maar wel belangrijk: Wat is de kwaliteit van je content en hoe vaak en door wie wordt je content gedeeld? Delen is vooral belangrijk voor het vergroten van je bereik.
Volg Fundraiser Online op Twitter:
@FundraiserOnl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten