Een bijzondere start van het nieuwe jaar. Na bijna 10 jaar ieder kwartaal consequent meten hoe goede doelen zich ontwikkelen op Facebook moet ik noodgedwongen een grote wijziging doorvoeren.
Facebook gaat de pagina likes verwijderen, zoals ik in een eerdere post al meldde. En dat betekent dat de Top 250 voortaan op basis van het aantal volgers van een pagina gemaakt gaat worden.
De consequenties? Daar ga ik uitgebreid bij stilstaan. Maar gelukkig hebben we vooralsnog een 'zachte overgang', zoals zal blijken...
De stand van zaken
Op het moment van meten, 1 maart 2021, is de aangekondigde wijziging nog niet doorgevoerd. Dat betekent dat zowel het aantal likes van een pagina als het aantal volgers van een pagina nog vermeld wordt. Dat is mooi, want daarmee zijn we in de gelegenheid om de exacte consequentie te overzien van Facebooks aanstaande beleidswijziging.
In een aparte blogpost ga ik aandacht aan besteden aan die gevolgen. Maar het biedt de mogelijkheid om bij deze meting twee Top 250's te maken. Eén op basis van het aantal likes (die we ook kunnen vergelijken met eerdere metingen) en één op basis van het aantal volgers.
Ik heb ze gecombineerd in één lijst, waarin zowel de positie in de oude situatie (op basis van likes) als de positie in de nieuwe situatie (op basis van volgers) vermeld wordt. De nieuwe situatie is wel bepalend voor de volgorde van de lijst!
In deze blogpost zal ik mij beperken tot een 'traditionele' vergelijking, dus op basis van likes.
Samenstelling
Net als bij de vorige meting is het eerste wat opvalt dat er geen enkele mutatie te melden is ten gevolge van inactiviteit! Alle organisaties bleven ook in de achterliggende drie maanden actief, alhoewel dat bij enkelen heel sporadisch was.
Toch zijn er zes mutaties te melden: Eén organisatie viel uit de lijst door een fusie. Dat is ICCO, dat fuseerde met Cordaid. Twee organisaties, WOMEN Inc. en de Dirk Kuyt Foundation zijn nieuw in de waarnemingslijst door erkenning door het CBF. Stichting Oude Groninger Kerken groeide stevig en haalde daardoor net de lijst, waardoor Jong Ondernemen en Young in Prison uit de lijst vielen.
De ondergrens voor opname steeg hierdoor naar 3.294 likes. Bij de vorige meting was dat net lager, 3.273 likes.
Drie organisaties veranderden hun naam en dientengevolge ook de naam van hun account:
- Tear werd Tearfund Nederland
- VOKK heet voortaan Vereniging Kinderkanker Nederland
- Light of the World heet nu SeeYou
En dan veranderde het account van de Hartstichting van 'Dress Red Day' naar 'Hartstichting'.
Ontwikkeling
Het aantal likes van de Top 250 steeg bij deze meting met 103.272 naar een totaal van 11,4 miljoen. Een beperkte toename van 0,9%, die al tijden kennen, zoals ook uit figuur 1 blijkt.
Toch valt er weer wel iets over te zeggen, net als bij de vorige meting:
- Door het wegvallen van ICCO verliest de Top 250 6.535 likes. De twee nieuwe toetreders voegen 55.151 likes toe. Bijna de helft van de toename wordt hier dus door verklaard.
- Door de bovenvermelde mutatie van het account van de Hartstichting, daalt het aantal likes met 21.636.
- Ook bij deze meting zijn er 54 organisaties met een dalend aantal volgers. Dat is er weer één meer dan bij de vorige meting. Samen leidt dat tot 8.564 minder likes.
- En dan valt tot slot op dat de 'grote groeiers' opnieuw een schamele groei laten zien, zoals ook al bij de vorige meting geconstateerd.
En dit zijn de organisaties die hun likes het hardst zagen teruglopen:
Verschuivingen
Heel veel verschoof er niet bij deze meting. De meest opvallende verschuivingen zijn:
- Vogelbescherming en Wakker Dier ruilden van plek op posities 15 en 16
- Artsen zonder Grenzen daalde van 28 naar 31
- Blijdschap voor de Dieren stijgt van 115 naar 109
- Mercy Ships stijgt van 163 naar 145
- Beschermde Wieg stijgt van 196 naar 176
Conclusie
Alles bij elkaar is er ten opzichte van de vorige meting heel weinig gewijzigd. De Top 250 groeit, maar het is al tijdenlang een erg bescheiden groei. Vooral de grotere accounts lijken last te hebben van de grotere ontwikkeling, waarin we steeds meer organisaties zien krimpen, ondanks dat ze wel actief blijven.
Welke kant de ontwikkeling uiteindelijk op zal gaan blijft ongewis. Ik ga nu eerst kijken naar de daadwerkelijke consequentie van de overgang van 'likes' naar 'volgers'. Dan gaan we in juni wel zien of er verdere wezenlijke veranderingen te melden zijn...
De lijst
Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .
Geen opmerkingen:
Een reactie posten