Bereiken - Boeien - Bewegen

Marc Schoutens, CEO van Mobillion, publiceerde deze week een whitepaper over de visie van Mobillion op het gebruik van Social Media voor Fondsenwerving. Waar draait het om, waarom werkt het juist zo goed voor Goede Doelen, hoe moet je het inzetten? 

De onderbouwing van de visie is zeker de moeite waard om eens door te nemen. Want het licht in heldere bewoording toe dat sociale media geen 'hype' zijn, maar een daadwerkelijke verandering van het medialandschap teweeg hebben gebracht.


In 'De online dialoog, trends en kansen' wordt benadrukt dat de omgeving waarin Goede Doelen heden ten dage opereren de laatste jaren fors aan verandering onderhevig is.
  • Traditionele media als telemarketing en mail zijn (wereldwijd) op hun retour en nieuwe media nemen hun plaats in, met een prominente rol voor sociale media.
  • Het aantal fondsenwervende partijen neemt fors toe.
  • Nieuwe wet- en regelgeving veranderen het speelveld.
Dit alles heeft niet alleen de goede doelen veranderd, ook de donateur verandert snel. Vertrouwen wordt niet langer ontleent aan een logo, maar is vooral gestoeld op een dialoog met naasten. Mensen vertrouwen in de eerste plaats andere mensen!

Veranderende relatie

Daarmee verandert de relatie tussen goede doel en donateur vanzelf ook. De relatie wordt persoonlijker, de donateur wil meer betrokken zijn bij de organisatie en tegelijk moet de organisatie ook de dialoog zoeken.

Sociale media vormen bij uitstek een kostenefficiënte wijze om die dialoog aan te gaan. Zoals het bedrijfsleven ontdekt heeft dat het de klanttevredenheid stimuleert en kosten bespaart, zo zullen ook goede doelen de transitie gaan maken.

En terecht! Want juist Goede Doelen hebben een geweldige uitgangspositie om succesvol te zijn bij de inzet van sociale media. De beleving, emotie en authenticiteit die goede doelen van nature hebben komen juist in deze media goed tot hun recht. Waardoor ze als geen ander in staat zijn om mensen aan zich te verbinden.

Interactiemodel

Om dit effect ten volle uit te nutten heeft Mobillion een interactiemodel ontwikkeld. Het begint met bereiken van je relaties, waarna je hen met je verhaal zo zal moeten boeien dat je hen in beweging krijgt. Waarbij het doel is dat zij jouw verhaal uit dragen. Want als zij in hun sociale netwerk van familie en vrienden jouw verhaal vertellen, zijn zij immers geloofwaardiger. Zo zetten ze de cirkel voor jouw organisatie in beweging.

De rol van de fondsenwerver verandert dus. Fondsen werven is dan geen 'geld vragen', maar een fondsenwerver wordt een 'communicator, facilitator en inspirator'.  

Schematisch is dat als volgt weergegeven:




Meer weten? De whitepaper van Mobillion vind je hier: 


Mobillion, onderdeel van de Telegraaf Media Groep, brengt op grote schaal menselijke interactie via sociale en mobiele netwerken tot stand brengt. Fondsenwerving is een van onze belangrijke aandachtsgebieden, omdat interactie en beleving daar een zeer belangrijke rol spelen. Mobillion werkt o.a. voor De Vogelbescherming, Rode Kruis, WNF, Spieren voor Spieren etc. Daarnaast zijn we één van de initiatiefnemers van Geef-SMS en bedenker en ontwikkelaar van iGive. Vanuit onze expertise en betrokkenheid bij goede doelen hebben wij services ontwikkeld om het werven van collectanten en fondsen via social media te bewerkstelligen.


(Dit is een gesponsorde bijdrage)

Vind je de nieuwe Facebook Pagina van Fundraiser Online ook leuk?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten