Goede Doelen Facebook Top 250 [Juni 2022]

Een nieuwe Facebook Top 250. Zoals aangekondigd gebaseerd op een sterk uitgebreidde waarnemingslijst. Het belooft wat. Ik keek er alvast naar uit. 

Het levert inderdaad grote veranderingen op. Maar de uitbreiding is zeker niet de enige verklaring voor alle mutaties die deze meting oplevert. Of de verrassingen waarmee ik geconfronteerd werd.

Laten we er maar snel induiken en kijken wie er wel en niet meer in de Top 250 staan en waarom.

Samenstelling

Zoals aangekondigd in de Twitter Top 250 van mei is de waarnemingslijst bij deze meting volledig aangepast. Degenen die de achtergrond van deze wijziging  niet meegekregen hebben, verwijs ik graag naar de aparte toelichting die ik hiervoor geschreven heb.

Omdat een dergelijk grote wijziging oude en nieuwe resultaten onvergelijkbaar maakt, heb ik er ook hier voor gekozen deze ene keer twee metingen te doen. Enerzijds een meting gebaseerd op de 'oude waarnemingsgroep', zodat we in beeld houden wat de reguliere ontwikkeling was in de periode maart-juni van dit jaar en anderzijds een meting op basis van de 'nieuwe waarnemingsgroep', die logischerwijs tot een ander resultaat leidt. 

Onderstaande tabel laat zien wat de consequentie is van deze aanpassing.

Zoals je ziet zijn er 3 bestaande accounts afgevallen. Daar kom ik zo op terug. Voor nu is de conclusie dat 30 van de 202 nieuwe accounts de Top 250 uiteindelijk betreden en dat dit onderaan de lijst uiteindelijk tot 27 afvallers leidt. De ondergrens voor opname stijgt hierdoor van 3.955 volgers naar 5.092 volgers. 

Resultaat oude waarnemingsgroep

Het resultaat  van de oude waarnemingsgroep krijgt bij deze meting een behoorlijke opdoffer te verwerken. Dat heeft ook meteen consequenties voor het resultaat van de nieuwe waarneming, zoals we later zullen zien.

In de eerste plaats valt Fairfood tijdelijk uit de de lijst wegens inactiviteit. 

Maar belangrijker is datgeen waarmee ik geconfronteerd werd bij de accounts van KNGF en War Child. Beide accounts hebben hun instellingen, bewust of onbewust, zodanig gewijzigd dat het exacte aantal volgers niet langer zichtbaar is. En dus kan ik het ook niet meer meten en publiceren, want afgeronde aantallen neem ik niet mee in de meting, aangezien dat tot een behoorlijk verschil kan leiden wanneer je uiteindelijk sommeert over 250 accounts. Ik hoop oprecht niet dat dit een nieuwe trend wordt, want dan zou ik vroeg of laat genoodzaakt zijn om te stoppen met de Facebook Top 250.

Consequentie is dat deze twee accounts dus ook, vooralsnog tijdelijk, hun plek verliezen in de Top 250. Omdat het drie grote accounts betreft, verliest de Top 250 hierdoor meteen 198.000 volgers ten opzichte van de meting in maart. De drie nieuwe toetreders zijn samen goed voor ruim 11.000 volgers, waardoor de daling door de afvallers ongeveer 186.000 is. 

Aangezien de overige accounts het beter deden dan in maart, met een groei van ruim 46.000 volgers nu, ten opzichte van +31K toen, blijft de schade nog enigszins beperkt tot een netto daling van 140.000 volgers.

Daarnaast valt op dat er nu 62 krimpende accounts zijn, waar dat er in maart nog 75 waren. En zoals altijd zien we die krimp overwegend in de bovenkant van de lijst. Wat dat betreft niets nieuws onder de zon.

Resultaat nieuwe waarnemingsgroep

De toevoeging van ruim 200 accounts aan de waarnemingsgroep levert natuurlijk ook een paar hele grote accounts op die niet eerder in beeld waren. Toch valt het effect wel mee, met (maar?) twee toetreders in de Top 50 en zeven in de Top 100.

Uiteindelijk voegen de 30 nieuwe toetreders 556.000 volgers toe. Maar omdat er ten opzichte van de oude waarnemingsgroep ruim 134.000 volgers afvallen is de netto groei door de toevoeging bijna 422.000 volgers 

Wanneer we dit resultaat vergelijken met het resultaat van maart, levert het onderaan de streep een groei van 281.716 volgers op, naar een totaal van net geen 12 miljoen.

Al dit plussen en minnen heb ik nog maar even op een rijtje gezet in onderstaande tabel.

Verschuivingen?

Met zoveel nieuwe toetreders zegt een waarneming van verschuivingen niet zoveel meer. Een paar opvallende groeiers, die kleine verschuivingen met zich meebrengen dan maar:

  • Zuid-Hollands Landschap (+ 1.024) gaat van 61 naar 58
  • HandicapNL (+2.369) gaat van 70 naar 67

en verder springen De Ezelshoeve (+1.778) en lager in de lijst Dorcas (+899) in het oog.

Conclusie  

Dat ik naar een totaal andere Facebook Top 250 zou gaan kijken had ik wel verwacht. Maar deze veranderingen? Eerlijk gezegd is dit toch echt wat anders dan ik me voorgesteld had. 

Aan de positieve kant ben ik blij met 'volledigheid', alhoewel je je altijd af moet vragen of je dat ooit helemaal bereiken zult. Wat ik wel weet is dat veel beter dan dit niet of nauwelijks mogelijk is.

Waar ik ook nog wel blij mee kan zijn is het gegeven dat de toevoeging veel organisaties uit de lijst verwijderd heeft die Facebook echt niet serieus nemen. Want als je in 15+ jaar nog altijd niet in staat bent gebleken om een paar duizend volgers bij elkaar te slepen...wat moet ik daar verder van zeggen?

Wat ik vanzelfsprekend jammer vind is de forse achteruitgang van het aantal volgers van de oude waarnemingslijst en vooral de oorzaak ervan. Ik hoop oprecht dat dit geen grotere trend wordt!

Wat me ook wel verbaasde is dat 'slechts' 30 van de 202 toegevoegde accounts, dus 15%, een plek in de de Top 250 bemachtigen. Eigenlijk had ik stiekem op wat meer nieuwe toetreders gehoopt en ook wel verwacht.

Na de zomer zullen we zien wat de gevolgen van al deze veranderingen zullen zijn. Rest mij voor nu nog alle nieuwkomers in de lijst welkom te heten. Ik hoop dat jullie er alles aan zullen doen om er ook in te blijven!

De lijst



Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten