Sinds 2022 maak ik nog eenmaal per jaar een overzicht van de ontwikkeling van goede doelen op Facebook. De aanleiding daartoe mag bekend verondersteld worden. Het is wat minder nauwkeurig, maar het geeft tenminste een beeld van de ontwikkeling.
Laten we maar eens gaan kijken hoe het de sector dit jaar op facebook vergaan is en welke ontwikkelingen we kunnen waarnemen.
Samenstelling waarnemingslijst
Vorig jaar bestond de waarnemingslijst uit 583 goede doelen pagina's. Daarvan verdween er toen één (organisatie opgeheven) en waren vijf pagina's onvindbaar, wat leidde tot een waarnemingslijst van 577 pagina's.
Dit jaar begon ik dus met 577 pagina's.
- Alle vijf de pagina's die vorig jaar onvindbaar waren, vond ik dit jaar wel terug
- Helaas waren er nu ook weer vier onvindbare pagina's
- Drie Facebookpagina's zijn opgeheven omdat de organisatie en/of het merk niet meer bestaat: (Dance4Life, Be Aware en het Katholiek Dovenpastoraat)
- Van de organisaties die dit jaar een CBF keur ontvingen zijn er 21 toegevoegd met een Facebook pagina.
Het brengt de totale waarnemingslijst dit jaar op 597...want om voor mij onverklaarbare reden is er vorig jaar één waarneming weggevallen, namelijk die van Stichting Bootvluchteling.
Samenstelling Top 250
Om een vermelding in de Top 250 te krijgen heeft een pagina dit jaar 6.200 volgers nodig. Vorig jaar waren daarvoor nog 5.600 volgers voldoende en het jaar daarvoor 5.400 volgers. Best een mooie sprong dus.
Uiteindelijk levert het de volgende mutaties in de Top 250 op:
- Twee organisaties die eerder onvindbaar waren keren terug: Zonnebloem en Free a Girl
- Bootvluchteling staat nu wel in de lijst
- en dan zijn er acht nieuwe CBF-erkende organisaties die meteen de lijst betreden: Thuisgekookt, Veteranen Research Team, Women Win, Just Diggit, 113 Zelfmoordpreventie, Boeregoed, De Tijmachine (pagina heet Gouwe Ouwe) en De Gezonde Stad.
- Twee pagina's verdwijnen: Be Aware en Dance4Life
- en negen pagina's groeiden niet hard genoeg om hun plek te behouden. Dat zijn Fier, Action Aid, Brandweer zonder Grenzen, MAF, Jane Goodall Foundation, Eprafas, het Actiefond, CP Nederland en Paz-Holandesa.
Ook waren er dit jaar weer drie naamswijzigingen.
Resultaat
Afgelopen jaar ben ik al niet meer gaan tellen, omdat het een zinloos resultaat oplevert. Meer dan concluderen dat er wel een stijging van enkele honderdduizenden volgers plaats gevonden heeft kan ik niet. De mutaties zijn te grof. Vraag je maar eens af wat een kleine mutatie van 10 volgers naar boven of beneden bij het Van Gogh zou doen als dat toevallig net een sprong van 100.000 tot gevolg heeft.
Een indicatie voor de richting van de ontwikkeling is er wel. Er zijn meer dan 12,3 miljoen volgers wat hoger is dan vorig jaar. En er zijn slechts 21 organisaties in de Top 250 zijn die hun volgersaantal zien dalen, terwijl er 113 hun volgersaantal zagen toenemen. De overigen bleven gelijk of zijn nieuw in de lijst. Die cijfers zijn beduidend beter dan een jaar geleden.
Groeiers
De afgeronde volgersaantallen vertroebelen het beeld natuurlijk enigszins, maar dat weerhoudt mij er niet van om toch een lijstje te maken van de organisaties die hun volgersaantal het sterkst zagen groeien. Met excuses aan het Van Gogh, want die horen hierin misschien ook wel thuis, maar dat valt helaas niet waar te nemen. Voor alle anderen is het speelveld gelijk.
Verschuivingen
Bovenaan de lijst valt vooral het sprongetje van Alzheimer Nederland (van 13 naar 11) op. Ze kloppen inmiddels op de deur van de Top 10.
Daarachter springen de volgende veranderingen in het oog:
- Hondenbescherming gaat van 63 naar 50 (+13)
- Sophia Vereeniging gaat van 73 naar 64 (+9)
- Het Armoedefonds springt van 206 naar 156 (+50)
- en Parkinson NL klimt van 244 naar 170 (74)
Door de vele nieuwe toetreders wordt dit beeld echter wel een beetje vertekend, want onderin de lijst, vanaf positie 156, zak je hierdoor al 5 plaatsen ondanks dat je je positie eigenlijk behoudt.
Conclusie
Facebook blijft een bepalende positie houden in het sociale media landschap. Zeker voor goede doelen, want veel van hun (potentiële) achterban is hier te vinden. Juist daarom is het zo jammer dat we geen beter beeld kunnen krijgen van de echte ontwikkeling.
Ook al is Facebook al lang niet 'sexy' meer, de inzet is voor veel organisaties cruciaal, zowel communicatief als fondsenwervend. Juist daarom vind ik het altijd weer jammer te moeten constateren dat er heel wat organisaties zijn die dit onvoldoende in beeld hebben en maar niet willen begrijpen dat hetgeen ze op Facebook publiceren eerder tegenwerkt dan helpt. Na al die jaren zou je toch denken dat er wat geleerd is, maar veel organisatie blijven bijzonder eigenwijs.
Hoe dan wel? Stel je eigen aannames en preferenties eens ter discussie en kijk naar de organisaties die het wel goed doen en vraag je vervolgens af waarom zij succesvol zijn. Dan zul je al snel tot de conclusie komen dat ze een andere tone-of-voice hebben, hun relaties meer betrekken, en veel meer inhoudelijke verantwoording afleggen over hun activiteiten. Anders gezegd, ze staan veel dichter bij hun achterban en zijn minder bezig met mensen te overtuigen van hun eigen gelijk.
Volgend jaar gaan we hopelijk zien of er organisaties zijn die het roer omgegooid hebben.
De lijst
Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .
Op de hoogte blijven? Je kan Fundraiser Online nu ook volgen op:
Threads: https://www.threads.net/@fundraiseronline
Bluesky: https://bsky.app/profile/fundraiseronline.bsky.social
Geen opmerkingen:
Een reactie posten