Goede Doelen Facebook Top 250 [Mrt 2017]

Hou je vast! De 23e kwartaalmeting van de grootste goede doelen op Facebook heeft nog al wat verrassingen in petto.

Zagen we bij de vorige meting de ontwikkelingen nog enigszins voortkabbelen, deze keer is er sprake van een forse groeispurt. 

Facebook blijft in belang toenemen. En hoe!

Gewijzigde samenstelling

Het is al eerder aangekondigd, maar vanaf deze meting is de nieuwe samenstellingsmethodiek ook daadwerkelijk toegepast. Dat heeft wat consequenties. Zo is Islamic Relief Nederland, ondanks meer dan voldoende likes (+ 60.000) niet langer opgenomen in de Top 250, omdat het sinds december 2015 niet meer post op Facebook. En dat dit gevolgen heeft voor het resultaat blijkt verderop in de analyse.

Maar eerst de meer gebruikelijke mutaties in de lijst:
  • Er zijn twee nieuwe pagina's toegevoegd aan de waarnemingslijst, namelijk Stichting Hartekind en Dutch Cell Dogs. Beiden komen ook meteen in de Top 250.
  • Dierenambulance Gooi- en Vechtstreek en MAX Maakt Mogelijk komen de Top 250 binnen.
  • Dat gaat ten koste van Fairwork, Het Flevo-landschap en het Oogfonds. Zij vallen hierdoor bij deze meting buiten de Top 250.
De ondergrens voor opname in de Top 250 stijgt van 1.560 naar 1.694 likes.

Spectaculaire groei!

Constateerde ik bij de vorige meting nog een lichte groei, die is bij deze meting omgeslagen in een spectaculaire groei van liefst 710.632 likes. En had Islamic Relief (IR-NL) nog in deze telling gezeten was die groei nog 60.000 hoger geweest!

Zoals uit onderstaande grafiek blijkt, is dit de grootste kwartaalgroei die ik ooit gemeten heb!

Indien ik een stap dieper kijk, springt in de eerste plaats de geweldige groei van het Van Gogh Museum in het oog. Er kwamen dit kwartaal ruim 329.000 likes bij.

Maar ook zonder deze topper is de groei bijzonder groot.

Met 382.000 likes (excl. IR-NL) lijkt de groei vrij 'gewoon'. Weliswaar heel goed, maar niet uniek. Maar bedenk daarbij dat het resultaat inclusief IR-NL verreweg de grootste groei ooit geweest zou zijn.

Snelle groeiers

De verklaring van die unieke groei vinden we terug in het overzicht van de snelste groeiers van dit kwartaal. Meestal zien we daar dezelfde organisaties wel naar voren komen, maar dat is deze keer anders:

Er zijn nu volstrekt nieuwe namen in deze lijst, zoals KWF, Cordaid en de Zonnebloem, die allen met grote sprongen voorwaarts gaan.

Het resulteert dan ook in een nooit vertoond groeiaandeel van de top 10 snelle groeiers van 71,1%.

Verschuivingen

Het kan niet anders dan dat deze ontwikkeling ook gevolgen heeft voor de top van de lijst:
  • Natuurmonumenten schuift van 4 naar 3, ten koste van het WNF dat een plaats zakt.
  • Amnesty stijgt van 10 naar 9.
  • KWF Kankerbestrijding maakt een enorme sprong, van positie 19 naar 10.
  • Hierdoor zakt het Rode Kruis van 9 naar 11.
Conclusie

Dit kwartaal laat opmerkelijke groeicijfers zien. Facebook blijft in belang toenemen, getuige de investeringen die er in gedaan worden. Uit het benchmarkonderzoek 'State of Digital Fundraising' (Je kan je nog aanmelden!) bleek vorig jaar al dat volgers op Facebook uiteindelijk bijdragen aan een verhoogd bezoek aan de website en meer directe en indirecte donaties, dus zal dit proces zich ongetwijfeld voortzetten, aangezien er voor veel goede doelen sectoren nog wel wat te winnen valt.

Opmerkelijk blijft in dat opzicht de positie van de sector Natuur & Milieu. Zij zijn met 8 organisaties bij de grootste 17 in de Top 250 terug te vinden. Daarmee blijven ze vooralsnog, overigens net als op Twitter, beduidend voorlopen op de andere sectoren.

De lijst



Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .



 

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten