Pin It!

Twee maanden geleden werd Pinterest plotseling heel populair. Weer een nieuw sociaal medium aan het front. Terwijl de ene helft van de online marketeers vooral verzuchtte 'Nee, niet nog één, daar heb ik geen tijd voor', was er een ander deel dat er wel volledig in opging. Pinnen is verslavend, zo bleek al snel. 

Langzaam maar zeker groeit Pinterest ook in Nederland. De eerste Nederlands Goede Doelen zijn al op Pinterest verschenen, maar eigenlijk zouden dat er veel meer moeten zijn. Want Pinterest kan veel voor je merk betekenen...

Al eerder schreef ik een post over Pinterest:  Alles over Pinterest voor goede doelen . Toentertijd twijfelde ik nog erg of Pinterest een hype of een blijvertje zou zijn. Maar naarmate het gebruik en de kennis toeneemt en ik mij er meer in verdiep raak ik steeds meer overtuigd van de meerwaarde van Pinterest.


Groei

Pinterest groeit heel hard en heeft een groeicurve die nog geen enkele verzwakking toont. Dat geldt wereldwijd, waar ze inmiddels op de 59ste plaats staan (Alexa), maar zeker ook in Nederland, waar het drie maanden geleden nog nauwelijks bezocht werden en nu al op plaats 40 staat. Waarmee ze, om eens een paar voorbeelden te noemen de Volkskrant, de Belastingdienst en Voetbal international al achter zich hebben gelaten! In de VS zijn ze inmiddels opgeklommen naar plaats 16. (Bron: Alexa siteinfo)

Doelgroep

Pinterest heeft als medium een zeer specifieke gebruikersgroep, namelijk een zware oververtegenwoordiging van hoogopgeleide vrouwen tussen de 25 en 34 jaar. Een groep die niet alleen heel actief is op het internet,  maar voor goede doelen ook een heel aantrekkelijke doelgroep is. Actief zijn op Pinterest kan je bereik in deze doelgroep absoluut vergroten!

Gebruik

Met een dagelijkse gemiddelde verblijfsduur van ruim 8,5 minuut doet Pinterest het beter dan bijvoorbeeld LinkedIn (7 min.) en Twitter (6,5 min). Toegegeven, het komt niet in de buurt van Facebook (23 min), maar het is wel erg veel en daarmee een goede indicatie dat gebruikers het ook echt aantrekkelijk vinden.

Traffic

Een belangrijke doelstelling van de inzet van sociale media is het genereren van 'referral traffic'. Dit is de traffic van in dit geval Pintreset naar je website. Pinterest blijkt dit erg goed te doen, sterker nog, ze zijn Google + en Twitter gepasseerd! Shareaholic.com : Pinterest-referral-traffic februari 2012


Maar dit zijn allemaal nog de weliswaar belangrijke, maar algemene cijfers. Interessanter is de vraag: 'Hoe maak je er als goed doel goed gebruik van?' Want Pinterest is er, dus heeft het consequenties, zelfs als je er niets mee doet!

Content aanpassen

Of je nu zelf wel of niet op Pinterest zit, het is wel van belang om er bij de vervaardiging van je content rekening mee te houden dat je bezoekers iets willen pinnen: Zorg dus voor plaatjes! Het levert traffic op!

Content kwaliteit

Maar het heeft meer consequenties voor je content:
  • Pinterest neemt je tags (labels) mee, dus zorg dat je plaatjes goed labelt!
  • Zorg voor een goede kwaliteit van je foto's. Dit is iets waar veel Nederlandse Goede doelen nu nog (te) weinig aandacht aan besteden.
  • Zorg dat foto's gepind kunnen worden. Wat bijvoorbeeld in Flash staat kan je niet pinnen!
Copyrights

Pinterest heeft in haar algemene voorwaarden staan dat alles wat je er pint voor hen ter gebruik is. Oops, dat is nog al wat en dat heeft dus wel wat stof doen opwaaien. Want zelfs als je er niet actief bent, als anderen jouw content er plaatsen verlies je dus je rechten? Maar...dit is het internet, maak je geen illusie, alles wat er geplaatst wordt, wordt er gedeeld, vraag je serieus af of je dat kan tegenhouden.


Er van uit gaande dat je wel op z'n minst overweegt om er actief te zijn, zijn dit de argumenten die je mogelijkerwijs kunnen overtuigen: 

Branding en Imago

Pinterest biedt je de mogelijkheid om een visuele invulling te geven aan je merk. Kijk maar eens hoe het Amerikaans Rode Kruis dat gedaan heeft:



Informeren

Visuals zijn een geweldige manier om je achterban te informeren. Een aantal manieren die ik tegenkwam:
  • Infographics
  • Grafieken met relevante statistieken (zelfs tabellen uit excel!)
  • Tip lijsten
  • Checklists
  • Jaarverslagen
  • Brochures
  • Facebook Timeline Covers voor donoren
Productverkoop

Pinterest biedt je de mogelijkheid om je producten op een aantrekkelijke wijze in beeld te brengen. Retailers hebben dat al lang ontdekt, en zij zijn dan ook grote gebruikers, omdat beelden van hun producten veel traffic opleveren. Maar dat geldt natuurlijk ook voor Goede Doelen die producten verkopen. Kijk maar eens hoe Amnesty International (US) dat doet:

Nederlandse goede doelen

Negeren Nederlandse Goede Doelen Pinterest dan volledig? Nee hoor, een aantal zijn er al actief, alhoewel ik er nog niet veel ontdekt heb. Maar deze al wel:

Ongetwijfeld zullen er meer zijn, maar die heb ik nog niet gevonden. Meld je aan in de comments hieronder, want ik kom er zeker nog op terug!

Natuurlijk is ook Fundraiser Online op Pinterest te vinden. Interessante Infografics, Facebook Timeline Covers, je vind er exclusieve content die je niet op dit blog vindt! Volgen dus.




Ik wil heel graag 30 likes hebben, zodat ik meer aandacht kan besteden aan de statistieken! Daarom zou ik je hulp echt erg op prijs stellen!




Fundraiser Online op Twitter?
Follow FundraiserOnl on Twitter
   
    

2 opmerkingen:

  1. Regenboogboom www.pinterest.com/regenboogboom

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Natuurmonumenten natuurlijk! :-)
    www.pinterest.com/natuur

    Maar er zijn er inmiddels wel meer:
    www.pinterest.com/wnfnederland
    www.pinterest.com/vogelbeschermin
    www.pinterest.com/rodekruis
    www.pinterest.com/hartstichting
    www.pinterest.com/pinkribbonnl
    www.pinterest.com/natuurenmilieu
    www.pinterest.com/stichtingaap

    BeantwoordenVerwijderen