Goede Doelen Facebook Top 250 [Dec 2020]

Het is alweer tijd voor de laatste kwartaalmeting van dit jaar. Wat hebben de goede doelen op Facebook gedaan tijdens dit corona najaar. 

Er gebeurde in ieder geval veel met Facebook! De Amerikaanse presidentsverkiezingen hadden nog al wat invloed op de wijze waarop Facebook behandeld werd door de Amerikaanse politiek en de aanvullende maatregelen die ze moesten nemen. 

De grote vraag is dan natuurlijk...Hadden wij er last van?

Samenstelling

Het mooiste nieuws van deze meting: Geen enkele organisatie viel af door inactiviteit. Sterker nog, de enige organisatie die bij de vorige meting tijdelijk wegviel, STRO, keert ook weer terug in de lijst! 

Toch verandert er best veel. Als je iets besluit moet je namelijk consequent zijn en dus heb ik alle organisaties die recentelijk, maar ook al in 2017 en 2018 recht hadden op opname in de waarnemingslijst - waar enkele van hen mij, terecht overigens, fijntjes aan herinnerden - toegevoegd aan de waarnemingslijst. Dat zijn 28 goede doelen.

En zie daar, het levert 8 nieuwe toetreders tot de Top 250 op. Dat zijn:

  • Stichting Earlybirds
  • Dierennood
  • Stichting Babyspullen
  • Bring the Elephant Home
  • Justice and Peace Netherlands
  • Zwerfkatten Nederland
  • Stichting Beschermde Wieg
  • BEN (Basketball Experience NL)

En waar er één terugkeert en er acht toetreden, vallen er dus onderaan de lijst 9 af, die de nieuw drempel van 3.273 (was 2.970, een stijging van 10,2%) niet halen. Dat zijn:

  • Look Good, Feel Better NL
  • Oude Groninger Kerken
  • Huismus Bescherming Nederland
  • MAX maakt Mogelijk 
  • Live Build
  • MMV
  • St. VanHarte
  • Wings of Support
  • Stichting Hoormij

Ontwikkeling

Wanneer ik kijk naar de totale groei van de Top 250 bij deze meting is die met een aantal van 134.920 naar een totaal van bijna 11,2 miljoen likes best acceptabel en beter dan het vorige kwartaal, zoals blijkt uit onderstaande grafiek 

Maar er is wel een belangrijk onderliggend, veel beroerder, beeld dat niet uit deze geaggregeerde cijfers blijkt. 

  • De 8 nieuwe toetreders voegen gezamenlijk 88.348 likes toe. De 9 kleine afvallers hadden gezamenlijk 28.403 likes. Een verschil van bijna 60.000 likes dus, veroorzaakt door de uitbreiding van de waarnemingslijst. Wanneer je dat verrekent, is de groei van de Top 250 plots nog maar 75.175, lager dan ooit waargenomen. Helemaal niet zo acceptabel dus!
  • Dat beeld komt ook naar voren als ik kijk naar het aantal organisaties met een dalend aantal likes. Dat zijn er nu 53, zelfs 55 als ik naar de organisaties in de Top 250 van september kijk. Bij de vorige meting waren dat er 52. Ook daar dus een verslechtering van resultaten.
  • Bij de vorige meting constateerde ik al dat 'grote groeiers' ontbraken. De groei van de Top 10 viel toen terug van 97 duizend naar 47 duizend. Dat totaal is nu nog veel slechter, met een groei van 30 duizend.

Alles samengevat is het beeld dus niet goed, feitelijk nog slechter dan in september.

Toch even een blik op wie de grootste stijgers zijn:

 

 

 

 

 

 

 

En wie de meeste likes verloren:

Verschuivingen

Er zijn weinig opmerkelijke verschuivingen te melden. Drie vind ik noemenswaardig:

  • De Dierenbescherming passeerde Unicef en steeg van positie 12 naar 11
  • Alzheimer Nederland passeerde Wakker Dier en gaat van 15 naar 14
  • Zuid-Hollands Landschap stijgt van 71 naar 66
Conclusie

Bij de vorige meting voorspelde ik het al een beetje en mijn angst is bewaarheid. Goede doelen doen het ook dit najaar niet goed op Facebook. Omdat het zo'n breed beeld is, waaraan eigenlijk niemand zich onttrekt, is het hoogstwaarschijnlijk dat met name externe factoren hieraan bijgedragen en het dus niet het gevolg is van een specifieke gedragsverandering in onze branche ligt.

Waarschijnlijk is het een som van externe effecten, waarvan corona, de Amerikaanse presidentsverkiezingen en de daaruit voortvloeiende discussie over 'fake news', op haar beurt leidend tot een brede politieke en publieke reactie (denk ook aan Lubach en zijn 'fabeltjesfuik') ten aanzien van de communicatie in sociale media  een belangrijke verklaring.

Daarmee houdt het niet op. De politiek overweegt de diverse sociale media verdere beperkingen op te leggen en dat gaat zeker zijn weerslag hebben op de ontwikkeling van de betrokken bedrijven, maar ook op de publieke perceptie over die bedrijven, hun producten en hun verdienmodellen. Mijn verwachting is dan ook dat 2021 best een moeilijk jaar gaat worden. We zullen zien hoe het uitpakt. 

De lijst




Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten