Tien jaar Fundraiser Online!

Vandaag, 14 oktober 2020, is een bijzondere dag. Althans, voor mij. Want vandaag bestaat mijn geesteskind Fundraiser Online exact 10 jaar!

Tien prachtige jaren om op terug te kijken. Blogposts waar ik trots op ben omdat ze nu, na meerdere jaren, nog steeds heel goed zijn en posts waar ik vanzelfsprekend van vind dat ze nog veel scherper geschreven hadden mogen worden. 

Maar waar ik vooral met veel genoegen naar kijk zijn jullie, de lezers, die me al die jaren trouw volgen, mijn blogposts lezen en me van veel waardevolle input voorzien. Dank daarvoor!

Tien jaar Fundraiser Online: de cijfers

In de afgelopen jaren hebben heel wat mensen mij, genuanceerd en heel ongenuanceerd, gevraagd wat Fundraiser Online me nu eigenlijk opgeleverd heeft. Want dat fondsenwervers nieuwsgierig zijn hoef ik niemand uit te leggen. 

Welnu, laat ik jullie wat inzicht geven, te beginnen met de harde cijfers:

Tot op heden heb ik 512 blogposts geschreven, gemiddeld dus ruim 50 per jaar, bijna één per week. Die posts zijn bij elkaar ruim 1,6 miljoen keer gelezen, oftewel gemiddeld 160.000 keer per jaar.

Maar dat was natuurlijk niet in jaar één. Toen begon ik met 33.000 lezers. Inmiddels is dat aantal lezers, met pieken en dalen, gestegen naar nu rond de 220.000 per jaar, oftewel zo'n 600 per dag. Dat is best veel!

Engagement

De best gelezen posts? Die benoem ik onder de verzamelnaam 'Mijn ongezouten meningen'. Het zijn de posts waarin ik mijn mening geef over belangrijke ontwikkelingen in de branche. Die worden overigens niet alleen erg goed gelezen (+ 15.000 lezers), maar - en daar ben ik best een beetje trots op - één vond zelfs zijn weg naar het befaamde rapport van de Commissie de Jong.

Het zijn ook de posts die het meeste interactie teweeg brengen. Dat was aanvankelijk niet zo, eerst waren dat de befaamde 'lijstjes', die nog altijd zeer gewaardeerd worden. De laatste jaren worden die wel goed gelezen maar krijg ik daar veel minder directe reacties op. Wel vind ik het dan weer opmerkelijk om te zien dat er in jaarverslagen van goed doelen verwezen wordt naar 'de positiestijging op de lijst van Fundraiser Online'. Wow, wat die lijsten al niet doen...

Gebrek aan reacties geldt bepaald niet voor  'Mijn ongezouten meningen', die soms op verbazingwekkend veel medestanders kunnen rekenen. Zo leverde mijn vrij recente post over de fusie van Nederland Filantropieland en Goede Doelen Nederland ruim 200 reacties op. En daar was er vrijwel niet één negatief van! Het heeft me dagen, en vooral veel avonden, gekost. En een serieuze overweging of er niet meer mee gedaan moest worden...een vraag die nog altijd niet met een absoluut 'ja' of 'nee' beantwoord is.

Luisteren

Feit is dat die meningen, die bijna altijd scherper werden door gesprekken met veel ervaren fondsenwervers, aantoonbaar een invloed hebben gehad op de ontwikkeling van het denken over fondsenwerving in en buiten onze branche. Alleen dat maakt het schrijven op Fundraiser Online al meer dan de moeite waard.

Die gesprekken met fondsenwervers en de mensen om hen heen zoals leveranciers...dat is nog wel een noemenswaardig onderdeel van de totstandkoming van de vele artikelen die ik de achterliggende jaren geschreven heb. Ze scherpten mijn kennis en hielpen mij daardoor mijn mening te formuleren. Want het valt niet altijd mee om een gevoel goed onder woorden te brengen. Door goed te luisteren, juist naar mensen die een tegengeluid laten horen, word je je bewust van de zwakten in je eigen redenaties. Ik ben hen daar zeer dankbaar voor!

Maar er is meer

Toen ik ooit met Fundraiser Online begon was ik net enkele maanden begonnen als zelfstandig ondernemer met Sestertius Fundraising Consultancy. En zoals iedere ondernemer weet is zichtbaarheid heel belangrijk voor acquisitie. 

Fundraiser Online heeft mij in die tien jaar nooit aanwijsbaar direct een belangrijke klant opgeleverd, maar er is ook nooit een klant geweest die Fundraiser Online niet kende. Oftewel, door het schrijven op Fundraiser Online heb ik wel veel kunnen bijdragen aan de zichtbaarheid van mijzelf en mijn onderneming. Het feit dat ik  in mijn posts 'het beestje bij de naam noemde', zoals een klant recentelijk zei, werd zeer gewaardeerd en schiep vertrouwen. Een mooi startpunt van een relatie, waarvan er velen nog altijd bestaan en er hopelijk nog velen zullen volgen!

En nu?

Zo, misschien beantwoordt dat de vragen van de vele nieuwsgierigen. 

Iedere paar maanden is er ook wel iemand geweest die mij vroeg wanneer ik plande te stoppen. Het antwoord was altijd hetzelfde: 'Als ik er geen zin meer in heb'. En voorlopig heb ik dat punt zeker nog niet bereikt!

De oplettende kijker heeft inmiddels waargenomen dat Fundraiser Online de laatste dagen een kleine 'make-over' heeft ondergaan. Om er de komende jaren weer tegenaan te kunnen. Want lijstjes maken vind ik nog steeds leuk en een mening heb ik over alles. Fundraiser Online is ook mijn uitlaatklep als ik me weer eens ergens over opwind. Oprecht heb ik dan ook meermaals overwogen om een veel breder blog te gaan schrijven, over issues buiten onze sector. Maar een mens moet zijn beperkingen kennen, nietwaar?

Voorlopig ga ik dus gewoon door met Fundraiser Online. En hoop ik natuurlijk dat jullie mijn krabbels blijven lezen. 

Nogmaals wil ik alle lezers bedanken voor tien mooie jaren. Jullie reacties en meningen dragen veel bij aan mijn schrijfgenot. Blijf die input ook vooral geven, daar worden we allemaal beter van!

Op naar nog tien jaar!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten