Fondsenwervers en Online Sociale Media

Afgelopen avonden ben ik op zoek geweest naar Nederlandse fondsenwervers met een Twitter account. Nu ken ik er persoonlijk nog al wat en degene die je niet kent, vind je snel genoeg door eens een kijkje te nemen in bijvoorbeeld de profielen van groepsleden van relevante groepen op LinkedIn. Het resultaat van die zoektocht vond ik verbazingwekkend. Want het was zeer leerzaam.

Voor alle duidelijkheid, ik heb gezocht naar Nederlandse fondsenwervers, mensen die in loondienst van een goed doel werken of mensen die zich als zzp'er laten inhuren door een goed doel om fondsen te werven. Dus geen leveranciers en geen goede doelen. Fondsenwervers op een breed niveau, van directeuren tot starters, werkend voor grote en kleine fondsenwervende organisaties en niet alleen binnen traditionele goede doelen, maar ook in sectoren als onderwijs, cultuur, sport en gezondheidszorg.

Een korte samenvatting van de resultaten van die zoektocht:
  • Er zijn nog steeds heel wat fondsenwervers zonder LinkedIn, Twitter of Facebook account. Hoe is het mogelijk in 2011? Ik heb er meer dan 100 (niet) gevonden.
  • Er zijn nog steeds getrouwde vrouwen die dan weer hun meisjesnaam , dan weer hun getrouwde naam gebruiken.
  • LinkedIn is verreweg het meest populair
  • Er zijn heel veel (65/70%) fondsenwervers die geen Twitter account hebben.
  • De groep met een Facebook profiel is nog veel kleiner.
  • Van degene die wel een Twitter account hebben gebruikt tenminste de helft zijn account niet of nauwelijks ( < 5 Tweets, <10 followers, <10 following)
  • Er zijn heel wat fondsenwervers die hun Twitter account niet vermelden in hun LinkedIn profiel.
  • Ruim 15% van de LinkedIn profielen bevatte geen  foto.
  • Ruim 28% van de Twitter profielen bevatte geen enkele omschrijving van wie de persoon is, wat hij/zij doet of waar hij/zij werkt. 11% bevat geen foto.
  • Er is een kleine groep fondsenwervers echt online actief (< 100), die kom je dan ook overal tegen.
  • De online actieve groep is opvallenderwijs niet de jongste groep in deze sociale media, maar juist de 30 en 40 jarigen. Zitten de jongeren dan in andere netwerken?
  • Er is slechts een heel kleine groep die privé informatie deelt, vrijwel iedereen houd het bij zaken die gerelateerd zijn aan hun werk. Op Facebook vind je het meeste privé-informatie, op LinkedIn het minste.
  • De organisatiegraad van fondsenwervers is beperkt. Er zijn weinig zeer actieve groepen, degenen die nog enige activiteit vertonen, zijn sterk afhankelijk van een beperkt aantal mensen. En veelal zijn dat niet de fondsenwervers, maar leveranciers.
  • Dat laatste leidt al snel tot de conclusie dat zelfs de online actieven vooral 'observators' zijn, ze bekijken wat anderen doen zonder zelf een bijdrage te leveren. Dat zie ik overigens ook aan het bezoek van dit blog, aangezien het overgrote deel wel leest, maar vooral anoniem wenst te blijven.
  • Uit dezelfde waarnemingen blijkt overigens ook dat het overgrote deel de 'netetiquette' niet kent, niet begrijpt of niet toepast. Niet zo netjes, dames en heren fondsenwervers! Daar kom ik zeker nog op terug.
Voor alle duidelijkheid, dit is geen gedegen onderzoek, maar een observatie. Ik pretendeer geenszins volledig te zijn, en zal ongetwijfeld her en der wel mensen over het hoofd gezien hebben of vergeten zijn. Wel een veelzeggende observatie. Zoals ik het ook opvallend vond dat ik de LinkedIn profielen van meer dan 350 fondsenwervers bekeken heb, en aangezien ik dat niet anoniem doe, moeten zij dat allemaal gezien (kunnen) hebben, maar er zijn er 2 (!) die daarna ook mijn profiel bekeken hebben.

Dit alles overziend realiseerde ik me dat er nog veel pionierswerk te doen is. Want degenen die ik zou willen wakker schudden, bereik ik niet via dit medium. Het werk is dus vooral voor die 100 echte actievelingen. Want het is aan jullie om je collega's duidelijk te maken dat het toch echt anders moet. Hierbij alvast wat argumenten om je daarbij te helpen, maar aanvulling is altijd welkom:
  • Fondsenwerver is een sociaal beroep! Netwerken zijn cruciaal en online netwerken zijn niet meer weg te denken uit de moderne samenleving. Wereldwijd hebben 600 miljoen mensen een Facebook profiel, in Nederland zitten ruim 3,4 miljoen mensen op Facebook, ruim 2,1 miljoen mensen op LinkedIn en zijn er meer dan 400.000 Twitteraars. 
  • Hoe kan je jezelf  'fondsenwerver' noemen en geen interesse hebben in zulke belangrijke communicatie media? Een fondsenwerver is een marketeer en van een marketeer mag iedereen (inclusief je baas!) verwachten dat hij of zij een basiskennis over communicatiekanalen bezit. Niet alleen in theorie, ook in de praktijk!
  • Besef je wel welke kennisachterstand je oploopt door niet actief te zijn in online sociale netwerken? Over een paar jaar kan je een andere baan gaan zoeken als je je niet blijft ontwikkelen.
  • Jezelf ontwikkelen is investeren in jezelf. Dat is niet iets wat beperkt blijft tot 'de uren van de baas'. Het argument: 'Daar heb ik het te druk voor' telt niet. Dat geldt voor iedereen. Het gaat om keuzes maken en online ontwikkelingen negeren is in jouw beroep niet acceptabel.
  • Je bent als fondsenwerver een uithangbord van je organisatie. De beeldvorming over de organisatie begint ook bij jou. Als je dan onvindbaar bent in online sociale media, jezelf verstopt achter een profielloze, beeldloze, onmogelijke twitternaam, ben je niet alleen onbereikbaar, je beschadigt ook het imago van je organisatie. 
  • Dat geldt ook voor alles anoniem willen doen. Succesvolle fondsenwervers zijn zichtbaar, aanspreekbaar en benaderbaar. Dat hoort bij je vak!
  • Als fondsenwerver hoor je daar te zijn waar je donateurs zijn. En ja, die zijn wel in de sociale media actief.
    •  
      Volg Fundraiser Online op Twitter @FundraiserOnl 
      en krijg een tweet bij elke nieuwe publicatie.
       
      Follow FundraiserOnl on Twitter
         

12 opmerkingen:

  1. He Walter,

    goed stuk weer, helemaal mee eens! Ik heb overigens een twitter lijst aangemaakt met nederlandse fondsenwervers, kijk even op:
    http://twitter.com/#!/list/EllenJanssens/fondsenwerving-nl-2
    hartelijke groet,

    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Walter,

    Interessante en treffende observatie. Bijna helemaal mee eens. Het enige waar ik een vraagteken bij zet is de beperkte organisatiegraad van fondsenwervers. Hoe bedoel je die?

    Groet, @robpotgiesser

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ellen,

    Inderdaad een erg handige Twitterlijst (volg hem ook) en heb er ook voor deze post gebruik van gemaakt. Ik raad iedere fondsenwerver dan ook aan zich aan te melden voor je lijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Rob,

    Mee eens, opnieuw lezend had ik dat anders en zeker uitgebreider moeten formuleren. Wat ik er mee bedoelde te zeggen is dat er weinig actieve, grote groepen zijn waarin een groot deel van de fondsenwervers actief(!) participeert. De groepen zijn er wel, maar ze zijn maar heel beperkt actief, vooral toeleveranciers communiceren er veel. De discussies worden nauwelijks door de fondsenwervers gevoerd. Hoe vaak kom je nu echt een stelling op LI tegen waarop massaal gereageerd wordt of waar grote tegengestelde meningen leven. Hoe vaak reageren fondsenwervers op actuele gebeurtenissen die hun werk direct raken? Wat mij betreft veel te weinig, veel fondsenwervers voelen nog nauwelijks verantwoordelijkheid voor de ontwikkelingen die hun beroep en beroepsgroep raken. Vergelijk dat eens met andere beroepsgroepen, bijvoorbeeld het onderwijs of de zorg sector.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Walter,

    das weer (gedeeltelijk) een andere discussie die je nu aanzwengelt, maar zeker een interessante!
    Ik ben er zéker een voorstander van om als fondsenwervers onderling meer te doen aan kennis-uitwisseling, sparren en het verder ontwikkelen van het vak, en inderdaad, dat gebeurt nog erg weinig. En daar lenen sociale media zich inderdaad m.n. voor. Wel is het natuurlijk zo dat in elke branche, en op elk blog, het aantal reacties altijd beperkt is, zeker tov aantal lezers/lurkers. Het befaamde trappetje..

    Daarnaast zou het m.i. een hele mooie stap vooruit zijn als we meer als branche/beroepsgroep naar buiten treden, bijv gezamenlijke communicatie-campagnes opstarten de branche aan een beter imago te helpen..

    Misschien dat via blogs als deze daar de eerste stappen in kunnen worden gezet!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ellen,

    Je hebt gelijk, ik maak er binnenkort gewoon een nieuwe post over...

    Walter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Walter,

    Weer een interessant artikel van je. Geeft goed weer hoe wij FWers georganiseerd zijn. En natuurlijk ben ik benieuwd tot welke groep ik behoor :-)

    Maar nog meer benieuwd wat je bedoelt met Netiquette. Wanner kom je hier op terug? Of ga je bij de profielen die je bekeken hebt, hier een comment over maken?

    Ja, we hebben nog een grote slag te maken. En ook veel te leren. En dit leren doen we alleen door ook zelf actief te zijn op social media. Daar ben ik het helemaal mee eens.

    PS. Voor wat betreft de anonimiteit, ik durf zelfs met mijn foto erbij...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Jeroen,

    Natuurlijk reken ik jouw tot de fondsenwervers, en de actievelingen zelfs :-))Dus ik verwacht wat van je...!

    Op die Netiquette kom ik binnenkort terug, ik erger me soms mateloos aan het gedrag op Twitter en LinkedIn van sommige collega's. lhoewel ik bijna zeker weet dat het vaak onkunde is.

    En wat betreft die anonimiteit...je kent ze vast wel van LinkedIn, het bezoek aan je profiel van een 'Anonymous LinkedIn user', 'Someone in the fundraising industry in the Amsterdam area' of die spannende Twitternamen zonder foto (eitje) en beschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Walter

    Is de beperkte organisatiegraad misschien een gevolg van het versnipperde landschap? Hier kom je een paar fondsenwervers tegen, in uiteenlopende Linkedin groepen een paar, op twitter een aantal, enz.

    Ook heb ik het idee dat veel fondsenwervers uit de traditionele direct marketing komen (overigens een waardevolle background), en daardoor het digitale speelveld nog grotendeels moeten ontdekken. Ook transparant zijn is voor velen nieuw.

    Volgens mij gaat het wel goed komen met die organisatiegraad. Jouw blog kan daar een mooie rol in spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Rob,

    Wat betreft je analyse over het versnipperde landschap, dat kan ik alleen maar onderschrijven. Dat ze anno 2011 het digitale landschap nog steeds niet kennen vind ik eigenlijk wel kwalijk en eerlijk gezegd ook wel gemakzuchtig. Heeft men niet een beetje te lang op de lauweren gerust? Je moet jezelf natuurlijk wel blijven ontwikkelen, de wereld om je heen gaat door, dus stilstand is achteruitgang.

    Hartelijk dank voor het compliment t.a.v. FundraiserOnline natuurlijk, ik hoop er inderdaad mijn steentje aan bij te dragen, maar kan alle steun daarbij goed gebruiken. Je bijdrages helpen veel, wordt dus zeer gewaardeerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Graag gedaan hoor.

    Een deel heeft lang gedacht dat het alleen maar tijd en geld kost, en weinig oplevert. De benefits - en dat is zeker niet alleen geld - beginnen nu echter snel duidelijk te worden.

    Maar calculeer mee dat fondsenwerving in korte tijd wel fundamenteel anders aan het worden is. Althans dat is mijn visie, en veranderen kost tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mee eens, alleen betoog ik al een tijdje dat het niet fundamenteel anders wordt, maar eigenlijk vooral terugvalt op de fondsenwerving van voor de grootschalige DM. Helaas kennen nog maar weinig fondsenwervers die wereld...

    BeantwoordenVerwijderen