Goede Doelen Facebook Top 250 [Dec 2015]

In de afgelopen maanden zijn de Nederlandse Goede Doelen zeer actief geweest op Facebook. In relatieve groei van het aantal likes zijn we weer met dubbele cijfers gegroeid!

De 18e meting van de Top 250 laat zien dat Facebook, na een groeivertraging in het eerste deel van 2015, voor goede doelen nog altijd springlevend is.

En omdat de groei niet evenredig verdeeld is, zijn er natuurlijk heel wat opmerkelijke veranderingen te melden...

De algemene ontwikkeling

Dit keer begin ik met de algehele ontwikkeling, omdat die best opmerkelijk genoemd mag worden.

Allereerst de constatering dat de mijlpaal van 5 miljoen likes gepasseerd is! Dat zijn gemiddeld nu 20.755 likes per organisatie.

Maar vervolgens is het misschien wel veel opvallender dat de groei in het laatste kwartaal in absolute zin de tweede ooit is, met 487.000 likes. Slechts éénmaal eerder, in september 2014, werd een hogere kwartaalscore gehaald. Onderstaande grafiek laat die ontwikkeling goed zien.


In relatieve zin betekent deze groei dat we na 2 kwartalen van gematigde groei weer een groeipercentage met dubbel cijfers bereiken, namelijk 10,4 %

Toetreders en afvallers

Aan de onderkant van de lijst zijn er natuurlijk weer mutaties te constateren. De ondergrens werd dit kwartaal opgetrokken van 1.008 naar 1.102 likes. In vergelijking met de vorige meting betekent het dat:
  • Health Action International, Rutgers WPF en Look Good, Feel Better toetraden tot de Top 250;
  • Ango, Kom over en Help en Nederland Cares de Top 250 verlieten.
Samenvoegen, een nieuwe trend?

Een opvallende ontwikkeling die ik steeds vaker constateer, is het (internationaal) samenvoegen van Facebookpagina's. Eerder zag ik dat al bij IFAW en het Ronald McDonald Kinderfonds gebeuren, maar de trend zet zich voort.

Op zich kan en mag dit, er is niets mis mee, maar wanneer dit gebeurt bij een organisatie die over het geheel geen verantwoording aflegt in Nederland, dus een hoofdkantoor buiten Nederland heeft, verdwijnt de organisatie wel uit de Top 250. Het leidt namelijk tot 'on-Nederlandse' en daarmee onvergelijkbare cijfers.

Bij deze meting is dat niet het geval, maar constateerde ik wel dat er ook internationale organisaties zijn die hun Nederlandse pagina niet langer onderhouden en ook op hun website naar een internationale pagina verwijzen. Vaak is dit al een voorbode van samenvoeging.

Of dit al dan niet een goede trend is laat ik voor nu overigens in het midden. Ik zie namelijk zowel grote voor- als nadelen.

Snelle Groeiers

Ook dit kwartaal is er weer een lijst van snelle groeiers gemaakt:


Misschien wel het meest opvallende is de constatering dat de groei in vergelijking met voorgaande kwartalen wat beter verdeeld was en de Top 10 er dus wat minder uitspringt.

Heel opvallend in dit lijstje is natuurlijk wel de groei van KidsRights. Alzheimer Nederland kwam in deze lijst overigens niet eerder naar voren.

De echte verandering zien we echter iets lager in deze lijst. In juni groeiden er 48 pagina's met meer dan 1.000 likes, in september was dat aantal toegenomen tot 57 pagina's. Bij deze meting zijn dat er inmiddels 72! De groei verbreedt zich dus aanmerkelijk.

Top 10 & opvallende verschuivingen

In de top 10 zijn er nauwelijks verschuivingen. Alleen de nr. 7, World Animal Protection, wisselde van plek met de nr. 8, Dress Red Day.

Daarentegen zijn er lager in de lijst enkele opmerkelijke veranderingen gaande:
  • Unicef steeg van 14 naar 11 en klopt op de deur van de Top 10
  • KidsRights ging van 67 naar 27
  • Stichting Vluchteling ging van 72 naar 58
  • Varkens in Nood ging van 79 naar 66
  • Jantje Beton steeg van 111 naar 94
  • UAF ging van 157 naar 102
  • Oranje Fonds steeg van 170 naar 128
  • Stichting De Vrolijkheid ging van 226 naar163
  • Mensen met een Missie steeg van 230 naar 177
Kortom...er zijn heel wat meer snelle stijgers waar te nemen!

Conclusie

Na de 'clean-updip' en het 'zomerdipje', lijkt nu de groei zich weer onverminderd voort te zetten. Bij de volgende meting in maart moet blijken of het een tijdelijke opleving is of niet, maar gelet op het feit dat de groei zich in volle breedte manifesteert, lijkt het me ronduit onwaarschijnlijk dat het hier een tijdelijke opleving betreft.

De volledige lijst



Vragen over de totstandkoming van de lijst? Die vind je hier, evenals de toelichting hoe je jouw organisatie ook kan laten opnemen in de lijst.





Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen