Goede Doelen Instagram Top 100 [Aug 2022]

Langzamerhand laten we de vakantieperiode achter ons en dus is het tijd om de nieuwe stand van zaken op de diverse sociale media kanalen te bekijken. Zoals gebruikelijk te beginnen met Instagram.

In mei zagen de cijfers er allemaal heel rooskleurig uit. Hoe zou zich dat in deze warme zomermaanden ontwikkeld hebben?

Samenstelling

Aan de samenstelling van de Top 100 verandert dit kwartaal helemaal niets! We vinden dezelfde 100 accounts terug die we ook in mei in de lijst zagen.

De ondergrens voor opname is wel gestegen, van 3.433 volgers in mei naar 3.557 bij deze meting.

Resultaat

De groei is het afgelopen kwartaal beperkt. Het aantal volgers van de gehele Top 100 steeg met 73.165 (+1,35%) naar een totaal van 5.490.993, een forse achteruitgang van de groei die vorig kwartaal nog 2,93% bedroeg.

Zonder de twee grote accounts is het beeld iets, maar niet veel, beter. De groei van de overige 98 accounts bedraagt 33.615 volgers, oftewel 2,18%, waar dat een kwartaal eerder nog 3,32% was. 

Groei en krimp

Bij een beperkte groei mag verwacht worden dat het aantal accounts met een krimpend aantal volgers toeneemt. Dat is ook nu inderdaad het geval. Waren er bij de vorige meting nog vier krimpende accounts, nu zijn dat er inmiddels negen geworden en gaan we van -112 naar -2.915 volgers.

Gelukkig zijn er nog altijd veel meer accounts die wel groei laten zien, waarvan onderstaand de grootste tien: 


Opmerkelijke toetreders zijn Free a Girl en het Dierenopvangcentrum Amsterdam, maar minstens zo opmerkelijk is het feit dat drie accounts uit de top 10 groeiers van mei, namelijk Stichting Vluchteling, het Rode Kruis en Amnesty International, bij deze meting tot de eerder genoemde lijst van negen krimpende accounts behoren!

Verschuivingen

Natuurlijk zijn er wat verschuivingen te melden, al zijn de veranderingen in de lijst beperkt:

  • Artis passeert Unicef en gaat van 14 naar 13
  • Dierenopvangcentrum Amsterdam stijgt van 26 naar 22
  • Het Humanistisch Verbond is de grootste stijger van plek 53 naar 47
  • Roparun gaat van 67 naar 63
  • Het Nationaal Fonds Kinderhulp gaat van 91 naar 87

Conclusie

Terwijl de wereld in brand staat lijken de goede doelen massaal op vakantie te zijn op Instagram. Ik vind het langzamerhand bijna onwerkelijk dat in een tijd waarin er zoveel maatschappelijke onrust is, onze sector blijkbaar niet in staat is om met aansprekende boodschappen te komen. Hebben we die inderdaad niet? Of zijn we te voorzichtig in onze communicatie? 

Hoe dan ook, het beeld van de achterliggende drie maanden is op Instagram niet bepaald rooskleurig te noemen. Ik hoop oprecht dat dit beeld in november een scherpe kentering laat zien!

De lijst




Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten