10 redenen om anoniem te doneren.

Fondsenwervers vinden het maar vervelend, een anonieme donatie. Want die komen van mensen die je dus niet in een database kan stoppen en daarna nog 8x een mailing kan sturen om een tweede donatie te vragen. En op kan bellen om uit te leggen dat hij (of zij) toch echt beter kan doneren via een automatische incasso. En een e-mail te sturen met de vraag of...enfin, je voelt het wel.

Vandaag 10 redenen om anoniem te doneren en hoe je er als fondsenwerver mee moet omgaan.

Heel wat mensen hebben een goede reden om anoniem te willen doneren. Alhoewel het lastig is om de motieven te achterhalen, weten we er inmiddels wel wat over. Onderstaand een overzicht van de motieven:
  1. De donateur wil maar eenmalig een donatie doen;  
    • Een fondsenwerver kan het zich haast niet voorstellen, maar ze zijn er gewoon; mensen die eenmalig een donatie doen, bijvoorbeeld na een financiĆ«le meevaller.
  2. De donateur wil volledige autonomie behouden over zijn eigen geefgedrag
    •  Heel wat mensen willen (periodiek) zelf beslissen aan wie ze gaan geven en hoeveel, zonder daartoe uitgenodigd te worden en zonder toekomstige verplichtingen aan te gaan. Men wil zich 'vrij' voele, onbezwaard om in de toekomst andere keuzes te maken.
  3. De donateur wil niet dat bekend wordt dat hij of zij meer/minder geeft dan een ander;
    • Zodra donaties onderling vergelijkbaar worden tussen mensen die elkaar kennen, bijvoorbeeld bij een lijst-collecte, zijn er altijd mensen die hun situatie niet willen delen. Omdat ze minder geven dan bekenden.
  4. De donateur wil zijn rijkdom niet etaleren;
    • Ook rijkdom heeft zo z'n problemen. Het kan fysiek gevaarlijk zijn en/of sociaal onwenselijk om te laten zien dat je rijk bent. Dit komt vooral veel voor bij grote gevers.  
  5. De donateur wil niet dat het goede doel zich verplicht voelt tot een tegenprestatie;
    •  Bij grote donaties speelt dit nog al eens; mensen die veel geven maar dat vooral anoniem willen doen om ze niet willen dat het goede doel zich verplicht voelt om iets te doen om hun dankbaarheid te uiten.
  6. De donateur wil niet door het goede doel in het zonnetje gezet worden;
    • Ook dit speelt vaak bij grote gevers. A.u.b. geen persberichten of vermeldingen in een nieuwsbrief. 
    • Opmerking: Het lijkt wel zo, maar dit is niet hetzelfde als punt 5. Bij 5. gaat het om wat het goede doel zou kunnen voelen, bij 6. om het eigen gevoel van de donateur.
  7. De donateur geeft om een andere reden en heeft geen/weinig betrokkenheid bij de organisatie;
    • 'De nieuwe donateur' is al vaker aan de orde geweest, die geeft vaak om de activist te steunen en niet voor het doel dat de activist steunt. Dus online zeker iets om rekening mee te houden.
    • Dit speelt ook erg bij grote, publiek zeer zichtbare  fondsenwervende acties, waarbij deelname belangrijker is dan het exacte doel. Denk bijvoorbeeld aan fundraising diners, acties van service clubs enz.
  8. De donateur is zeer betrokken bij de organisatie maar wil dat niet algemeen bekend laten worden;
    • Voor sommige donateurs is het 'niet zo handig' om duidelijk te maken dat ze je wel een warm hart toe dragen. Omdat persoonlijke overtuiging en economisch of sociaal belang strijdig zijn.
  9. De donateur heeft geen behoefte aan verdere communicatie vanuit de organisatie;
    • Dan heb je natuurlijk ook nog die mensen die het verschrikkelijk vinden om continu benaderd te worden door een goed doel waar ze eens aan gegeven hebben en daar ook nog slechte ervaringen uit het verleden mee hebben.In plaats van aan te geven dat ze geen verdere communicatie wensen -vaak omdat die mogelijkheid onvoldoende geboden wordt- doneren ze maar anoniem.
  10. De donateur is erg gesteld op privacy.
    • Veel mensen maken zich bezorgd over hun (gebrek aan) privacy, vinden het onwenselijk 'dat organisaties van alles over hun weten'. Ze proberen zo te ontwijken dat er organisaties kennis over hen opbouwen.
Wat de motieven ook zijn, anoniem doneren is een recht! Zorg ervoor dat je dit als goed doel ook faciliteert. Het levert je veel meer donaties op en veel meer goodwill bij je donateurs. Geef de donateur zelf de mogelijkheid om die keuze te maken. Verberg hem niet uit een vorm van 'verkeerd begrepen eigen belang'.

Een mooi voorbeeld hiervan zie je vaak in online donatie-modules: Eerst vraagt men al uw persoonsgegevens en pas na veel doorklikken stellen we de vraag of u anoniem wenst te doneren. De meeste mensen die anoniem wilden doneren zijn dan al afgehaakt, hoor! Daar had je dus aandacht aan moeten besteden voordat je al die vragen stelde en ook uit moeten leggen waarom je ze desalniettemin toch moet stellen.


Een anonieme donatie wil ook niet zeggen dat je geen vervolg donatie krijgt. Het wil alleen zeggen dat je er geen tastbaar en meetbaar bewijs voor in handen hebt en er tevoren niet blind op kunt vertrouwen.

Verstop de mogelijkheid tot anoniem doneren dus niet, en werp geen hoge drempels op. Recentelijk beantwoordde een fondsenwerver de vraag van een grote donateur of een donatie anoniem kon met de opmerking : 'Oh, u kunt ons altijd even mailen of bellen, dan halen we u wel uit de database'. Tsja, en het dan ook nog vreemd vinden dat je geen donatie krijgt...

2 opmerkingen:

  1. Wij bedanken in onze nieuwsbrief de anonieme donateur voor zijn gift van x euro. Dat is het minste wat je kan doen en daarmee geef je misschien wel een voorbeeld voor mensen die dit ook overwegen. Helemaal prima toch? Het kan veel geld opleveren voor je belangrijke en goeie werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eenmaal gedoneerd moet je de keus maken of je altijd blijft doneren of dat je donatie voor niets is geweest omdat het geld op gaat aan het sturen van nieuwe acceptgiro's aan jou adres.

    BeantwoordenVerwijderen