Hoe gaat het met Twitter en Mastodon?

Enkele maanden geleden was de commotie rond Twitter groot. Wat bekokstoofde Elon Musk en zou Twitter het allemaal wel overleven? Als ik de meningen van deskundigen die toen verkondigd werden nu teruglees, moet ik er best wel om grinniken...

Iedereen moest maar overstappen naar Mastodon, en dat werd met veel aplomb door gebruikers van Twitter op Twitter verkondigd. Ik schreef daar toen een blogpost over, To Mastodon or not to Mastodon.

Inmiddels zijn we een half jaar verder en luidt de vraag: Hoe staat het er nu voor met Twitter en Mastodon? En wat kunnen we verwachten?

Hoe gaat het nu met Twitter?

Er is in de afgelopen maanden ontzettend veel gebeurd bij Twitter. Zoals te verwachten viel moest in de eerste plaats de financiële situatie op de schop. Want Twitter maakte een mega verlies en was slechts maanden van een faillissement verwijderd.

De massaontslagen die volgden waren dus vooral bedoeld om kosten te besparen. Inmiddels is het aantal werknemers teruggebracht van ca. 7.500 naar minder dan 2.000. Dat heeft de waarde van Twitter geen goed gedaan, want Musk betaalde 44 miljard dollar voor Twitter en de huidige waarde wordt geschat op ca. 24 miljard dollar.

Musk heeft verder heel veel proefballonnetjes opgelaten, maar feitelijk is er tot op heden nog niet veel veranderd. De meest recente aankondigingen duiden vooral op het bevoordelen van betalende gebruikers en adverteerders. Er zijn in de V.S. nu ongeveer 550.000 van die betalende gebruikers (Blue), maar ik verwacht wel dat het er op de langere termijn heel wat meer zullen worden en dan levert het Twitter echt wel extra inkomsten op, die het overigens ook hard nodig heeft. Maar voldoende is dat zeker niet.

Twitter Blue gaat echter wel inhoudelijke invloed hebben op de toekomst van Twitter. Maar daar schrijf ik een andere post over.

Adverteerders zien we schorvoetend terugkeren, maar het blijft lastig om in te schatten of dit al echt de goede kant op gaat, de berichten zijn daar te wisselend over.

Het belangrijkste is echter dat het aantal gebruikers niet echt gedaald is en de -voor Twitter- belangrijkste gebruikersgroepen, namelijk media en politiek, er tot op heden actief zijn gebleven. Daarmee blijft Twitter ook interessant voor de overige gebruikers en adverteerders. Natuurlijk zijn er incidenteel berichten van boze of teleurgestelde gebruikers, ook prominente gebruikers, die weglopen maar in totaliteit maakt dat geen fundamenteel verschil. 

Om dat wat meer te duiden: Ten opzichte van een jaar geleden is de webtraffic van Twitter wereldwijd met 8% gedaald. Dat is veel, maar gezien de turbulente tijden die Twitter in die twaalf maanden doormaakte eigenlijk ook weer niet zo heel veel.

Onderaan de streep claimt Musk dat Twitter nu break-even draait. Of dat echt zo is zal moeten blijken, maar als het klopt heeft hij wel een prestatie van formaat geleverd, wat je ook van hem vindt.

Is dat alles wat er over Twitter te zeggen valt?

Nee, er zijn nog wel wat meer zaken te benoemen. In de eerste plaats is dat de technischnische stabiliteit. Of beter gezegd, het gebrek daar aan. In de achterliggende maanden is Twitter, zoals wel een beetje te verwachten viel, regelmatig geconfronteerd met grote storingen. Technisch hebben ze nog lang niet alles onder controle, dat is inmiddels wel duidelijk.

Een tweede issue is het gebrek aan stabiliteit van beleid, waardoor gebruikers continu moeten raden naar waar ze nu weer mee geconfronteerd gaan worden en of een aangekondigde en al dan niet doorgevoerde verandering blijvend is of enkele dagen later weer net zo makkelijk teruggedraaid wordt. Dat biedt natuurlijk weinig duidelijkheid voor investeerders en adverteerders, waardoor een helder groeipad ontbreekt.

En dan is er nog de onduidelijkheid over de omvang van de toenemende politieke invloed (en druk) op alle sociale media. Wat gaat dat voor Twitter betekenen? Dit vraagstuk is natuurlijk veel breder dan alleen Twitter, maar met een financieel zo zwakke uitgangspositie is Twitter nog altijd wel één van de meest kwetsbare van al die sociale media. 

Mastodon, het alternatief?

'Tooten we nog'? 

Het is de laatste maanden steeds stiller geworden rondom Mastodon. Op het hoogtepunt, ongeveer een maand na de overname van Twitter, had Mastodon 2,6 miljoen actieve gebruikers. Dat zijn er nu nog ongeveer 1,2 miljoen. Weliswaar is het aantal accounts verdubbeld in die tijd naar nu zo'n 11 miljoen, maar dat volume is nog altijd een schijntje vergeleken met de grote platformen.

Goede doelen zijn niet echt actief op Mastodon. Als ze er al een account hebben, en dat zijn er maar een paar, wordt er vooral doorgepost wat er op Twitter geplaatst wordt. 

Kort samengevat is Mastodon dus zeker niet het nieuwe Twitter aan het worden. Het worstelt met een aantal issues, uiteenlopend van een slechte zoekfaciliteiten, versplintering van communities (niet iedereen is geland op de zelfde instance), veel klachten over het 'minder intuïtieve gebruik' tot een initiële gebruikersgroep die door velen als erg 'normerend' ervaren wordt.

Toch heeft Mastodon wel wat opgeleverd. Namelijk het besef dat gedecentraliseerde sociale netwerken mogelijk wel een toekomstperspectief hebben. Zowel Meta (Facebook etc.) als Jack Dorsey, de medeoprichter en voormalig CEO van Twitter, hebben inmiddels apps ontwikkeld voor een eigen decentraal sociaal netwerk. En er zijn meer kapers op de kust.

Maar daarmee wordt gelijk duidelijk waar het gaat knellen. Dit zijn bedrijven die met hun platform niet alleen Twitter naar de kroon willen steken, maar in de eerste plaats ook geld willen verdienen, iets wat bij de ontwikkelaar van Mastodon nooit de bedoeling is geweest. Sterker nog, die heeft nog recentelijk potentiële investeerders de deur gewezen en beschouwt dit juist als de grote kracht van zijn opzet. De vraag is dan ook hoe kansrijk die nieuwe initiatieven zijn als het verdienmodel onduidelijk is of te weinig afwijkt van het reeds bestaande. Want het monetizen van een decentraal netwerk zal lastig zijn, zoveel is wel duidelijk. Maar om daar een definitief oordeel over te vellen, daarvoor weten we nu gewoonweg onvoldoende.

Conclusie

Wat ik een half jaar geleden al wel zag gebeuren blijkt uit te komen. Zo snel zijn we niet van Twitter af en Mastodon is echt niet de heilige graal. 

Mijn verwachting is dat Mastodon een niche-speler blijft en daarmee voor digitale marketeers niet echt interessant zal worden. Simpel gezegd heeft Mastodon een te beperkt bereik en niets wijst er op dat dit gaat veranderen.

Het toekomstperspectief van Twitter ziet er inmiddels iets beter uit dan een jaar geleden, maar ook Twitter is zeker nog niet uit de storm. Daarvoor zal er nog veel meer moeten gebeuren. Feit is wel dat voor digitale marketing Twitter nu nog altijd een uitstekend inzetbaar platform is. Ik raad je dan ook aan om dat vooral te blijven doen! 

En mocht er aanleiding toe zijn, zal ik zeker met een nieuwe stand van zaken komen...  

        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten