Bij iedere kwartaalmeting vraag ik me af wat ik kan verwachten. Zo ook deze keer, zeker na het mooie resultaat van vorig kwartaal. Gaat die ontwikkeling door? Of was het een tijdelijke opleving?
Samenstelling
De samenstelling van de Top 100 wijzigt deze keer niet. We vinden dezelfde accounts terug als in augustus. Dat lijkt wat saai, maar het is eigenlijk vooral toeval, want daarachter verschuift er veel en staan er heel wat accounts op de rand van de Top 100. Een kwestie van tijd?
Om de Top 100 te halen heeft een account nu 5.770 volgers nodig. Dat zijn er 388 meer dan bij de vorige meting, toen 5.382 volgers nog voldoende waren. Het is een groei die beduidend hoger is dan 'normaal', want meestal ligt die rond de 200 volgers. Het is een mogelijke verklaring waarom veel accounts het net niet gered hebben om de Top 100 te halen, want daarvan hebben zeven accounts nu meer dan 5.500 volgers.
Resultaat
Even had ik de hoop dat we de grens van 7 miljoen volgers zouden slechten, maar dat is nog net niet gelukt. Ongetwijfeld zullen we dat aantal wel voor het eind van het jaar bereiken. Nu eindigen we op 6.993.283 volgers, een toename van 112.611 volgers (+ 1,6%)
Het resultaat zonder de grote twee accounts vind ik echter van groter belang, omdat het meer zegt over de breedte van de ontwikkeling in de sector. Dit kwartaal is die toename 98.192 volgers, oftewel 4% groei. Daarmee blijven we net steken onder het resultaat van augustus, maar het is nog altijd veel beter dan de daaraan voorafgaande kwartalen. Opnieuw een zeer mooi resultaat!
Groei en krimp
Zagen we in de achterliggende kwartalen steeds een aantal krimpende accounts - 5 in augustus, 6 in mei en 8 in februari- , nu is er maar één account dat het volgersaantal ziet afnemen. Het is heel lang geleden dat ik dit waargenomen heb.
De overge accounts groeiden dus. Dit is het overzicht van de accounts die hun volgersaantal het hardst zagen toenemen:
De lijst is niet heel bijzonder, want de meeste accounts zagen we drie maanden geleden hier ook. De opvallendste verschijningen in de lijst zijn de European Cultural Foundation en het Nationaal Militair Museum.Verschuivingen
In de top 10 van de de lijst zijn er geen veranderingen. Oxfam-Novib passeert EYE en gaat naar plaats 11, daarachter gaat Alzheimer Nederland naar plek 14 ten koste van de Dierenbescherming.
Lager in de lijst vallen de volgende stijgers op:
- Het Nationaal Militair Museum stijgt van 36 naar 32
- Het Humanistisch Verbond gaat 7 plaatsen omhoog, van 48 naar 41, en is daarmee de grootste stijger in de lijst.
- De Hersenstichting gaat van 47 naar 44
- PAX gaat van 52 naar 49
- Plan nederland gaat van 72 naar 69
- Het Leger des Heils gaat van 77 naar 74
- Wetlands gaat van 81 naar 78
- en Free Press Unlimited springt van 97 naar 92.
Conclusie
Voor het tweede kwartaal op rij concludeer ik dat de goede doelen het gewoon goed doen op Instagram. De groeicijfers zijn in de tweede helft van dit jaar beduidend hoger dan daarvoor en ook mooi verdeeld, dus niet voortkomend uit een bijzondere prestatie van een enkel account.
Het laat zien dat de groei er nog echt niet uit is en dat het belang van goede communicatie in sociale media overeind blijft. We gaan zien wat 2026 brengt!
De lijst
Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .
Op de hoogte blijven? Je kan Fundraiser Online nu ook volgen op:
Threads: https://www.threads.net/@fundraiseronline
Bluesky: https://bsky.app/profile/fundraiseronline.bsky.social


Geen opmerkingen:
Een reactie posten