Heb je wel eens gehoord van de 'kleine Ja's' die tot de grote JA leiden?
Het is een heel klassieke, bewezen succesvolle, communicatie techniek in Direct Marketing. De opzet is dat iedere alinea in een brief eigenlijk alleen met 'ja' beantwoord kan worden, waardoor de vraag aan het eind van de brief, veelal iets als: 'U helpt toch ook?' vrijwel automatisch ook met een 'Ja' beantwoord wordt.
Ook telemarketeers en straatwervers maken van deze techniek gebruik in hun gesprekken. Dat gaat ongeveer als volgt en moet voor veel mensen heel herkenbaar zijn:
- 'Mevrouw, u vindt het toch ook vreselijk dat die zeehondjes doodgeknuppeld worden?'
- 'Mevrouw, u vindt het dan toch ook belangrijk dat daar snel wat aan gedaan wordt?'
- 'Mevrouw, wij doen daar wat aan, dat is toch goed en belangrijk werk?'
- 'Mevrouw, u vindt toch ook dat zulk goede werk gesteund moet worden?'
- 'Mevrouw, als u dat allemaal met mij eens bent, dan wilt u ons in die strijd toch ook wel steunen?'
1. Wees kort en bondig.
2. Visualiseer waar mogelijk.
3. Presenteer het probleem.
4. Schets hoe jouw oplossing bijdraagt.
5. Waarom moet de aangesprokene nu handelen?
Is er een deadline, waarom is uitstel onacceptabel? Waarom moet de aangesprokene nu tot actie over gaan, of zich anders bijna moeten verontschuldigen dat hij/zij dat niet gedaan heeft?
6. Maak duidelijk wat je nu van de geïnteresseerde wil.
Wat moet wil je dat de aangesprokene nu doet? Welke handeling moet gedaan worden? Geef bij voorkeur nooit keuzes! Dat haalt de emotie weg en leidt tot een rationele overweging. Is er een knop waarop gedrukt moet worden? Zet de gevraagde handeling centraal, maar pas nadat de eerdere stappen doorlopen zijn! Want als er geen emotionele betrokkenheid is (de kleine 'ja's), dan komt de vraag om de grote ja te vroeg!
7. Maak de handeling simpel.
Overvraag niet! Zorg dat de gevraagde handeling eenvoudig is. Geen complexe uitleg, geen keuzes, geen 10 stappenplan, alleen 'druk hier'
8. Houd de impuls vast.
Indien je communicatie de toets op deze basisprincipes kan doorstaan, ben je goed op weg om een succesvolle fondsenwervende oproep te plaatsen. Dus als je een fondsenwervende actie, ook online, voorbereid, leg deze lijst ernaast en vink af...het zal je veel opleveren!
Volg Fundraiser Online op Twitter @FundraiserOnl
en krijg een tweet bij elke nieuwe publicatie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten