Alhoewel Twitter nog altijd niet zo populair is in de volle omvang van de goede doelen sector, in tegenstelling tot Facebook, zijn er wel degelijk organisaties en deelsectoren die er wel vertrouwen in hebben en er dan ook actief gebruik van maken. Wat de onderlinge verschillen alleen maar doet toenemen, zoals ook uit deze waarneming blijkt...
Samenstelling
Met ingang van het vorige kwartaal zijn de nieuwe samenstellingsvoorwaarden in werking getreden. En de gevolgen daarvan doen zich meteen gelden. Zo zijn er diverse accounts (3) van de waarnemingslijst afgevoerd omdat ze al langere tijd inactief zijn. En ook dit kwartaal zijn er een aantal organisaties (4) die geen enkele tweet verzonden hebben en dus niet vermeld worden in de nieuwe Top 250.
Deze veranderingen maken ruimte voor een aantal nieuwe toetreders: Huismus Bescherming Nederland, Siriz en de Rudolph Stichting.
Het verlaagt ook de toetredingsdrempel van 547 naar 544.
De resultaten
Déjà vu? Ja, eigenlijk wel. Kijk maar:
Het aantal volgers van de Top 250 groeit met 290.202 naar 2.653.672. Een groei van 12,3%.
Maar dat zegt niet zoveel want ruim 82% komt van één account: Het Van Gogh museum. De rest groeit met een magere 50.935 volgers. En dat is dan weer heel wat lager dan vorig kwartaal, toen het er nog bijna 67.000 waren.
Er is dus nog wel groei, maar die vlakt duidelijk af.
Daarentegen is het aantal tweets dit kwartaal wel toegenomen. Er is dus wel een toenemende communicatieve activiteit, die zich echter niet vertaald in aantallen volgers!
De snelle groeiers
Natuurlijk zijn er ook dit kwartaal onderling grote verschillen. Dat zien we vooral bij de organisaties die wel groei laten zien:
Opvallend is de groei van KNRM, die overigens geen vreemde is in dit lijstje. Daarnaast is het opmerkelijk dat de nummer 6 t/m 10 allemaal natuurorganisaties zijn.
In een vorige post vermelde ik al dat deze sector als geheel het beduidend beter doet in alle sociale media ten opzichte van andere goede doelen. Dat beeld is dus onveranderd.
Verschuivingen?
Dit kwartaal zijn er weinig verschuivingen te vermelden. KNRM stijgt gestaag door, inmiddels naar plek 6, en Natuurmonumenten zakt hierdoor een plaatsje.
Verderop in de lijst zien we alleen het Mauritshuis substantieel klimmen, van positie 31 naar 26.
Conclusie
Ja, wat zeg je hier nu over.
Raakt Twitter steeds meer uit de gratie? Je zou het op het eerste oog wel zeggen, maar de stijgende activiteit in aantallen tweets weerspreekt dat beeld.
Wellicht heeft het te maken met hele ander factoren. Ik denk het wel. Maar dat lijkt me voer voor een aparte post!
De lijst
Vragen over de samenstelling? Wil je ook in de lijst? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .
Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!
Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Hi Walter, qua volume tweets is het misschien ook interessant om te kijken hoeveel tweets uit webcare (dus beginnen met @) en hoeveel uit 'zenden' bestaat. Wellicht dat die verhouding ook verschuift...
BeantwoordenVerwijderenHa Jeffrey! Goed punt! Ga ik zeker naar kijken, want je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben.
Verwijderen