1 miljoen likes voor de Facebook Top 250!

BOEM!

Alsof er een aardverschuiving heeft plaatsgevonden.

Voor de 6e keer zijn de 250 grootste Nederlandse goede doelen op Facebook op een rijtje gezet. Met zeer grote veranderingen ten opzichte van 3 maanden geleden en een indrukwekkend resultaat van meer dan 1 miljoen likes!

Maar er is heel veel meer te melden.

Ieder kwartaal publiceert Fundraiser Online een lijst van de 250 grootste goede doelen op Facebook. Vandaag alweer voor de 6e keer. Maar waar er de afgelopen keren nauwelijks grote veranderingen waar te nemen waren, is dat nu volledig anders.

Alle opmerkelijke gebeurtenissen en veranderingen op een rijtje:

Eén miljoen likes!

Een bijzonder aantal: De Top 250 heeft inmiddels ruim 1 miljoen likes verzamelt en slecht daarmee een mooie barrière.  

39,4% groei

Het afgelopen kwartaal groeide het aantal likes met maar liefst 39,4% (van 722.725 naar 1.007.399). Een groeipercentage dat nog niet eerder vertoond is!

Dress Red Day:  Ruim 61.000 likes in 1 maand!

Een bijzondere vermelding verdient de Nederlandse Hartstichting, die in één maand tijd met Dress Red Day maar liefst 61.174 likes bijeensprokkelden! Waarmee ze de top 250 binnenkomen op de 5e plaats!

Grote groeiers

Dit kwartaal hebben veel organisaties een grote sprong voorwaarts gemaakt. Dit zijn de 10 grootste groeiers in absolute aantallen:


Forse verschuivingen in Top 10

De Top 10 heeft niet alleen onderling stuivertje gewisseld. Nieuwe toetreders zijn Dress Red Day en WSPA. De vermelding van 'Wehebbenjehartnodig' is verdwenen, en Amnesty International valt er net buiten.:


Snelle stijgers

Maar er waren ook echte snelle stijgers:


En verder...
  • ...zijn er inmiddels al 20 goede doelen met meer dan 10.000 likes, dat waren er 15;
  • ...is de grens van 1.000 likes is door 98 goede doelen geslecht, dat waren er 81;
  • ...kent de Top 250 dit kwartaal 7 nieuwe toetreders;
  • ...neemt het aantal organisaties met een Facebook Pagina nog altijd toe:
    • Van de top 100 eigen fondsenwervers heeft nu 94% een pagina (was 93%);
    • Van de top 250 eigen fondsenwervers heeft nu 88,4% een pagina (was 85,6%). 

De volledige lijst:



Vragen over de totstandkoming van de lijst? Die vind je hier, evenals de toelichting hoe je jouw organisatie ook kan laten opnemen in de lijst.


Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter
   

4 opmerkingen:

  1. Hoort Fairfood wel thuis op deze lijst? Dit is toch geen Nederlands goed doel? Internationale organisatie, met Nederland als hoofdvestiging?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Irene,

      Fairfood is een Nederlandse organisatie die in Nederland (CBF) verantwoording aflegt. In die zin horen ze er dus wel degelijk in thuis.

      De keuze voor het werkterrein is een beleidsmatige. In principe staat het ieder goed doel vrij om deze keuze te maken, alleen is het voor velen niet zinvol of mag het niet vanuit interne politieke overwegingen. Dat valt Fairfood niet aan te wrijven.

      Vergelijk het met het Van Gogh Museum of World Press Photo. Ook die krijgen hun likes echt niet alleen vanuit Nederland hoor...

      Verwijderen
  2. Vind het ook opmerkelijk dat Fairfood >100K likes hebben, maar dat bijna niemand de berichten die ze posten liked of op reageerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Valt mij ook op, maar heb ik geen verklaring voor. Ik ben inderdaad wel erg benieuwd naar hun Edgerank ;-)

      Verwijderen