Alles over Pinterest voor Goede Doelen

Plotseling was het een hype: Pinterest! Het is er al jaren, ik had er nog nooit van gehoord, maar m'n Twitter timeline wordt er de laatste maanden mee overspoeld. Dan wint mijn nieuwsgierigheid....

Oeps, dit is echt verslavend! Hier kan je wel wat dagen mee vullen. Maar is het ook interessant voor goede doelen? Of inderdaad een hype die binnenkort weer overwaait waarna we met z'n allen achter de volgende hype aanrennen? Laten we maar eens kijken....

Wij Nederlanders lopen altijd een beetje achter als het om dit soort nieuwe ontwikkelingen gaat. Niet erg, het betekent alleen dat ik niet al het werk dat al gedaan is over ga doen. Daarom een artikel over Pinterest dat slechts verwijst naar een heleboel andere, reeds bestaande artikelen

Heb je nog nooit van Pinterest gehoord? Er is niets mis met je, enkele weken geleden kende bijna niemand in Nederland het.

Mijn eerste indruk

Conceptueel is het fantastisch en geloof ik er ook in. De grootste gebruikersgroep schijnt nu 'vrouwen tussen de 25 en 44' te zijn, hetgeen me niet verbaasd, maar ik stel me zomaar voor dat het percentage vrouwen verder zal toenemen en eerder zal verjongen dan verouderen.  

Pinterest is grafisch zeer aantrekkelijk. Het heeft de eenvoudige, overzichtelijke vormgeving van Google, waardoor het heel rustig oogt. De weinige links versterken het beeld, maar ik vind het daardoor soms wel wat onoverzichtelijk. Maar misschien moet ik er nog aan wennen.

De (pin)boards zien er geweldig uit, tenminste, mits de eigenaar oog voor esthetiek heeft. En dat is absoluut niet altijd het geval! Laat dat een les zijn voor beginnende gebruikers.

Ronduit irritant vind ik de 'slordigheid' die nog wel in Pinterest te vinden is. 'Pin It-buttons' zonder favicon, ik zoek me suf in m'n browser, afwijkende button formaten ten opzichte van andere sociale media, enfin 't kan allemaal nog wel wat scherper.  

De gebruiksmogelijkheden zijn eindeloos. Van 'marktonderzoek' tot 'mood board', van 'hobbyclub' tot 'etalage' , 'nieuwssite' of  'magazine', bedenk het en het kan...WOW!  

Beginnen

Als je er mee gaat beginnen heeft  Mashable een goede samenvatting voor je.Twijfel je nog, lees dan eerst  Social Mouths' Beginners Guide, een uitgebreidere uitleg, waarin 'het waarom' wat beter aan de orde komt.   
 Wanneer je niet voor jezelf begint, maar voor een goede doel, is de uitleg van Heather Mansfield waarschijnlijk handiger om te gebruiken. 

Selfish Giving heeft nog even duidelijk op een rijtje gezet welke afwegingen je zou moeten maken indien je overweegt Pinterest in te zetten voor een Goed Doel.

Gebruiken

Zo, je hebt nu je account en je eerste boards, lees dan Copybloggers adviezen over hoe je Pinterest als marketeer het beste kan gebruiken.

Om wat inspiratie op te doen  kun je ook nog even kijken bij wat andere goede doelen, Heather Mansfield heeft 11 voorbeelden op een rijtje gezet van echte early-adopters.
  
Creatief gebruik voor goede doelen.

Omdat Pinterest ook weer niet zo nieuw is, zijn er natuurlijk al lang goede ideeen bedacht om gebruik te maken van de mogelijkheden. Hier vind je goede voorbeelden en ideeën voor Nonprofits :
Bijblijven in de nieuwste ontwikkelingen

Beth Kanter houdt een overzicht bij van gepubliceerde artikelen over Pinterest, voor zover relevant voor het gebruik door Goede Doelen. Een goede manier om bij te blijven!

Volgens mij is Pinterest een blijvertje, al zie ik zomaar gebeuren dat het in de komende jaren overgenomen wordt en geïntegreerd wordt in Facebook of Google+ . Vooral voor die laatste zie ik wel een hoop relevante toepassingen.

We wachten af, voorlopig ben ik er wel te vinden, niet alleen met Fundraiser Online, maar ik gebruik het ook al voor andere interesses. Hier vind je de boards van Fundraiser Online on Pinterest

Succes met 'pinnen'!

Fundraiser Online op Twitter?
Follow FundraiserOnl on Twitter
   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten