Goede Doelen Instagram Top 100 [Aug 2025]

Over de haat/liefde-verhouding van fondsenwervers met Instagram is al veel geschreven. Weinig of geen direct verkeer, moeilijk direct toewijsbare opbrengsten en een relatief arbeidsintensief kanaal. Communicatieafdelingen lopen er over het algemeen dan weer mee weg, omdat het een belangrijk kanaal is voor zichtbaarheid, verantwoording, branding en engagement. Waardoor Instagram in de sociale mediamix van de meeste goede doelen toch een belangrijke pilaar blijft. 

Dat zien we terug in het aantal volgers. Want dat groeit al jaren stabiel door. Alle rumoer rondom diverse sociale media platforms lijkt aan Instagram voorbij te gaan. Hoogstens een 'zomerdipje', met wat vertraagde groei...en dat is precies waar ik op rekende toen ik de nieuwe kwartaalmeting ging maken. Maar, dat pakte anders uit!

Samenstelling

De Top 100 heeft dit kwartaal één nieuwe toetreder. Dat is Het Groninger Landschap. Hierdoor verliest Proefdiervrij haar plek in de Top 100.

De ondergrens voor opname in de lijst stijgt met precies 200 volgers naar 5.382, net iets minder dan de +215 volgers die ik in mei waarnam. 

Resultaat

De totale som van het aantal volgers steeg dit kwartaal met 1,45% naar 6.880.672. Een toename van 98.473 volgers, wat net wat meer is dan in mei (+ 88.643) en net wat minder dan de toename van februari (+104.515). Tot zover niets bijzonders.

Maar zoals gebruikelijk kijk ik ook altijd apart naar de groei van de accounts die niet tot de grote twee behoren. En laten die grote twee nu allebei een daling van hun volgersaantal laten zien. Het gevolg is duidelijk. De overige 98 accounts groeien met maar liefst 102.406 volgers (+4,3%). En dat is heel wat meer dan de +81K van mei en de +78K van februari, beiden goed voor een groei van 3,5%.

Hoezo 'zomerdip'? Een dergelijke groei hebben we al heel lang niet meer waargenomen, met uitzondering van vorig najaar toen het account van het Zeehondencentrum Pieterburen viraal ging. De forse groei wordt ditmaal echter niet gerealiseerd door één account maar is meer verdeeld, zoals we verderop zullen zien.

Groei en krimp

Er zijn dit keer vijf accounts die hun volgersaantal af zien nemen, waarbij het natuurlijk vooral opvalt dat de twee grote accounts daartoe behoren. Bij de vorige meting waren het er nog zes en in februari zelfs acht, dus dit tendeert weer de goede kant op.

Maar de interessantere vraag is welke accounts de sterkste groei realiseren en hoe groot hun aandeel in de totale groei is. Dit zijn de accounts met de grootste toename van volgers dit kwartaal:

 

Het zijn eigenlijk allemaal vrij grote accounts die hun volgersaantallen harder zien toenemen dan gebruikelijk. Gezien de aanwezigheid van Oxfam-Novib, Amnesty International, Artsen zonder Grenzen en Pax voor Vrede in de Top 6 kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat vooral de aandacht voor het onderwerp 'Gaza' de afgelopen maanden tot deze groei geleid heeft.  

Waar ik in mei nog concludeerde dat de totale toename van de top 10 groeiers eigenlijk ongebruikelijk laag was, zie ik nu dat, met een totale toename van bijna 50.000 volgers, er een terugkeer is naar het gebruikelijke beeld, namelijk dat de top 10 groeiers goed zijn voor ongeveer de helft van de totale toename.

Verschuivingen

Vooral de bovenkant van de lijst laat bij deze meting heel wat veranderingen zien:

  • Amnesty passeert WNF en gaat van 7 naar plaats 6
  • Free a Girl gaat van 10 naar 8, ten koste van Foodwatch (9) en de Vogelbescherming (10)
  • Oxfam-Novib gaat van 15 naar 12, waardoor Ambulancewens (13) de Dierenbescherming (14) en Alzheimer NL (15) een plaats zakken.
  • Greenpeace stijgt van 17 naar 16 en Artis van 18 naar 17. De Johan Cruijff Foundation zakt van 16 naar 18.
  • En Artsen zonder Grenzen stormt de top 20 binnen vanaf plaats 27.

 Daaronder zijn er paar accounts die een sprongetje omhoog maken:

  • Save the Children gaat van 46 naar 41 (+5)
  • Pax voor Vrede gaat van 57 naar 52 (+5)
  • en Roparun gaat van 82 naar 78 (+4)

Conclusie

Een verbazingwekkend sterk resultaat, dat ik niet echt aan zag komen. Mooi om te zien dat diverse organisaties in staat zijn gebleken om dit moment goed te benutten, waarvoor complimenten.

Het is ook een communicatieles voor veel andere organisaties in onze sector. Richt je gedurende een langere periode op één duidelijk onderwerp en blijf dat onderwerp sterk pushen. Niet de eigen organisatie staat daarbij communicatief centraal, maar vooral het te bereiken doel. Dat is wat mensen motiveert en tot handelen aanzet. En wanneer meerdere partijen dan ook nog hetzelfde onderwerp centraal stellen, versterkt dat het resultaat van alle partijen.

In november gaan we zien wie de les ter harte hebben genomen...

De lijst




Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl . 

 

Op de hoogte blijven? Je kan Fundraiser Online nu ook volgen op:

Threads: https://www.threads.net/@fundraiseronline

Bluesky: https://bsky.app/profile/fundraiseronline.bsky.social 

 

 

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten