Met al het 'gedoe' rondom Twitter in de laatste weken zou je haast gaan vergeten dat er ook nog andere sociale media actief zijn. Maar die zijn er natuurlijk wel en het is hoog tijd dat we daar een blik op werpen.
Dus om te beginnen: Hoe verging het de goede doelen op Instagram sinds augustus van dit jaar?
Samenstelling
Heel veel verandert er bij deze meting (weer) niet. De Nederlandse Coeliakie Vereniging betreedt de Top 100. Dat gaat ten koste van het Groninger Landschap, dat hierdoor net buiten de lijst valt.
De ondergrens voor opname in de lijst gaat ophoog, van 3.557 naar 3.670 volgers. Dat is sterk vergelijkbaar met de groei van het vorige kwartaal.
Resultaat
In totaal heeft de Top 100 bij deze meting 5.550.072 volgers, een bescheiden toename van 59.079 (+1,08%) ten opzichte van de meting in augustus, die toen nog een groei van 73K liet zien.
Maar die achteruitgang is volledig te wijten aan de beperkte groei van het Van Gogh Museum en World Press Photo bij deze meting. De overige 98 accounts laten een toename van 34.465 volgers zien, wat in absolute aantallen net beter is dan de toename in augustus.
De ontwikkeling is dus al met al erg vergelijkbaar met die van drie maanden geleden.
Groei en krimp
Beter nieuws komt er van de onderkant van de lijst. Het aantal krimpende accounts, dat bij de vorige meting nog fors toenam, daalde van 9 naar 7 met een totale achteruit gang van 367 volgers, waar de afname bij de vorige meting nog ruim 2.000 volgers bedroeg.
De lijst met de 10 grootste groeiers ziet er als volgt uit:
Opmerkelijk is de terugkeer van Amnesty, dat bij de vorige meting nog een daling liet zien, in de lijst en verder zijn Artsen zonder Grenzen en Foodwatch nieuw in dit lijstje.Verschuivingen
De lijst met noemenswaardige verschuivingen is deze keer bijzonder kort. In de Top 10 verandert niets, daarachter stijgt EYE Filmmuseum naar plek 11 ten koste van de Johan Cruyff Foundation dat een plaatsje zakt.
Eigenlijk is verder alleen de sprong van Foodwatch, van 76 naar plaats 65, het vermelden waard.
Conclusie
De scherpe kentering waar ik in augustus op hoopte is er dus niet gekomen. Het blijft een beetje aanmodderen.
Hoe kan het toch zijn dat onze sector, die voorop zou moeten lopen in een tijd waarin er zowel in eigen land als in de wereld meer dan genoeg gebeurt, zo weinig aansprekend communiceert? Waar gaat dat mis? Zijn we te terughoudend? Net zo in verwarring als de rest van ons land?
In slechte economische tijden doen goede doelen het over het algemeen juist goed, maar daar zie ik nu nog weinig van terug. Kom op sector...pak je rol!
De lijst
Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .
Geen opmerkingen:
Een reactie posten