De laatste Goede Doelen LinkedIn Top 100 [Mei 2023]

LinkedIn is nog altijd 'hot' in onze sector. Goede doelen worden er steeds actiever en bij eerdere metingen zagen we al dat LinkedIn het snelst groeiende volgersaantal van alle sociale media in onze sector realiseert, met groeipercentages van meer dan 5% per kwartaal.

Dus ben ik meer dan benieuwd hoe de volgersaantallen van LinkedIn zich in de achterliggende drie maanden ontwikkeld hebben.

En ik waarschuw hier alvast...lees even goed wat er na de conclusie staat!

Samenstelling

De Top 100 is bij deze meting ongewijzigd qua samenstelling. Hoewel we weer heel wat verschuivingen zien en mooie groeicijfers, staan onderaan de streep dezelfde 100 accounts in de Top 100

De ondergrens voor opname stijgt dit kwartaal van 3.085 naar 3.219 volgers.

Resultaat

De Top 100 ziet het volgersaantal stijgen met 68.804 volgers naar een totaal van 1.347.550. Dat is een groei van 5,4% ten opzichte van de meting in februari. Die leverde toen een net hogere groei op, van +73K.

Persoonlijk vind ik het verschil verwaarloosbaar, maar het zou een signaal kunnen zijn dat de groei iets stabiliseert. Dat zullen toekomstige metingen uit moeten wijzen.

Groei en krimp

We hebben nog nooit een LinkedIn account met een krimpend volgersaantal waargenomen, dus laten we meteen kijken naar de lijst met accounts die hun volgersaantal dit kwartaal het meest zagen toenemen:

De lijst is niet opmerkelijk, alle accounts hebben we al eerder in deze lijst voorbij zien komen en zeven van de tien accounts stonden in februari ook al in deze lijst.

Verschuivingen

Zoals ik al schreef zijn er heel wat accounts die mooie groeicijfers noteerden, wat bijna per definitie tot verschuivingen in de lijst leidt. 
 
In de Top 10 zien we dat het Rode Kruis een plaats stijgt, van 8 naar 7, ten koste van WNF dat in de omgekeerde richting beweegt. Net daarbuiten klimmen Cordaid naar plaats 11 en Het Vergeten Kind naar plaats 13, waardoor IVN en Oxfam Novib een plaatje zakken.

Lager in de lijst valt het oog op:
  • NVA, dat vijf plaatsen stijgt van 61 naar 56
  • Wakker Dier, de grootste stijger van deze meting, die zeven plaatsen stijgt, van 85 naar 78
  • Movies that Matter, dat van 97 naar 92 gaat
  • en tot slot Child Helpline International, dat van 99 naar plek 95 klimt.
Conclusie

Bijna dagelijks volg ik de ontwikkeling van LinkedIn. De groei van onze sector in de afgelopen jaren op dit medium heeft me enigszins verbaasd vooral omdat het zo laat tot stand kwam en toen plotseling zo'n vlucht nam.

Natuurlijk zie ik nog altijd grote verschillen in de communicatie van de diverse organisaties. Soms vraag ik me echt wel af wat de lange termijn doelstellingen van die inzet zijn en of organisaties ook leren van elkaars goede en foute keuzes. Maar ik zie ook organisaties die heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Ik ben dan ook meer dan benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt.

Een nieuwe ontwikkeling

En dat brengt me bij een volgende stap. Want waar ik ooit de 150 meest actieve organisaties op sociale media als basis gebruikte om de Goede Doelen LinkedIn Top 100 te maken, blijven er ook organisaties buiten beeld. Daarom  heb ik besloten om nu uit te breiden naar een Top 250. Die volgt, inclusief de uitgebreidere onderbouwing en toelichting, later deze week in een nieuwe post.

Vooruitlopend hierop plaats ik de laatste (!) LinkedIn Top 100 hieronder. De pagina waar je die in het verleden vond wordt namelijk omgebouwd voor die aankomende LinkedIn Top 250.











Voor de volledigheid: De meetdatum van deze meting is 8 mei 2023.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten