Instagram wordt ook in Nederland steeds belangrijker en dus is het hoog tijd om de prestaties van goede doelen in dit medium eveneens in kaart te brengen.
Bij deze daarom de eerste poging...en dat valt me allesbehalve mee!
Waarom Instagram?
Ruim een week geleden maakte Instagram bekend inmiddels wereldwijd over meer dan 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers te beschikken. Daarmee is dit sociale medium groter dan Twitter!
Alhoewel dat voor het overgrote deel Noord-Amerikaanse gebruikers zijn (ca. 75%), is de groei van Instagram in Nederland ook aanzienlijk. Newcom meldde begin dit jaar dat er in Nederland 1,6 miljoen Instagram gebruikers zijn, waarvan 722.000 maandelijkse gebruikers.
Instagram groeit dus heel hard, ook in Nederland, waar Twitter overigens nog wel groter is.
Een oud marketing adagium luidt: 'Meet the customers where they are'. Dus lijkt het niet meer dan logisch om ook Instagram een plek in de sociale media strategie te geven.Maar gebeurt dat ook?
Grondslag
Aangezien het nog al een klus is om een overzicht samen te stellen, heb ik ervoor gekozen de 250 organisaties die het meest actief zijn in sociale media (Facebook & Twitter) als eerste op hun aanwezigheid te controleren.
Daarbij vielen twee zaken al snel op:
- Afgezien van de 40 grootsten, is de participatie van goede doelen op Instagram bijzonder laag. Uiteindelijk heb ik dan ook maar 86 accounts kunnen identificeren.
- Een groot deel van deze organisaties vermeldt het eigen Instagram account niet eens op de eigen website, bij andere door hen ingezette sociale media!
Ik roep dan ook alle niet vermelde organisaties (en oplettende lezers) op om ontbrekende accounts kenbaar te maken zodat ik de lijst in de toekomst verder aan kan vullen.
De waarneming
Zoals ik al schreef heb ik 86 Nederlandse goede doelen accounts kunnen identificeren. Daarvan zijn er overigens een aantal die alleen hun naam gereserveerd hebben (heel verstandig!), waardoor ik mij uiteindelijk beperkt heb tot een lijst van de 50 meest gevolgde accounts.
- Gezamenlijk hebben zij 7.115 berichten geplaatst, waarbij Metakids met 735 berichten het meest actieve account is.
- De organisaties hebben samen 60.470 volgers. Daarvan zijn er twee heel groot, namelijk World Press Photo (14.300 volgers) en Van Gogh Museum (12.300). Wie had dat nu verwacht...
- In totaal worden 15.654 accounts gevolgd.
Waarom zo'n beperkte inzet?
Veel organisaties wijzen er terecht op dat het lastig is om vanuit Instagram rechtstreeks traffic naar de eigen website te genereren. Je kan immers geen URL toevoegen aan een afbeelding. De enige mogelijkheid daartoe is de omschrijving op je eigen pagina.
Maar dat neemt niet weg dat Instagram door goede doelen buiten Nederland wel heel succesvol ingezet wordt. Een paar voorbeelden:
- Keep a Breast ( 36.000)
- Surfrider Foundation (57.000 volgers)
- Make-a-Wish America (74.000 volgers)
- Charity: Water (279.000 volgers)
- MSF (165.000 volgers)
- ASPCA (104.000 volgers)
Ik ben benieuwd hoe de situatie bij een volgende meting zal zijn. Snel een goede positie verwerven is in ieder geval nog niet erg lastig....
De Goede Doelen Top 50 op Instagram
En dan nu de volledige lijst. De waarneming is overigens gedaan op 23 september j.l.
Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!
Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Super tof dat je altijd deze overzichten maakt (is handmatig echt een mega klus)! Ik zie amper reacties op je blogs, maar volgens mij zijn er vast meer mensen dan ik je dankbaar voor al dit werk (en dat mag best eens getoond worden).
BeantwoordenVerwijderenOm je overzicht voor Instagram misschien iets makkelijker te maken zou je er eventueel voor kunnen kiezen om de organisaties die je nu hebt gevonden, toe te voegen aan de Instagram Brand Monitor (www.instagrambrandmonitor.nl), scheelt je volgende keer wellicht veel handmatig werk :)
Hartelijk dank Jeffrey!
VerwijderenGoede tip!