Het is precies een half jaar geleden dat ik de vorige update maakte. Blijkbaar is de interesse zo groot dat men niet weer een jaar kan wachten, dus vooruit...in een enthousiaste bui heb ik maar meteen een nieuw overzicht gemaakt.
Samenstelling & activiteit
In de afgelopen maanden is het aantal actieve accounts toegenomen van 107 naar 112. Daarnaast zijn er 11 organisaties met een account waarop ze nog nooit gepost hebben. Een op het oog beperkte groei.
De top 50 heeft in dit half jaar 4.365 berichten geplaatst. Dat zijn er wekelijks 3,3 per organisatie, gelijk aan het gemiddelde van de vorige meting. Ook daar zien we geen dus geen spectaculaire toename.
Resultaat
De groei van het aantal volgers van de top 50 is op het eerste gezicht geweldig. 387.000 nieuwe volgers brengen het totaal op 1,26 miljoen. In absolute aantallen is die groei dus groter dan die van de vorige meting (633.000 in een jaar). Maar...
De twee 'reuzen' , World Press Photo en Van Gogh Museum, nemen maar liefst 88,6% van die groei voor hun rekening.
De overige 48 organisaties groeien met 44.353 volgers. Die groei is omgerekend minder dan bij de vorige meting!
Al met al ging de ondergrens voor opname omhoog van 962 naar 1.071 volgers. Geen van de 'nieuwe' accounts haalde die drempel.
Mutaties
Veel mutaties zijn er dan ook niet te melden. Drie organisaties haalden nu net wel de Top 50, namelijk Cordaid, KWF Kankerbestrijding en het Cobra Museum, ten koste van Save the Children, KiKa en De Zonnebloem.
Al met al vraag ik me nu dus in de eerste plaats af waarom al die verzoeken er waren. Want om nu te zeggen dat er spectaculaire veranderingen zijn..nee dus!
Daarnaast blijf ik vooralsnog bij mijn eerdere waarneming dat Instagram er vooral 'bij gedaan' wordt, maar zich nog lang geen echte plek in het sociale media beleid van de meeste organisaties verworven heeft.
De Top 50
Onderstaand de nieuwe Top 50, zoals gemeten op 31 juli 2017. In de laatste kolom staat het verschil met de vorige meting in februari 2017. De volgende meting maak ik over een half jaar weer, tenzij er tussentijds aanleiding zou zijn om dat beleid te wijzigen.
Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!
Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Geen opmerkingen:
Een reactie posten