Goede Doelen Facebook Top 250 van 2025

Het is weer tijd voor het jaarlijkse overzicht van goede doelen op Facebook. Nadat ik jarenlang een kwartaaloverzicht maakte, ben ik in 2022 noodgedwongen overgestapt op een jaaroverzicht. 

Dat de cijfers onduidelijker zijn geworden neemt niet weg dat het jaarlijkse overzicht toch een indicatie geeft van de ontwikkeling van goede  doelen op Facebook. Zo is er ook dit jaar weer meer dan genoeg opmerkelijks te melden, zoals we verderop zullen zien. 

Toch blijft het jammer dat we geen gedetailleerdere cijfers hebben, omdat daardoor onduidelijk blijft wat de echte trend is. Vooral omdat Facebook nog altijd heel belangrijk is voor onze sector. 

Samenstelling waarnemingslijst

Ook dit jaar zijn er weer een hele serie goede doelen, om preccies te zijn 47, die het CBF keurmerk ontvingen en daarom toegevoegd zijn aan de waarnemingslijst. Daarvan blijken er 9 geen Facebook pagina te hebben (?) En zoals gebruikelijk vallen er ook een aantal goede doelen weg uit de lijst doordat ze opgeheven zijn of gefuseerd zijn met een ander goed doel (4). 

Tot slot zijn er ook nog een paar "onvindbare pagina's". Deze groep blijf ik bijzonder vinden, want in Facebook komen ze niet rechtstreeks boven water en via de eigen website van de organisatie kan ik zo ook niet vinden omdat er geen link is of de link niet werkt. Dat zijn er dit jaar ook weer 5.

In totaal levert het een waarnemingslijst van 630 organisaties, waar het er vorig jaar nog 597 waren.

Samenstelling Top 250

De lijst bestaat dit jaar uit 251 pagina's, omdat vier organisaties de 248ste plaats delen. Zij hebben 6.500 volgers, 300 meer dan de nummer 250 van vorig jaar.

Ten opzichte van 2024 heeft de lijst de volgende mutaties ondergaan:

  • Vier organisaties die een CBF-keurmerk ontvingen komen direct in de lijst. Sheltersuit Foundation, Jarige Job, Schone Kleren Campagne en de Nomadenhof.
  • Acht organisaties groeiden hard genoeg om (soms opnieuw) in de lijst vermeld te worden. Dat zijn het Jeugdeducatiefonds, Jane Goodall Institute Nederland, Nooit Voorbij, het Vogelhospitaal, Diva Dichtbij, Dierentehuis 's-Hertogenbosch, RAVON en het Dierentehuis Hoorn.
  • Negen organisaties vallen uit de lijst omdat ze niet hard genoeg groeiden of zelfs gekrompen zijn. Het zijn Choice for Youth, Solidaridad, Steun 22q11, Woord en Daad, Bond tegen Vloeken, Defence for Children, De Gezonde Stad, Water for Life en tot slot Youth for Christ NL.
  • Het Daniël den Hoed Fonds ging op in de Erasmus MC Foundation,
  • en Bring the Elephant Home heb ik niet kunnen vinden.

Het levert 12 nieuwe vermeldingen op en 11 afvallers omdat de lijst dit keer uit 251 vermeldingen bestaat. 

Resultaat

Zoals vorig jaar al betoogd, heeft het geen enkele zin om groeicijfers te vergelijken. Dat ga ik dus ook niet doen, anders dan dat ik concludeer dat er nog altijd groei in het aantal volgers is. 115 pagina's zagen hun volgersaantal groeien, 70 bleven gelijk en 66 registreerden een afname. Al met al dus een positief resultaat.

Een substantieel deel, ruim een kwart van de toename, is daarbij wel toe te schrijven aan de nieuwe toetreders. Wat vooral opvalt zijn pagina's die een grote sprong maken door adverteren en impactvolle gebeurtenissen.

Groeiende pagina's 

Zoals altijd maak ik ook een overzicht van de pagina's die hun volgersaantal het meest zagen toenemen, in absolute aantallen. Met (nogmaals) excuses aan het Van Gogh, want bij hen is de toename volstrekt onzichtbaar. Die Top 10 ziet er als volgt uit:


Opmerkelijk is natuurlijk de nummer 1 in de lijst, het Jeugdeducatiefonds. Zij maken een geweldige sprong, door een (ongetwijfeld forse) investering in werving van nieuwe volgers. Verder wil ik graag de aandacht vestigen op de Ezelshoeve, die als kleine organisatie door geweldig creatieve content een prachtig resultaat boeken. Het absolute bewijs dat je met goede content nog veel kan bereiken. Ik raad jullie allemaal aan om de belevenissen van mijn goede vrienden Jacqueline en Peter-Paul (de Ezelknuffelaar) te volgen, want daar kan je echt veel van leren. Hulde!

Verschuivingen

Natuurlijk zijn er veel vermeldenswaardige veranderingen in de Top 250 ten opzichte van een jaar geleden. Ik beperk mij tot de veranderingen in de Top 20 en de veranderingen die er echt uitspringen:

Bovenin de lijst zijn de volgende veranderingen:

  • DierenLot passeert Kidsrights en gaat van 5 naar 4
  • Alzheimer Nederland gaat twee plaatsen omhoog, naar plek 9, ten koste van Amnesty International en de Dierenbescherming.
  • AmbulanceWens gaat van 17 naar 16, waardoor Wakker Dier één plaats zakt.
  • en De Zonnebloem komt de Top 20 binnen, waardoor KNCV Tuberculosefonds een plek inlevert.

Daarachter vallen vooral de volgende stijgers op:

  • Dierennood gaat van 83 naar 72 (+11)
  • De Ezelshoeve gaat van 90 naar 72 (+18)
  • Veteranen Search Team gaat van 109 naar 78 (+31), en maakt dit jaar daarmee de grootste sprong.
  • Schildklier NL stijgt van 123 naar 110 (+13)
  • Justdiggit gaat van 139 naar 110 (+29)
  • het Groninger Landschap stijgt van 190 naar 168 (+22)
  • Dierenwelzijn Zeeland gaat van 196 naar 168 (+28)
  • Epilepsiefonds klimt van 193 naar 178 (+15)
  • Boeregoed stijgt van 199 naar 178 (+21) 
  • Young Africa gaat van 205 naar 178 (+ 27)
  • No Guts No Glory gaat van 218 naar 202 (+16)
  • en tot slot gaat het Zeeuws Landschap van 240 naar 221 (+19)  

Conclusie

Facebook is niet weg te denken uit het fondsenwervings- en communicatielandschap. Nog altijd is Facebook het belangrijkste sociale medium in de mediamix van de hele sector, ook al vinden jongere medewerkers het vaak oudbollig en zie ik veel communicatieprofessionals vooral wijzen naar andere sociale media, zoals Instagram, LinkedIn en TikTok. Ten onrechte! Wie het goed doet op Facebook snapt waar de doelgroep zich bevindt.

De resultaten zijn dit jaar best goed, al blijf ik bij mijn eerder geformuleerde standpunt dat teveel organisaties met zichzelf bezig zijn en de ontvanger van de boodschap, de volger, niet of onvoldoende meegenomen wordt in een emotionele verbintenis. Mijn advies is en blijft: Hou het menselijk, emotioneel en stop met het opvoeden van je achterban. Als je het uit moet leggen, is het met de emotie gedaan. En ga al helemaal niet communiceren over je eigen sores, je bent een middel geen doel. Leuk dat je geld krijgt van de Postcodeloterij, maar aan je donateurs vertel je daarmee dat hun bijdrage niet echt belangrijk is...en nee, dat willen ze niet horen! Net zo min als ze geïnteresseerd zijn in je nieuwe pand of je nieuwe bestuurleden...laat staan je nieuwe directeur, want die kost altijd teveel, al doet hij of zij het gratis. En denk niet dat je iemand gaat overtuigen van het tegendeel. Selfies van een bezoek aan een project in Afrika...dat is een afbeelding van een snoepreisje! Tenzij de bommen om je heen vliegen...

Het is maar een greep uit de vele failures die ik dagelijks voorbij zie komen. Het verklaart vaak waarom veel organisaties het minder goed doen dan ze zelf verwachten en maar niet begrijpen waarom anderen het wel goed doen. Maar tegelijk willen ze de logische verklaring niet horen.

Ik ben benieuwd wat komend jaar brengt. Voor nu wens ik alle lezers van Fundraiser Online fijne feestdagen, een goed uiteinde en een sterk begin van het nieuwe jaar. Zet 'm op! 

De lijst



Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl . 

 

Op de hoogte blijven? Je kan Fundraiser Online nu ook volgen op:

Threads: https://www.threads.net/@fundraiseronline

Bluesky: https://bsky.app/profile/fundraiseronline.bsky.social 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten