Terwijl er de achterliggende maanden ontzettend veel te doen is rondom Twitter, Facebook en TikTok, blijft het rondom Instagram vrij rustig. We zien langzamerhand wel wat veranderingen, dat zal altijd zo blijven, maar voorlopig prijs ik mij gelukkig dat Instagram tenminste nog het exacte aantal volgers van een account toont. Al blijft nu altijd de vraag: "Hoelang nog?"
Je weet nooit wat Meta's overwegingen zijn, dus we zullen moeten afwachten wat de toekomst brengt. Maar zolang het kan ga ik gewoon door. Tijd dus om de ontwikkeling van de goede doelen op Instagram sinds november te bekijken...
Samenstelling
Bij de samenstelling van de Top 100 valt deze keer één organisatie weg. Het is de Nierstichting, dat het afgelopen kwartaal geen enkele post geplaatst heeft. We zullen dus in mei zien of het definitief verdwijnt, danwel terugkeert in de lijst.
Het Groninger Landschap komt dit kwartaal terug in de Top 100, nadat het er bij de vorige meting net uitgevallen was.
De ondergrens voor opname in de lijst stijgt door, van 3.670 naar 3.736 volgers.
Resultaat
Waar ik de bij de meting in november nog moest constateren dat het allemaal wat minder werd, ziet het resultaat er nu een stuk beter uit. De Top 100 groeit met 114.715 volgers naar een totaal van ruim 5,66 Mio. Een toename van het aantal volgers van 2,1% waar die in november nog 1,1% bedroeg.
Ook zonder de grote twee ziet de groei er beter uit, met een toename van 47.401 volgers.(+ 3,0%)
Groei en krimp
Het aantal krimpende accounts neemt helaas weer iets toe, van 7 naar 9. De meeste krimp is echter zeer beperkt, maar één springt er uit. Dat is World Press Photo, dat ruim vijfduizend volgers verliest.
De lijst met de 10 grootste groeiers ziet er als volgt uit:
Wat hierbij vooral opvalt is het ontbreken van grote accounts als World Press Photo en Natuurmonumenten. Vermeldenswaardig is vooral de prestatie van Het Vergeten Kind, dat goed profiteert van veel media aandacht in de afgelopen maanden.Verschuivingen
De lijst met veranderingen is deze keer wel wat groter dan bij de vorige meting:
- Free a Girl gaat van 8 naar 7, ten koste van de Vogelbescherming
- Greenpeace gaat van 15 naar 14, wat Unicef een plek kost
- Alzheimer Nederland gaat van 19 naar 18, waardoor DierenLot één plaats zakt.
Conclusie
Zoals uit het jaarlijks onderzoek van Newcom blijkt, groeide het aantal gebruikers van Instagram in 2022 fors door. Een groei die vooral gebaseerd is op het toenemend aantal 40+-ers, want tieners verlaten Instagram meer en meer (ten gunste van Snapchat, TikTok en nieuwe toetreder Be Real).
Voor goede doelen die actief zijn op Instagram zou dat juist een goede ontwikkeling moeten zijn, maar alhoewel de groei er nog altijd aardig in zit, vraag ik mij toch af of het niet een tandje beter kan. Maar dan heb ik het vooral over organisaties die nog (te) weinig profiteren van deze ontwikkeling, want er zijn er natuurlijk ook genoeg die dat wel doen.
Laten we echter niet vergeten dat het resultaat van dit kwartaal in ieder geval een stuk beter is dan dat van de daaraan voorafgaande twee kwartalen. Nu maar eens zien of die trend zich de komende maanden doorzet...
De lijst
Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .
Geen opmerkingen:
Een reactie posten