Fondsenwervers en LinkedIn gebruik.

Eerder deze week schreef ik de zeer veel bezochte post over het gebruik van online sociale media door fondsenwervers. Daarin sprak ik heel wat verbazing uit over wat ik aantrof. Vooral het LinkedIn en Twitter gebruik kan echt wel wat beter. Dan voel ik mij dus nu ook verplicht om dat toe te lichten en tips voor verbetering te geven... 

Ik heb besloten om mijn bevindingen maar op te splitsen in twee delen. bij gebrek aan ruimte. Eerst een blik op wat ik aantrof op LinkedIn, volgende week komen mijn bevindingen over Twitter.

Er is daarbij een belangrijk uitgangspunt dat aan al mijn opmerkingen ten grondslag ligt. Als fondsenwerver ben je overal en altijd beeldbepalend voor de organisatie die je representeert. De scheiding tussen privé en 'zakelijk' kan je niet maken op LinkedIn! Het argument dat je LinkedIn profiel puur privé is houdt geen stand. Leuk dat jij dat wilt, maar de rest van de wereld denk daar echt anders over. LinkedIn heeft namelijk voor veel mensen het ouderwetse boekje met visitekaartjes vervangen.

Waarom heb je een LinkedIn profiel?

Het programma heet 'LinkedIn'. Als je daarop actief wordt zou je, alleen al op basis van de naam,  kunnen bedenken dat 'verbinden' het centrale thema is. Dat vraagt dus om een actieve handeling. Het hele concept draait om het online operationaliseren van je netwerk. Een netwerk moet je onderhouden, daar ben je continu mee bezig. Een profiel aanmaken op LinkedIn betekent dus dat je er actief tijd en moeite in moet steken. Als fondsenwerver zou je gewend moeten zijn tijd in je netwerk te investeren en als dat niet het geval is, moet je toch eens overwegen om een carrière-switch te maken.

Als je dus een profiel op LinkedIn (vanaf nu: LI) aanmaakt is het dus niet de bedoeling dat je:
- nauwelijks je LI pagina bezoekt/bekijkt.
- geen post beantwoordt of een maand later reageert.
- niet op uitnodigingen reageert.

Ik ben een aantal fondsenwervers tegengekomen die een profiel gemaakt hebben en nu minder dan 10 'connections' hebben. Wat denk je zelf dat dit uitstraalt? 'Ik heb eigenlijk geen interesse' of...'Ik ben een sociaal geïsoleerde nerd'? Als je er toch niets mee wil, waarom heb je het profiel dan? Gebruik het of verwijder het, maar vervuil LI niet en doe het al helemaal het imago van je werkgever niet aan! Als je van LI gebruik maakt, moet je er eigenlijk minimaal dagelijks een bezoek aan brengen. Red je dat niet, ook goed, maar dan haal je er niet uit wat er in zit.

Wat ik tegen kwam in de profielen van fondsenwervers:

Een profiel is wat je laat zien over jezelf. Juist fondsenwervers zouden over zichzelf volledig transparant moeten zijn. Als medewerker van een organisatie waarin dit zo belangrijk is, en waar je zelf beeldbepalend bent, moet je jezelf bloot durven geven. Maar dat is helaas niet bepaald het geval. Dit kwam ik tegen: 
  • LI profiel niet geupdate: vreemd dat je op LI nog steeds ergens werkt waar je al lange tijd weg bent.
  • Geen profiel foto: Wie ben je? Ik vertrouw je nu al niet meer.
  • Een foto waarop je niet zichtbaar/herkenbaar bent: zie vorige punt.
  • Meerdere profielen op LI.Wat is het juiste profiel? Identiteitscrisis?
  • Geen of een beperkt arbeidsverleden: Heb je iets te verbergen?  
Gelukkig kwam ik dit nog in beperkte mate tegen, maar allemaal wel veel vaker dan 5 maal. Maar deze slordigheden kwam ik wel heel erg vaak:
  • De laatste functie die je toevoegt komt automatisch bovenaan bij je huidige werk te staan. Bedenk dat het voor een bezoeker vreemd is als je nieuwe nevenfunctie als secretaris van de speeltuinvereniging boven je werkelijke, dagelijkse functie staat. Dat zegt iets over je prioriteitsstellingen.
  • Als je de website van je werkgever toevoegt, geef dan ook de naam van de website en niet de default optie 'my company', vooral niet als het de website van een goed doel is, want:
    • dat is geen 'company' ! 
    • je mist een communicatie kans voor je organisatie. 
Over mensen uitnodigen en uitgenodigd worden

Het beleid dat je hanteert over het uitnodigen van mensen om aan je te linken moet je zelf bepalen,evenals het wel of niet accepteren van uitnodigingen. Beperk je echter niet te veel, want anders moet je vroeg of laat gaan uitleggen waarom je iemand niet accepteert. Waarbij het argument: 'Ik gebruik LI niet zo veel' als fondsenwerver erg vreemd en ongeloofwaardig overkomt.

Bedenk echter dat LI je netwerk representeert en iedereen heeft in zijn.haar netwerk ook mensen zitten die je persoonlijk minder aardig vind, maar die wel nuttig zijn, bijvoorbeeld omdat ze de logische link naar andere contacten zijn.

Over andere profielen bekijken
  • Hoe je zichtbaar bent als je het profiel van een ander bekijkt moet je zelf instellen, maar als je dat niet doet, ben je automatisch een 'anonymous LI user'. Daar kan je natuurlijk bewust voor kiezen, maar het is niet erg netjes.
  • 'Someone from the fundraising industry in the Amsterdam area' is geen echte verbetering. Maar het wordt wel weer leuk als je uit een onwaarschijnlijkere woonplaats komt en toevallig ook net die dag nog contact met me hebt gehad...goh, waarom bescherm je je identiteit dan nog?
  • Bekijk ook wie jouw profiel bekijken, en bedenk waarom zij dat doen. Er kan een lead bij zitten!
En tot slot voor de meer gevorderden op LinkedIn:

LinkedIn en Twitter

Tegenwoordig zijn LinkedIn en Twitter goed uitwisselbaar te gebruiken. Maar begrijp wel dat LI geen uitbreiding van Twitter is! Dus:
  • Niet automatisch al je tweets door laten plaatsen! Je vervuilt, zeker als fanatiek twitteraar, de hele lijst met updates,zodat de informatie die je connecties wel willen zien, waarvoor ze immers op LI zitten, al snel verdwijnen. Niets is zo erg als LI openen en 15 tweets van 1 persoon moeten doorworstelen. Dat is op Twitter al niet leuk, op LI hoort dat al helemaal niet! Onthoud dat bij een gemiddeld gebruiker de lijst met updates op LI maar eens in de paar uur ververst wordt. Het is geen Twitter timeline! (alhoewel dat bij mij nu wel aardig die kant op gaat.)
  • Bedenk dat Twitter zo z'n eigen 'taaltje' heeft, en een groot deel van je connections op LI geen Twitter ervaring hebben, dus ook je tweets niet altijd begrijpen. Vooral die hele exotische hashtags roepen veel verwarring op, omdat LI ook nog net als Twitter de hashtags verkleurt, waardoor ze extra opvallen.
  • Vermeld je twitteraccount op LI in je profiel als je er één hebt. Met de tweets application van LI kan iedereen in je netwerk op Twitter namelijk automatisch een lijst aanmaken van alle connecties met een Twitter account. Zo wordt je automatisch gevonden.
Over posts doorplaatsen
  • Indien je vanuit een blog een post als bericht op LI plaatst, wordt automatisch een plaatje van het blog meegenomen door LI. Dat vinkje moet je wel even uitzetten als er geen relevant plaatje bij de blogpost staat, anders krijg je de meest onzinnige plaatjes bij de post, zoals een gecomprimeerde uitsnede van een advertentie bijvoorbeeld. En dat is niet echt leuk voor de eigenaar van het blog.
  • Veel erger is het doorplaatsen van posts zonder bronvermelding. Niet doen!
 
Volg Fundraiser Online op Twitter @FundraiserOnl 
en krijg een tweet bij elke nieuwe publicatie.
 
Follow FundraiserOnl on Twitter


  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten