Een mooi voorbeeld hiervan is de Droomfabriek.
Wat goed is komt snel. Heel snel zelfs!
Hoe dan?
Goede doelen en VR, het is nog altijd een lastige combinatie. We zien wel dat VR in opkomst is, vinden het ook wel interessant, maar veel organisaties weten nog niet goed hoe ze het toe kunnen passen.
Toch is het minder lastig (en kostbaar!) dan menigeen denkt. Om dat aan te tonen heb ik maar eens een eenvoudige, concrete én succesvolle toepassing in onze sector opgezocht.
Hoe het begon
Eind vorig jaar besloten Jan Verwoerd en Jim Zagwijn, de eigenaren van 360°Fabriek, een bedrijf dat organisaties helpt om succesvol gebruik te maken van nieuwe technologieën, dat ze hun kennis van VR ook op een andere manier in wilden zetten. Uit dat voornemen ontstond aanvankelijk het plan om in de loop van 2018 twee of driemaal een gratis Virtual Experience op te zetten voor jongeren die niet niet zo makkelijk de deur uit gaan.
Voor Humanitas werd daarom in maart 2018 de eerste Virtual Experience georganiseerd, onder de naam 'De Droomfabriek'. Dat zag er zo uit:
Het werd een doorslaand succes. Zo succesvol dat de Gemeente Rotterdam het deelde op haar intranet en toen ...
Het vervolg
Plotseling meldden zich meer geïnteresseerde zorgverleners. Want als er één schaap over de dam is volgen er altijd meer. Grote regionale zorgaanbieders als Laurens, Aafje en Careyn, ze zagen allemaal de toegevoegde waarde. De mogelijkheden van VR zijn immers groot, ook in de zorg. Denk maar eens aan therapie, stressverlichting, ontspanning, leren, en natuurlijk avontuur en plezier.
In korte tijd organiseerde De Droomfabriek enkele nieuwe Virtual Experiences. Een uitdaging, want met nieuwe zorgverleners kwamen ook nieuwe doelgroepen. Na zieke kinderen volgden ook de veel bredere doelgroepen van gehandicapten (zowel lichamelijk als geestelijk) en ouderen.
Onderstaande films werden gemaakt bij de recente bezoeken aan Aafje en Laurens. Het geeft een goede indruk van het effect van een dergelijk bezoek.
Steile leercurve
Wanneer je al deze doelgroepen op een verantwoordde manier wilt bedienen met een nieuwe technologie, dien je echter wel goed te onderzoeken hoe dat dan precies moet. Want je kan niet iedereen zomaar een 3D bril opzetten. Ook aan zo'n bril moet je wennen, en dat is voor sommigen al een hele stap.
De Droomfabriek leerde, deels met hulp van gedragsdeskundigen van de diverse zorgverleners, heel snel wat wel en niet werkt. Waardoor het aanbod nog veel beter afgestemd kan worden.
Daarnaast ontwikkelde zich in de contacten hele nieuwe producten en diensten. Want wie VR eenmaal ontdekt heeft en gezien heeft wat het met mensen doet, ziet plotseling legio toepassingsmogelijkheden.
Zo wordt voor Humanitas een nieuwe locatie, nu nog in aanbouw, in VR opgebouwd om de toekomstige bewoners alvast kennis te laten maken met hun nieuwe leefomgeving. Voor hen is een verhuizing immers een impactvolle gebeurtenis. Ze krijgen nu een virtuele rondleiding door het pand en kunnen er zelf al in rondlopen, wat de naderende overgang vereenvoudigt. En het scheelt Humanitas per bewoner vele uren aan voorbereidende gesprekken. Een duidelijke win/win situatie voor alle partijen.
Een nieuwe fase
Voor de bedenkers van de Droomfabriek brengt dit alles echter ook een nieuw dilemma met zich mee. Want wat begon als een maatschappelijk project(je) uit persoonlijke overtuiging, is in een half jaar uitgegroeid tot een zeer waardevol maar inmiddels ook een erg omvangrijk programma, waar een grote behoefte aan is, maar dat wel een groot tijdsbeslag vergt.
Voor Jan en Jim is echter één ding duidelijk. Hoe ze ook verder gaan, stoppen is geen optie, want als je ervaart wat het oplevert voor de betrokkenen wordt meer dan duidelijk dat de sector nog vele ontwikkelingen te wachten staat...
Vragen over de inzet van virtual en/of augmented reality voor jouw organisatie? Mail naar fundraiseronline@sestertius.nl of bel me 06 813 999 83.
Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!
Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Geen opmerkingen:
Een reactie posten