Goede Doelen Twitter Top 250 [Aug 2021]

Zo dat was even schrikken...toen ik de waarneming van dit kwartaal opstartte, kreeg ik een overdosis rode cijfers te zien. Zou het echt zo erg zijn?

Een beetje voorbereid begon ik wel aan deze meting. Want ondanks de specifieke verklaring had de vorige meting natuurlijk wel een negatief resultaat opgeleverd. Voor het eerst in tien jaar kromp het aantal volgers van de Twitter Top 250. 

Dus toen ik de eerste cijfers zag, werd mijn verwachting er niet beter op. Maar het ligt uiteindelijk toch wat genuanceerder, zoals uit onderstaand overzicht zal blijken...

Samenstelling

Zoals altijd begin ik met het overzicht van de mutaties in de lijst:

  • Er zijn vier nieuwe toetreders tot de lijst doordat zij recent erkent werden door het CBF, namelijk Stop Pesten Nu, Méér Muziek in de Klas, Jane Goodall Institute Nederland en IT4Kids.
  • Twee organisaties kwamen terug in de lijst, nadat ze bij de vorige meting hun plek tijdelijk verloren wegens inactiviteit. het zijn het Leger de Heils en IBO-Nederland.
  • Negen organisaties verloren bij deze meting hun plek in de lijst, vooralsnog tijdelijk, doordat zij geen enkele tweet verzonden sinds de vorige meting. Dat zijn KiKa, Compassion, Spieren voor Spieren, Kinderfonds MAMAS, YMCA Nederland, Vicky Brownhuis, de Vasculitisstichting, FSAN en Bring the Elephant Home.
  • Hierdoor ontstaat er onderaan de lijst ruimte voor drie nieuwe toetreders uit de waarnemingslijst. Dat zijn de Mariniers Ziekenboeg, Jerome Damey Foundation en MD Nederland.

Drie organisaties zijn van de waarnemingslijst afgevoerd wegens langdurige inactiviteit. 

Door dit alles daalt de ondergrens voor opname fors, van 220 naar 51 volgers.

Resultaat

Dan aandacht voor het resultaat van al het plussen en minnen. Bij deze meting eindigde de teller op 3.679.780 volgers, een min van 16.328 volgers ten opzichte van de meting in mei. Niet goed, maar dus wel iets minder erg. 

Wanneer ik vervolgens bekijk hoe die daling tot stand is gekomen, valt in de eerste plaats de achteruitgang van het Van Gogh Museum (-8.992 volgers). Dat scheelt natuurlijk een slok op een borrel, want dat is meer dan de helft van de daling. 

Het restant van de daling laat zich verklaren door de inactieve accounts, die een daling van ruim 28 duizend volgers oplevert, wat slechts ten dele door de terugkerende accounts (+5.600) en nieuwe accounts (+ 6.600) gecompenseerd wordt.

Stijgers en dalers

En dan kom ik bij de vele rode cijfers. Bij deze meting zagen maar liefst 112 van 246 accounts (de nieuwe tel ik niet mee) het volgers aantal dalen. Dat waren er bij de meting in mei nog 86 van de 248. 

Dergelijke cijfers, zeker bij actieve accounts, hebben bijna altijd een externe factor als verklaring. Want naast de vele dalers zie ik ook maar een heel beperkt aantal grote stijgers. Er lijkt dus een kaasschaaf over het aantal volgers van de diverse accounts te zijn gegaan.

Het kan bijna niet anders dan dat er een direct verband is met de druk op de diverse sociale media om 'corona (nep)nieuws verspreiders' aan te pakken. Daar zijn met name Facebook, Twitter en YouTube al maandenlang mee bezig, hetgeen tot gevolg heeft dat er heel wat accounts, al dan niet tijdelijk, geschorst zijn. Daardoor vallen er accounts meteen weg, maar zien we ook beledigde 'tijdelijk geschorsten' niet meer terugkeren en verhuizen naar andere sociale media. Met name Twitter en Facebook, waar er een veel grotere overlap is tussen 'content producers' en 'content consumers' dan bij You Tube, waar de meeste volgers zelf geen content maken, zullen we dat terugzien in fluctuatie van hun volgers aantallen. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe zich dit straks vertaalt in de Facebook resultaten.

Twitter geeft slechts algemene informatie, bevestigt wel dat het hiermee bezig is, maar geeft geen gedetailleerde cijfers (zeker niet op nationaal niveau) op grond waarvan we met zekerheid vast kunnen stellen hoe groot dit effect is, ten opzichte van de meer gebruikelijke 'zomer-dip', maar dat er een extra effect is, leidt geen twijfel. 

Verplaatsingen in de lijst

Zoals altijd kijk ik ook nog even naar de individuele organisaties die hun positie in de lijst sterk verbeteren. De Top 10 laat geen wijzigingen zien, maar daarachter zien we toch nog een paar verschuivingen:

  • Natuur & Milieu stijgt van 13 naar 12 ten koste van Gered Gereedschap.
  • Ambulance Wens stijgt van 22 naar 20
  • Milieudefensie gaat van 32 naar 28
  • Varkens in Nood gaat van 82 naar 77
  • Aqua for All gaat van 113 naar 105
  • Both Ends stijgt van 114 naar 108
  • En het Comité Anti Stierenvechten stijgt van 128 naar 115.

Conclusie

Voor het tweede kwartaal op rij krimpt het aantal volgers van de Twitter Top 250. Een last die breed gevoeld wordt bij alle accounts. 

De oorzaak is vooral gelegen in de internationale druk op op Twitter om verspreiders van nep nieuws aan te pakken. Nederland, als grootgebruiker van Twitter, heeft dar ook last van. Toch valt onderaan de streep de totale neergang me mee. 

Waar ik me meer zorgen over maak is het steeds grotere aantal accounts dat inactief is op Twitter. Terwijl het medium nog altijd een belangrijke rol en unieke rol vervult schijnt onze sector er steeds minder in te geloven. Ik ben benieuwd waar dit bij de volgende meting toe gaat leiden...

De lijst




Vragen over de samenstelling? Wil je ook in de lijst? Kijk eerst hier en mail dan naar fundraiseronline@sestertius.nl .

Correctie: In de meting is een fout geslopen. De meting van Comité Anti Stierenvechten (CAS) bleek achteraf niet correct. De gerapporteerde stijging is dan ook een onjuiste weergave van feiten. Let op dat dit ook (een beperkt) effect heeft op de gerapporteerde totalen.

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten