Na de rust van de zomer, die bij de vorige meting geconstateerd werd, zijn de diverse organisaties dit najaar weer in gang geschoten. Dat leidt tot groei en verschuivingen.
Maar er zijn meer opmerkelijke constateringen...
Samenstelling
De samenstelling van de waarnemingslijst is bij deze meting niet gewijzigd.
- Stichting GetOn blijft bungelen op het randje. Het haalde de Top 250 bij de vorige meting net wel, maar viel er bij deze meting opnieuw uit, zoals ook al eerder dit jaar;
- Nieuw in de lijst is de vereniging Hendrick de Keyser.
- Daarnaast wijzigde één organisatie haar naam en dientengevolge ook de benaming van het Twitteraccount. NVVS werd Stichting Hoormij
- De grens voor opname verschoof van 473 volgers naar 528, een sprong van 55 die we slechts eenmaal eerder zagen.
- Het aantal volgers groeit dit kwartaal met 5,9% en passeerde de 1,5 miljoen. In absolute aantallen werden er 83.272 nieuwe volgers toegevoegd. Vorig kwartaal waren dat er 67.756, erg laag, maar nu dus gecompenseerd door een groeispurt van 23%!
- Zeer opvallend is vooral de ontwikkeling van het aantal tweets. Waren er dat in de voorgaande kwartalen nog resp. 72.000, 67.000 en 57.000, nu stokt de teller bij 53.321. Waar ik dat in het verleden weet aan 'de zomerdip', lijkt het er nu toch meer en meer op dat de goede doelen blijvend minder actief worden op Twitter.
- Het aantal inactieve accounts is iets gestegen. Alweer neem ik 38 accounts waar die geen enkele tweet verzonden, maar daarnaast verdween er ook een vijftal accounts.
- Opmerkelijk is daarbij vooral dat er ook een aantal wat grotere accounts is dat sinds augustus niet getweet heeft: (@amivedi, @VriendenvSophia, @oneMen_org, @WorldVisionNL)
- Het volgen van accounts maakte echter wel een opmerkelijke verandering door. Groeide het aantal gevolgde accounts bij de vorige meting slechts met 2,5%, nu is die stijging 4,4% (van 9.300 naar 17.900).
De Top 10 laat echte veranderingen zien! DierenLot is opgeklommen naar positie 7 (van 9), Gered Gereedschap is nu terug te vinden op plek 8 (van 10). Dit gaat ten koste van Bits of Freedom en Unicef, die respectievelijk naar plaats 9 en 10 zakken.
Lager in de lijst valt de groei van diverse vluchtelingenorganisaties op. Vluchtelingenwerk, Stichting Vluchteling en UAF maken dit kwartaal allen een groeispurt door. Gezien de prominente aandacht voor hun werkterrein misschien logisch, maar desalniettemin opmerkelijk.
Grote groeiers
De lijst van grote groeiers wordt ook dit kwartaal aangevoerd door de organisaties die we daar vaker vinden. Daarbij valt vooral op dat de top 10 toch weer goed is voor ruim 47% van de totale groei.
Conclusie
Wat is er toch aan de hand met Twitter voor goede doelen?
Enerzijds constateer ik ieder kwartaal een groei van 5% + in aantallen volgers. Anderzijds blijft het aantal goede doelen dat Twitter de rug toekeert ook steeds verder toenemen en zien we een absolute afname in het volume van het aantal verzonden tweets.
Waar het er aanvankelijk op leek dat het echt de hele kleine accounts waren die afvielen, accounts die vaak gebaseerd waren op het werk van één actieveling binnen de organisatie, zien we nu ook opmerkelijke passiviteit bij wat grotere accounts ontstaan.
Ik ben dan ook zeer benieuwd wat de volgende meting in februari laat zien!
De lijst
Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .
Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!
Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Geen opmerkingen:
Een reactie posten