Goede Doelen Twitter Top 250 [Nov 2022]

An accident waiting to happen? Een slagveld? Hoe noem je het resultaat van de eerste meting nadat er zoveel onrust is ontstaan rondom dit specifieke sociale medium? 

Ik had oprecht geen idee wat te verwachten toen ik aan deze meting begon. Want dat alles anders dan anders zou zijn was natuurlijk onvermijdelijk. Zelfs de vraag of ik deze meting (nog) wel moest doen. Maar ik ben er toch aan begonnen onder het motto: 'Ik zie het wel'

Welnu, dit is het geworden...

Inleiding

Nadat Elon Musk eind oktober Twitter overnam ontstond er grote onrust onder gebruikers van Twitter. Onrust die de afgelopen weken alleen maar versterkt is door de berichten over massaontslagen, grote aangekondigde veranderingen, die al dan niet doorgevoerd werden, en vooral berichten over massale uitstroom van Twitter-gebruikers die het medium zouden verlaten. Twitter werd 'dood' verklaard, leek de weg van Hyves te gaan bewandelen...

Maar is dat ook zo? Op die vraag kan op dit moment werkelijk niemand een antwoord geven. De onrust is er nog altijd en zal nog wel even blijven, maar echte alternatieven zijn er ook nog niet (zie ook mijn post die ik hier eerder over schreef: To Mastodon or not to Mastodon), al willen sommigen anders doen geloven, en van een 'massale uitstroom' van gebruikers is echt nog geen sprake. Als het al misgaat met Twitter zal dat vooral het gevolg zijn van een haperende operationele uitvoering ten gevolge van het gebrek aan personeel, maar dat effect gaat zich niet plotsklaps voordoen. Het zal dan eerder een proces van langere tijd zijn.

Anderzijds kan het ook zomaar zijn dat de rust binnen enkele maanden terugkeert. Dat lijkt nu onwaarschijnlijk, maar onder aan de streep is het wel zo dat het platform nog altijd honderden miljoenen actieve gebruikers kent, de meeste adverteerders zich niet teruggetrokken hebben en er dus nog altijd omzet gegenereerd wordt en ik mij niet kan voorstellen dat Musk, ondanks zijn meer dan bijzondere aanpak, echt van plan is om 42 miljard euro te vernietigen. 

Al met al gok ik er, misschien tegen beter weten in, op dat Twitter deze periode zal overleven. Zolang dat het geval is, ga ik toch maar door met de kwartaalmetingen. 

Consequenties van de onrust voor de samenstelling?

Bij een normale meting begin ik met de wijzigingen in de samenstelling van de Top 250. Wie zijn er toegetreden en wie vallen er, al dan niet tijdelijk, af. Die lijst is altijd al wat langer dan bij de andere sociale media. Maar bij deze metingen speelt er zoveel meer, dat ik nu voor een iets andere aanpak kies. Daarom eerst maar eens wat zaken op een rijtje zetten:

  • De grote onrust is pas eind oktober ontstaan. De best wel lange lijst van 22 organisaties die sinds mei geen tweet meer verzonden hebben en dus permanent uit de waarnemingslijst verwijdert zijn, is daar dus niet het gevolg van. Dat zie ik vooral in de groep accounts die toch al niet in de Top 250 stonden, maar 3 zouden er anders wel in de Top 250 gestaan hebben.
  • De lijst met tijdelijke verwijdering, wegens inactiviteit in de laatste drie maanden, bestaat uit 18 organisaties en is dus ook zeker niet alleen het gevolg van de grote onrust van de laatste weken. Acht organisaties hiervan zouden anders ook in de Top 250 hebben plaatsgenomen.
  • Ondanks dat Twitter al wekenlang overspoeld wordt met berichten dat mensen het medium verlaten, is het aantal daadwerkelijk opgeheven accounts nog altijd laag. Maar zelfs bij een percentage van 1% (wat we voorlopig nog niet halen) heeft dit natuurlijk wel een effect. En dat zie ik terug in een gigantische toename van het aantal accounts met een dalend aantal volgers. Dat zijn er bij deze meting 158 (in de Top 250, dus zonder de 40 afvallers en zonder de rest van de waarnemingsgroep) waar dat er in augustus nog 60 waren.
  • Over verwijderde accounts gesproken: In de waarnemingslijst is geen enkele account van een goed doel verwijderd.

Wijzigingen in de samenstelling

Ik ga jullie niet vermoeien met lijst van organisaties die (tijdelijk) uit de Top 250 verwijderd zijn. Dat zijn er negen. De belangrijkst wijzigen zijn verder:

  • Er is één nieuwe toevoeging aan de waarnemingslijst (nieuw CBF-keur) die meteen de Top 250 betreedt. Dat is Stichting No Guts No Glory.
  • De ondergrens voor opname daalt van 1.227 naar 1.120 volgers. 
  • Hierdoor treden acht nieuwe organisaties onderaan de lijst toe. Hiervan zou alleen Dokters van de Wereld een plaats in de lijst verkregen hebben zonder de daling van de ondergrens.

Resultaat

En dan aandacht voor het resultaat dat mij misschien wel het meest verrast heeft. 

Ondanks al deze negatieve berichten stijgt het aantal volgers van de Top 250 met 6.763 naar 4.036.727 ten opzichte van augustus. In relatieve zin stelt dit natuurlijk bijna niets voor, maar ik had eerlijk gezegd een veel slechter resultaat verwacht.

Wanneer ik hier in meer detail naar kijk, zie ik toename van ca. 20K volgers bij de stijgende accounts en een totale afname van 8K bij de dalende accounts. Het nieuwe account voegt er ruim 6K aan toe en door de verwijderde accounts, die zoals toegelicht weinig van doen hebben met de recente ontwikkelingen, verliest de Top 250 ca. 13K volgers.

Verschuivingen

Het kan niet anders dan dat de lijst nu heel veel verschuivingen laat zien. De meest opvallende zijn:

  • DierenLot stijgt naar plaats 3, ten koste van NOC*NSF
  • Het Mauritshuis gaat naar plek 9, waardoor Bits of Freedom naar plek 10 zakt.
  • Rewilding Europe gaat van 17 naar 14
  • Extinction Rebellion gaat van 47 naar 35 en is daarmee de grootste stijger.
  • Artsen zonder Grenzen gaat van 78 naar 68
  • De Ezelshoeve gaat van 85 naar 80
  • Both Ends gaat van 118 naar 112
  • Lawyers for Lawyers gaat van 180 naar 173

Conclusie

Ten aanzien van de cijfers is de conclusie vrij duidelijk. De meerderheid van de organisaties ziet haar volgersaantal iets dalen, maar onderaan de streep lijkt de schade voor de Top 250 vooralsnog mee te vallen. Wel valt het aantal inactieve accounts op, maar dat kan deels het gevolg zijn van de grote toevoeging van accounts aan de waarnemingslijst die in mei plaatsgevonden heeft.

Maar dat is natuurlijk maar een deel van het verhaal. Bijna dagelijks verschijnen er nieuwe verhalen over de ontwikkelingen binnen het bedrijf Twitter, hetgeen de onrust over het voortbestaan alleen maar verder aanwakkert. Hoe dat gaat aflopen weet niemand, en dus ik ook niet.

Wel ben ik er van overtuigd dat als het mis gaat met Twitter, dat het dan voort gaat vloeien uit de personele onrust, waardoor het platform technisch instabiel wordt, en/of het weglopen van adverteerders. In beide gevallen gaat dat nog enige tijd vergen. 

Hoe dan ook, ik ga ongetwijfeld nog terugkomen op de ontwikkelingen, wat die ook mogen zijn.

De lijst




Vragen over de samenstelling? Wil je ook in de lijst? Kijk eerst hier en mail dan naar fundraiseronline@sestertius.nl .

      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten