Goede Doelen LinkedIn Top 100 [Feb 2021]

Een half jaar geleden schreef ik dat ik 'van m'n terrasstoel rolde van verbazing' toen ik de groeispurt van goede doelen op LinkedIn bekeek. Groeicijfers in sociale media van 25% in een half jaar zie je heden ten dage eigenlijk niet meer.

Het mag dan ook niet verwonderlijk zijn dat ik deze meting wel verwachtingsvol ingegaan ben. Zouden het weer zulke geweldige groeicijfers zijn? Kan dat? Dit is het resultaat.

Samenstelling

De lijst is nog altijd gebaseerd op de oorspronkelijke waarnemingslijst van 145 organisaties waar ik in februari 2020 mee begon. Daar is inmiddels één organisatie uitgevallen (ICCO) door de fusie met Cordaid. Van drie organisaties heb ik nog altijd geen LinkedIn pagina kunnen vinden.

Twee organisaties wijzigden de naam van hun LinkedIn account.

Resultaat

Dan aandacht voor de harde cijfers. 

Het aantal volgers van de Top 100 groeide in het achterliggende half jaar van 676.093 naar 783.659. Een groei van 15,9%. Dat is niet zo spectaculair als bij de vorige meting, maar nog altijd een fantastische groei.

Daarbij moeten we ons wel realiseren dat door het wegvallen van ICCO uit de Top100 de lijst met een achterstand van ruim 12.000 volgers begon. De enige nieuwe toetreder, Oudervereniging Balans, voegt er 1.773 toe, waardoor we er dus bij voorbaat netto ruim 10.000 volgers op achteruit zijn gegaan. Anders zou het groeipercentage bij deze meting uitgekomen zijn op 17,5%.

De ondergrens voor opname steeg weer fors, van 1.345 naar 1.640 volgers (+22%)

Als ik wat dieper in de lijst duik valt op dat er 19 organisaties zijn die hun volgers aantal met meer dan 25% zien groeien. Procentueel steeg Trees for All met een toename van 64% het meest. Vijftien organisaties noteren een groeipercentage dat lager is dan tien procent, maar geen enkele organisatie ziet haar volgers aantal dalen. Dat geldt overigens voor de hele waarnemingslijst, dus ook degenen die net buiten de Top 100 vallen.

Verschuivingen

Met zulke cijfers zien we natuurlijk behoorlijk wat verschuivingen in de lijst.

De top 2 is ongewijzigd, maar daarachter veranderde een hoop in de top van de lijst:

  • Natuurmonumenten stijgt van 4 naar 3 ten koste van het Van Gogh Museum dat een plaatsje zakt.
  • Hivos gaat van 8 naar 7
  • Het Rode Kruis gaat van 10 naar 8
  • Oxfam zakt van 7 naar 10

Lager in de lijst zijn de snelle stijgers (8 plekken of meer):

  • Mama Cash stijgt van 41 naar 33
  • Save the Children gaat van 58 naar 50
  • Stichting Vluchteling gaat van 73 naar 64
  • Trees for All gaat van 83 naar 70
  • Het Cobra Museum gaat van 84 naar 75
  • En It Fryske Gea gaat 95 naar 87

Conclusie

Al een jaar lang verbaas ik mij over de plotselinge groei van LinkedIn bij de goede doelen. Ik blijf het een opmerkelijk ontwikkeling vinden die ik nog altijd niet kan rijmen met de ontwikkeling in andere sociale media. Toch vind ik het wel leuk en ook een absoluut goede ontwikkeling. LinkedIn is een platform waarvan ik al vele jaren vindt dat het echt veel toevoegt in je marketing mix. En dus ben ik blij te zien dat de mening nu bevestigd wordt.

Over een half jaar zullen we zien of deze trend vastgehouden wordt. The sky is the limit!

De lijst


 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten