Want eerlijk is eerlijk, soms is goed nieuws ook wel een beetje saai. En dat is de LinkedIn meeting de laatste jaren wel. Zo goed als de hele sector is er zeer actief en alle accounts groeien er als kool.
Zou het deze keer anders zijn?
Samenstelling
Ook nu zijn er organisaties die een CBF-erkenning verkregen en daarom toegevoegd zijn aan de waarnemingslijst. Maar liefst drie van deze accounts komen ook meteen in de Top 250. Dat zijn Wildlands Natuur- en educatie Fonds (WNEF), Join Us en Transparency International Nederland.
Onderaan de lijst vallen er mede daardoor drie accounts af. Dat zijn Gered Gereedschap, Varkens in Nood en het Limburgs Landschap.
De ondergrens voor opname stijgt van 2.118 naar 2.307, een sprong van 189 (+9%) in drie maanden, wat zeer veel is. Het maakt ook duidelijk waarom veel accounts moeite hebben zich te handhaven in de Top 250. Want 107 accounts, dus meer dan 40% van de accounts in de Top 250, halen die groei in aantal volgers niet!
Resultaat
Het totale aantal volgers van de Top 250 komt bij deze meting uit op 3.261.671, een toename van 125.210 (+4,0%) ten opzichte van augustus. Daarvan zijn er netto 9.000 toe te schrijven aan de nieuwe toetreders, waarmee deze groei dus vergelijkbaar is met de groei van de vorige twee kwartalen.
Als ik dit afzet tegen de cijfers van een jaar geleden (november 2024), is dit een toename van 514.588 volgers, oftewel een groeicijfer van 18,7%!
Groeiende accounts
Een blik op de accounts die hun volgersaantal dit kwartaal het hardst zagen groeien levert de volgende Top 10 op:
- Grote accounts krijgen meer zichtbaarheid, waardoor ze meer volgers toevoegen in absolute aantallen. Hoe goed doordacht je content ook is, het is bijna onmogelijk om dit effect te doorbreken zonder te adverteren. Organische groei wordt door het algoritme maar heel beperkt ondersteund. Tenzij er heel bijzondere gebeurtenissen plaats vinden, zoals we ook in de lijst kunnen zien met grote verschuivingen.
- Er is hierbij ook sprake van een 'first mover advantage'. Accounts die groot worden in de tijd dat een sociaal medium nog niet heel populair is, zoals dat jarenlang bij LinkedIn het geval was, behouden eigenlijk altijd hun destijds opgebouwde voorsprong. "We zien het even aan" is daarom bijna per definitie geen goede tactische keuze, want dan ben je te laat.
In de top van de lijst gaat 113 Zelfmoordpreventie van 9 naar 8. Wetlands International stijgt daarachter van 10 naar 9. Dit gaat ten koste van het WNF dat twee plaatsen zakt, van 8 naar 10.
Net buiten de Top 10 verandert er meer. Het Rode Kruis gaat van 14 naar 13, waardoor het Van Gogh Museum één plaats zakt. De European Cultural Foundation gaat van 18 naar 16, Solidaridad zakt van 16 naar 17, MIND gaat van 19 naar 18 en War Child zakt van 17 naar 19.
Lager in de lijst zien we een paar opmerkelijke stijgers:
- Bits of Freedom gaat van 102 naar 93 (+9)
- De Waddenvereniging gaat van 123 naar 118 (+5)
- Child Helpline International gaat van 131 naar 126 (+5)
- Het Jane Goodall Instituut gaat van 183 naar 170 (+13), wat ongetwijfeld verband houdt met het overlijden van Jane Goodall.
- Spieren voor Spieren stijgt van 185 naar 178 (+7), geholpen door de aankondiging dat zij dit jaar de begunstigde van het Glazen huis zijn.
- ...en grootste sprong maakt Article 25 Foundation, van 237 naar 211 (+26)
Conclusie
Goede Doelen op LinkedIn blijven groeien. In een jaar tijd is het aantal volgers van de Top 250 met bijna 20% toegenomen. Een gemiddeld groeipercentage dat ik ook waarneem bij de kleinere accounts die de Top 250 niet halen. Ook hieruit blijkt dat de groei goed verdeeld is.
Toch is er organisch nog wel wat meer te halen voor een hoop organisaties. Dat komt omdat veel goede doelen vooral 'zenden', terwijl het algoritme van LinkedIn vooral 'engagement' ondersteunt, en dan in de eerste plaats reacties, niet zijnde een like of het delen van een post zonder commentaar. Wist je dat het eerste uur na plaatsing daartoe het belangrijkste is? Als je in staat bent dan veel commentaren te realiseren, wordt je post bij veel meer mensen zichtbaar!
We gaan zien of het in 2026 nog beter wordt, of dat het hoogtepunt in zicht komt. Ik ben benieuwd...
De lijst
Op de hoogte blijven? Je kan Fundraiser Online nu ook volgen op:
Threads: https://www.threads.net/@fundraiseronline
Bluesky: https://bsky.app/profile/fundraiseronline.bsky.social


Geen opmerkingen:
Een reactie posten