Met die vraag sloot ik vorig jaar de laatste kwartaalmeting af. Sommige resultaten waren goed, andere slecht en er resteerde veel onduidelijkheid over de richting waarin de Twitter Top 250 zich ontwikkelde.
En nu? Wat levert de eerste meting van 2021 op? Gaan we de lang verwachte negatieve cijfers in? Of gaan we de positieve kant op?
10 jaar Goede Doelen Twitter Top 250!
Maar eerst even iets anders. Dit is de 40e kwartaalmeting van de Twitter Top 250. Waarmee ik nu 10 jaar lang ieder kwartaal een overzicht gemaakt heb van de ontwikkeling van de twitteraccounts van goede doelen. En daar ben ik best een beetje trots op, want daar zitten heel wat uurtjes werk in!
Samenstelling
Langzamerhand wordt dit onderdeel van de post steeds groter en krijgt ook een steeds grotere invloed op het meetresultaat. Want het aantal mutaties in de lijst wordt bij ieder meting groter. Lees maar eens mee:
- ICCO verdwijnt uit de lijst door de fusie met Cordaid
- Het verdwenen account van de Bas vd Goor Foundation keerde terug.
- Daarentegen is nu het account van de Vrienden van UMCUWKZ onvindbaar.
- Twee organisaties keerden terug na inactiviteit: De Vrolijkheid en het Vicky Brownhuis.
- Zeven organisaties verdwenen definitief uit de waarnemingslijst omdat ze al een half jaar geen tweet verzonden. Zij werden bij de vorige meting nog tijdelijk verwijderd.
- Zeven organisaties krijgen tijdelijk geen vermelding omdat ze in het afgelopen kwartaal geen tweet verzonden. Dat zijn Free a Girl, Villa Pinedo, Missing Chapter Foundation, Zeehondencrèche Pieterburen, Sympany, YMCA NL en MAF.
- Vijf organisaties zijn nieuw in de lijst. Dat zijn WOMEN Inc. ,Drents Museum, Dirk Kuyt Foundation, Christ's Hope Nederland en Zwerfkatten Nederland.
- En 100 WEEKS, dat bij de vorige meting net uit de lijst viel, komt er nu net weer in.
Puf, zijn we er dan al? Nee, want:
- Light for the World heeft voortaan SeeYou Foundation
- VOKK wijzigde haar naam in Vereniging Kinderkanker Nederland
- En dan gaat Tear Nederland verder als TearFund Nederland
Alle drie de organisaties wijzigden in lijn daarmee ook hun accountnaam.
Resultaat
Eerst het goede nieuws. Na al deze mutaties steeg het aantal volgers van de Top 250 met 41.779, een stijging van 1,1%. Dat is meer dan de vorige kwartalen, toen het er respectievelijk 18K (mei 2020), 4K (augustus 2020) en 29K (november 2020) waren.
De ondergrens voor opname stijgt van 220 naar 221 volgers. Nauwelijks noemenswaardig dus.
Moet je hier nu vrolijk van worden? Ik vind van niet. Het resultaat ziet er namelijk vooral acceptabel uit door dat er twee organisaties nieuw in de lijst kwamen die bij elkaar ruim 24.000 volgers toevoegen. Zonder die twee was het (weer) een heel mager resultaat geweest.
Krimpende accounts
Al een tijdje volg ik ook het aantal accounts dat een krimpend aantal volgers laat zien. Dat aantal leek bij de vorige meting iets te dalen, naar 49, maar helaas...die verandering was van korte duur.
Bij deze meting zijn er maar liefst 58 accounts met minder volgers dan in de novembermeting. En dan heb ik het dus niet over de accounts die niet vermeld worden in de Top 250.
Afgelopen jaar zijn er 18 accounts van de waarnemingslijst verdwenen. Bijna altijd kondigde zich dat aan door een krimpend aantal volgers. Veelal doordat er al vrijwel niet meer getweet werd. De combinatie van en dalend aantal volgers en een beperkt aantal tweets lijkt daarmee een goede voorspeller te worden voor de uitstroom uit de Twitter Top 250. Als ik dan het aantal accounts met een dalend aantal volgers toe zie nemen, vind ik dat wel een zorgwekkende ontwikkeling.
Verschuivingen
Natuurlijk zijn er altijd wat verschuivingen. De belangrijkste zijn:
- DierenLot stijgt van 4 naar 3 ten koste van Natuurmonumenten.
- Het Mauritshuis stijgt van 12 naar 11 , Greenpeace bewandelt de omgekeerde weg.
- Ambulancewens stijgt van 28 naar 24.
- En onderin de lijst springt Handicap NL in het oog dat van 182 naar 173 springt.
Conclusie
Alhoewel de Twitter Top 250 een iets verbeterde groei laat zien kan ik er toch niet vrolijk van worden. Het blijft allemaal mager en er vallen bij iedere meting accounts af omdat organisaties inactief zijn. De vraag waar het heen gaat kan ik dan ook niet positief beantwoorden, hoe graag ik het ook zou willen.
Wat ik er van vind heb ik inmiddels vaak genoeg opgeschreven. Het is duidelijk dat Twitter nog altijd achterblijft bij de ontwikkeling van andere sociale media. We zullen zien of dat zo blijft.
De lijst
Vragen over de samenstelling? Wil je ook in de lijst? Kijk eerst hier en mail dan naar fundraiseronline@sestertius.nl .
Geen opmerkingen:
Een reactie posten