LinkedIn blijft een bijzondere rol spelen in het sociale media landschap van de goededoelensector. Jarenlang werd het branchebreed genegeerd en plots is LinkedIn het snelst groeiende medium in onze sector geworden.
Ieder kwartaal zien we grote stappen vooruit en ik kan nu alvast verklappen dat het resultaat dit kwartaal nog altijd niet afwijkt van hetgeen we eerder al in 2022 zagen. Het vliegt omhoog...
Samenstelling
Alhoewel er heel wat organisaties onderaan de lijst op de deur kloppen is de Top 100 ten opzichte van de meting in november niet veranderd van samenstelling.
De ondergrens voor opname in de lijst steeg deze keer van 2.843 naar 3.085 volgers.
Resultaat
Zoals ik in de inleiding al schreef blijft de teller hard oplopen. Bij deze kwartaalmeting eindigde het aantal volgers op 1.278.746, een toename van 73.619 volgers (+ 6,11%).
Om dat aantal in perspectief te plaatsen: De toename in november was 71K en in de daaraan voorafgaande drie metingen (augustus, mei en februari 2022) bedroeg de toename ieder keer ongeveer 60K. Het gaat dus echt steeds harder!
Wanneer we een jaar terug gaan in de tijd zie ik een totale groei van de volgers van de Top 100 van 26,25% . Welke van de andere sociale media die door goede doelen ingezet worden kan zulke percentages overleggen?
Groeiers
Aan krimpende accounts doen we niet in de LinkedIn Top 100, zelfs niet in de gehele waarnemingslijst. Dus is het vooral de vraag welke accounts het meeste volgers toevoegden bij deze laatste meting.
Het is een bekend lijstje, met enkele nieuwe namen sinds november. Dat zijn Het Vergeten Kind, Mama Cash en het Rode Kruis, maar die hebben we allen eerder in dit overzicht gezien, dus zo nieuw zijn ze niet.Verschuivingen
Natuurlijk is de lijst met stijgers en dalers weer lang, dus beperk ik mij tot de meest opmerkelijke veranderingen:
- Bovenaan de lijst achterhaalt Natuurmonumenten, nu op plek 2, VluchtelingenWerk, dat een plaatsje zakt naar plek 3.
- IVN Natuureducatie passeert Cordaid en vinden we nu terug op plek 11 in de lijst.
- MIND maakt een grote sprong voorwaarts en stijgt van plaats 21 naar 16.
- Minstens net zo indrukwekkend is de groei van Mama cash, van 32 naar 26 in de lijst.
- Maar het kan nog veel beter. Dokters van de Wereld maakt een reuzestap voorwaarts van 16(!) plaatsen en stijgt daarmee van 73 naar 57.
- Lager in de lijst zien we dan ook nog Greenpeace 6 plaatsen stijgen en vinden we DierenLot terug op plaats 91, een sprong van 5 plekken in de lijst.
Conclusie
Wat? Een conclusie schrijven? Hoe schrijf je (weer) op dat het een fantastisch resultaat is en dat je vooral heel nieuwsgierig bent naar het antwoord op de vraag waar dit eindigt?
Omdat ik geen open deuren in wil trappen laat ik het hierbij. We weten het zo langzamerhand wel, en wie het nog niet doorheeft moet vooral bij zichzelf te raden gaan...
De lijst
Vragen of opmerkingen of wil je ook in de lijst? Lees eerst de pagina met informatie over opname en mail dan naar fundraiseronline@sestertius.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten