Goede Doelen Twitter Top 250 [Feb 2023]

Inmiddels zijn er drie maanden verstreken na de vorige kwartaalmeting die net na de grote Elon Musk-overname-schok van oktober kwam. We zagen toen al wel een effect, maar dat was slechts ten dele het directe gevolg van de overname.

Als er al een echte klap gekomen is, zou die nu zichtbaar moeten worden. Waarbij twee vragen leidend zijn, namelijk de vraag of gebruikers Twitter massaal verlaten hebben en/of goede doelen in grote aantallen inactief geworden zijn. Want als het antwoord op één van beide vragen bevestigend is, dienen we ons af te vragen of Twitter nog een toekomst heeft in onze sector.

Waarnemingen

Sinds de vorige meting is er nog heel wat nieuws rondom Twitter gepasseerd, maar de in de media breed aangekondigde ineenstorting heeft zeker niet plaatsgevonden. Ja, er zijn gebruikers en adverteerders vertrokken, maar de alternatieven blijken voor de meesten ook niet echt interessant en veel van die vertrokken gebruikers hebben hun Twitter account wel laten bestaan, waardoor vertrek niet automatisch tot verlaging van een volgersaantal leidt. Een deel ervan zien we zelfs alweer schorvoetend terugkomen.

Wat minstens zo belangrijk is, is de unieke rol die Twitter nog altijd speelt in nieuws, media en politiek. Geen enkel ander sociaal medium heeft tot op heden die plek in het landschap kunnen bedreigen, waardoor Twitter wel degelijk heel relevant blijft.

De meeste goede doelen hebben dat ook wel in de gaten, of hebben tenminste bedacht de ontwikkelingen eerst maar eens af te wachten, want van een massale exodus is zeker geen sprake, dat kan ik alvast verklappen. In de Top 250 van november zijn vrijwel alle goede doelen actief gebleven.

Samenstelling

Natuurlijk zijn er de nodige verschuivingen en veranderingen in de Top 250. De belangrijkste ontwikkelingen in de lijst die ik waarneem zijn:

  • Van de 9 organisaties die bij de vorige meting door inactiviteit tijdelijk uit de lijst verdwenen zijn er inmiddels 3 teruggekeerd en 6 definitief verwijderd.
  • Deze keer waren er 9 organisaties die vanwege inactiviteit tijdelijk verwijderd zijn. We zullen in mei zien of ze al dan niet terugkeren in de lijst.
  • Natuurlijk betekent het dat er onderaan de streep nieuwe toetreders zijn. Dat zij er dus 6.
  • De ondergrens voor opname in Top 250 daalt door dit alles van 1.120 volgers naar 1.067 volgers.

Resultaat

Tijdens deze meting heb ik met grote verbazing naar de resultaten zitten kijken. Van de 250 organisaties zagen er 167 hun volgersaantal dalen, één bleef gelijk en 82 noteerden een stijging.

Dat het volgersaantal bij de meeste organisaties daalt is niet echt verbazingwekkend. Wat ik opmerkelijker vindt is dat ondanks dit beeld (2/3e van de organisaties ziet krimp), er onderaan de streep geen sprake is van krimp. Het totaal aantal volgers van de Top 250 steeg met een miniem aantal van 172 naar 4.036.899 volgers.

Dit resultaat, dat in positieve zin vooral gerealiseerd wordt door Extinction Rebellion, laat vooral zien dat er wel sprake is van een brede afname, maar dat die per account eigenlijk heel beperkt was. 

Gemiddeld verloor een krimpend account 46 volgers, maar van de 167 krimpende accounts bleven er 119 onder dit gemiddelde. Het zijn vooral een paar grote accounts die hun aantallen wat meer zagen afnemen, maar procentueel stelde ook dat niet zoveel voor. 

Verschuivingen

Veranderingen zijn onvermijdelijk. De accounts die het meest profiteerden van alle ontwikkelingen zijn:

  • AmbulanceWens, dat van 17 naar 15 gaat
  • Extinction Rebellion, dat  stijgt maar liefst 11 plaatsen en gaat van 35 naar 24
  • De Ezelshoeve blijft klimmen en gaat van 80 naar 74
  • Health Action International gaat van 125 naar 118
  • en verder onderaan de lijst (waar iedereen al een paar plaatsen stijgt) springen Nederlands Cultuurlandschap en IFAW in het oog omdat ze 8 plaatsen klimmen.

Conclusie

Alhoewel het overgrote deel van de accounts het volgersaantal ziet krimpen, valt de totale omvang van de krimp me erg mee. De algemene tendens lijkt gebaseerd op afwachten en zien wat er echt gebeurt. En dat lijkt me op dit moment een verstandige keuze.

Twitter gaat nog altijd door een roerige tijd. Dat kan natuurlijk niet aan blijven houden, want dan keren steeds meer mensen en vooral ook adverteerders zich af van het medium. Maar zover is het nu zeker nog niet. Zolang er geen serieus alternatief is voor zowel gebruikers als adverteerders en het platform technisch stabiel blijft is er geen aanleiding om te veronderstellen dat het echt om zal vallen.

Minstens zo belangrijk voor de inzet door goede doelen is het feit dat voor hen belangrijke gebruikersgroepen, zoals politiek en journalistiek, het medium in blijven zetten, waardoor het zijn unieke informatiepositie behoudt. Ook daar zie ik geen verandering optreden.

De volgende meting zal weer een iets scherper beeld geven, al vrees ik dat de onrust bij Twitter nog wel even aan zal houden. Ik verwacht in mei dan ook geen spectaculair herstel, vertrouwen komt immers te voet en gaat te paard. Want ook al keert een deel van de voormalig gebruikers terug, na alle recente commotie zal het aantal nieuwe gebruikers voorlopig niet snel stijgen. 

Maar ik laat me graag verrassen. We zullen het zien!

De lijst




Vragen over de samenstelling? Wil je ook in de lijst? Kijk eerst hier en mail dan naar fundraiseronline@sestertius.nl .

 

 

  

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten