Terwijl vrijwel ieder sociaal medium op dit moment onder vuur ligt of helemaal hip is, blijft het rustig rondom LinkedIn. Het groeit en bloeit, zoals ook blijkt uit het recente onderzoek van Newcom. Volgens dat onderzoek was het afgelopen jaar zelfs het platform dat de grootste toeloop van gebruikers in Nederland registreerde.
Dat beeld zien we ook in onze sector. LinkedIn laat al lange tijd stabiele groeicijfers zien en niets wijst er op dat het in de komende tijd zal veranderen. Des te belangrijker is het om hier goed te presteren!
Samenstelling
Sinds de vorige meting zijn er heel wat organisaties die een CBF-keur verkregen en dus opgenomen zijn in de waarnemingslijst. Zeven van hen komen ook meteen voor opname in de Top 250 in aanmerking. Je vindt ze terug in de lijst. Daarnaast komt de Erasmus MC Foundation in de lijst die het niet eerder vermelde - want te kleine - en inmiddels opgeheven account van het Daniel den Hoed Fonds vervangt, dat opgegaan is in de Erasmus MC Foundation.
Als er acht accounts toetreden, zijn er ook acht accounts die uit de lijst verdwijnen. Dat zijn het Prinses Beatrix Spierfonds, Enjoy Cleaning Up, Strong Babies, Stichting Van Harte, iMPACT Direct, Join for Joy, 75inQ en Wycliffe Bijbelvertalers.
Het levert een forse stijging van de ondergrens voor opname op. Die stijgt van 1.624 volgers naar 1.862 volgers, een toename van bijna 15%!
Resultaat
De gehele lijst heeft bij deze meting 2.875.333 volgers. Dat is een toename van 128.250 volgers, oftewel 4,7%, ten opzichte van de vorige meting. Een beduidend grotere sprong voorwaarts dan we bij de afgelopen meting zagen.
Ten dele is deze forse groei echter wel toe te schrijven aan de nieuwe toetreders, maar ook zonder dat effect is de groei (+107 K) groter dan bij eerdere metingen. En ook toen waren er natuurlijk nieuwe toetreders, want die zien we bij iedere meting terug.
Kortom, de groei van LinkedIn zet hard door en de groei van de goede doelen accounts ook!
Groei
Dalingen van volgersaantallen, daar doen we in de LinkedIn Top 250 niet aan. Alle accounts laten groei zien. Dit is de lijst van de 10 accounts die hun volgersaantal met de meeste volgers zagen toenemen:
Opvallend vind ik vooral dat deze Top 10 met een toename van 27K volgers eigenlijk vrij laag scoort. In november waren het er nog 30K en dat was vrij normaal. Het toont wat mij betreft vooral aan dat de groei verdeeld over de hele lijst plaats vindt.Dat beeld wordt bevestigd als ik naar de relatieve groei van de accounts kijk. Want dan zie ik pas op plaats 15 het eerste account uit de Top 20 voorbij komen en om een Top 10 account te vinden moet ik zelfs naar plaats 60. Het verklaart ook deels de harde stijging van de ondergrens voor opname. De kleine accounts groeien relatief sneller dan de grote accounts.
Verschuivingen
Er zijn deze keer meer dan genoeg verschuivingen, maar die vinden vooral plaats in het onderste deel van de lijst en bevatten vooral veel dalers. Deels door accounts die heel hard groeien, maar vooral ook door de acht nieuwe toetreders.
Bovenin de lijst vallen de volgende veranderingen op:
- 113 Zelfmoordpreventie gaat van 10 naar 9 ten koste van NOC*NSF
- Wetlands gaat van 14 naar 13, AmbulanceWens van 16 naar 14 en Oxfam Novib van 17 naar 15, waardoor WarChild drie plaatsen daalt en Solidaridad 2 plekken zakt.
Lager in de lijst zijn dit de accounts die de grootste sprong maken:
- 70. Greenpeace (+5)
- 105. Bits of Freedom (+5)
- 149. Veteranen Search Team (+14)
- 151. Open Doors (+5)
- 176. Jane Goodall Instituut (+8)
- 220. Metakids (+22), ongetwijfeld het Serious Request-effect
- 239. Article 25 Foundation (+5)
- 240. Hondenbescherming (+9)
Realiseer je dus dat die laatste twee zonder acht toetreders respectievelijk 13 en 17 plaatsen gestegen zouden zijn.
Conclusie
Ik schreef het al in de inleiding. Waar TikTok, X en de Meta producten WhatsApp, Facebook, Instagram en Threads onder vuur liggen en Bluesky de nieuwe diamant aan de horizon is, blijft het vooral stil rond LinkedIn. Het groeit in alle rust gestaag door.
Juist daarom is het zo belangrijk om op LinkedIn goed te presteren als goed doel. Er aanwezig zijn is stap één, maar er de juiste dingen doen is nog heel wat anders. Een beetje (zelf)kritischer zijn op je prestaties mag best, want lang niet ieder goed doel groeit er zo hard. Mijn waarnemingslijst bestaat uit ruim 600 accounts en dus zijn er ruim 350 die de huidige ondergrens van 1.862 volgers niet halen...en daar zitten er echt tussen die wel bij de grootste goede doelen van Nederland behoren!
Kortom, er is nog meer dan genoeg te winnen, ook op LinkedIn.
De lijst
Op de hoogte blijven? Je kan Fundraiser Online nu ook volgen op:
Threads: https://www.threads.net/@fundraiseronline
Bluesky: https://bsky.app/profile/fundraiseronline.bsky.social
Geen opmerkingen:
Een reactie posten