10 lessen voor bedrijven van goede doelen.

Veel bedrijven en hun medewerkers zien goede doelen, non-profit organisaties, als 'minderwaardig'. Ze kijken er op neer en wanneer ze er mee geconfronteerd worden zullen ze hen wel even vertellen 'hoe het werkt'. 

Toch kunnen de meeste bedrijven juist heel wat leren van goede doelen. Dit zijn 10 punten waarin de bedrijfsvoering van goede doelen vaak veel beter is dan die van bedrijven. 

Hier mogen we als branche best trots op zijn...

  1. Positionering
    • De missie van goede doelen is vaak heel wat specifieker dan die van de meeste bedrijven. De 'raison d'être' is duidelijk, goede doelen gaan een nauw omschreven probleem aanpakken en waaien daarin niet mee met alle winden. Er is daardoor weinig ruimte voor opportunisme.  
  2. Focus op missie
    • Omdat de missie zo duidelijk is voor alle betrokkenen, van bestuur tot medewerkers, van donateurs (klanten) tot beneficianten, staan alle activiteiten ook ten dienste van die missie. De missie is daadwerkelijk een onwrikbare toetssteen in beslissingsprocessen.   
  3. Teamwork
    • Veel goede doelen, vooral kleinere, hebben een chronisch gebrek aan man/vrouw-kracht. Geen probleem, samen lossen we het wel op! '9-to-5' bestaat niet, en 'staat niet in mijn functieomschrijving' zal ook niet uitgesproken worden. Iedereen vervangt waar nodig een collega. 
  4. Service
    • 'De klant is koning' roepen de meeste bedrijven, maar in de praktijk valt dat vaak vies tegen. Nog altijd wordt 'klantenservice' bij veel bedrijven als een 'cost-center' gezien. De service voor donateurs is daarentegen bij vrijwel alle goede doelen zeer goed georganiseerd.
  5. Kennisdeling
    • Er zijn weinig branches waarin 'concullega's' zoveel kennis uitwisselen als de goede doelen wereld. Er zijn legio formele en informele bijeenkomsten waar men elkaar treft en onderling extreem open is over actieresultaten, ervaringen met nieuwe technieken, ervaringen met leveranciers en zelfs mislukkingen! Want tenslotte doen we het allemaal voor hetzelfde doel, een betere wereld. 
  6. Flexibiliteit
    • Kleine organisaties hebben het grote voordeel dat ze veel wendbaarder zijn en dus veel sneller kunnen reageren op veranderende omstandigheden. De meeste goede doelen zijn daardoor 'front runners', die heel snel nieuwe mogelijkheden identificeren en operationeel maken. Geen lange beslislijnen en dikke rapporten, gewoon doen!  
  7. Bouwen op betrokkenheid achterban
    • Hoeveel bedrijven ken jij waarvoor hun klanten belangeloos een berg op fietsen, vele honderden kilometers hardlopen, langs de deuren van hun wijk gaan of een dag achter een kraampje op de markt gaan staan? Goede doelen mobiliseren mensen voor hun missie op een niveau waar de meeste bedrijven slechts over kunnen dromen!
  8. Transparantie
    • Alhoewel het nog altijd beter kan, is het overgrote deel van de goede doelen veel transparanter dan welk bedrijf ook. Ze hebben weinig te verbergen.
  9. Passie
    • Medewerkers van goede doelen, die vaak onder lastige omstandigheden hun werkzaamheden moeten verrichten en daar ook nog beperkter voor vergoed worden(!), behoren tot de meest gemotiveerde werknemers die een werkgever zich kan wensen. Simpelweg omdat ze niet iedere ochtend uit hun bed komen om de baas rijker te maken, maar om de wereld een stukje mooier te maken...  
  10. ...en een fantastisch rendement.
    • Er is door velen voor mij al eerder op gewezen, maar hoeveel bedrijven ken jij die jaar op jaar een rendement van tenminste 300% op ieder geïnvesteerde euro maken? Ja, echt waar! 300%! 
Deze lijst is zeker niet uitputtend. Wat kunnen bedrijven volgens jou van goede doelen leren?

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

2 opmerkingen:

  1. Leuke blog hoor. Ook interessant wat goede doelen van het bedrijfsleven kunnen leren. Waar komt punt 10 vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met onze "jonge" stichting proberen we levensvatbaar te worden en 9 van de 10 punten zijn herkenbaar. Het 10 e punt hopen we snel te ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen