Goede Doelen LinkedIn Top 250 [Mei 2023]

Eerder kondigde ik al aan dat de LinkedIn Top 100 uitgebreid wordt naar een Top 250. Vandaag is het dan zo ver! Het moment waar, blijkens de vele vragen die mij gesteld werden, een hoop mensen naar uitgekeken hebben.

Het is een uitbreiding waar ik lang over nagedacht heb, want één met wel wat haken en ogen. Niet in de laatste plaats het vele handwerk dat er mee gemoeid is. Maar goed, geen Facebook Top 250 schept de ruimte om nu dan toch deze stap te zetten.

Vandaag dus de 0-meting.

Terug in de tijd

LinkedIn bestaat inmiddels 20 jaar. Het werd actief in mei 2003. Daarna duurde het nog wel even voor het een echte doorbraak beleefde. In 2010  had LinkedIn ca. 3 miljoen gebruikers in Nederland. 

Waar de inzet van andere sociale netwerken al snel een vlucht nam door organisaties in onze sector, bleef LinkedIn lang vooral een podium voor individuele medewerkers. Goede doelen hadden er soms nog wel een pagina, maar vrijwel geen enkel goed doel was er erg actief. 

Dat veranderde in 2019/20. Plotseling begonnen organisaties wel actief te worden op LinkedIn. Niet helemaal verwonderlijk, gezien de toenemende populariteit van LinkedIn terwijl Facebook steeds verder onder druk kwam te staan en een andere rol kreeg in het sociale media landschap.

LinkedIn heeft in Nederland inmiddels ruim 10 miljoen gebruikers. 

Van Top 100 naar Top 250

Die ontwikkeling vormde in 2020 voor mij de aanleiding om opnieuw te gaan kijken naar de inzet van goede doelen op LinkedIn. Dat deed ik door de 100 meest actieve accounts in andere sociale media (Twitter, Facebook en Instagram) te bekijken, wat een lijst van 150 organisaties opleverde. Daarop baseerde ik vervolgens de LinkedIn Top 100, tot en met deze maand.

De groeicijfers van LinkedIn waren en zijn nog altijd geweldig. Maar de wijze waarop de lijst tot stand was gekomen betekende natuurlijk ook dat er accounts van goede doelen buiten beeld bleven. 

Daar kwamen regelmatig vragen over. En dus heb ik recentelijk de LinkedIn pagina's van alle CBF gekeurde goede doelen gemeten. Dat waren er per 1-3-2023 om precies te zijn 679, waarvan ik er van 504 een LinkedIn pagina heb kunnen vinden. Omdat er ook nog wat organisaties in de oorspronkelijke lijst stonden die geen CBF keur hebben is de omvang van de totale waarnemingslijst nu 532.

Niet geheel verwonderlijk levert dat een forse toevoeging van accounts aan de Top 100 op. Ter illustratie, de nummer 100 van de laatste meting, HandicapNL, vinden we in deze Top 250 terug op plaats 142.

Het resultaat 

De Top 250 heeft uiteindelijk bij deze meting een totaal aantal van 2.023.052 volgers. 

De ondergrens voor opname in de lijst is 1.092 volgers.

Wat is verder opmerkelijk

Een paar zaken zijn mij deze 0-meting opgevallen:

  • Het CBF maakt een onderscheid tussen goede doelen op basis van hun omvang. (Categorie A t/m D, waarbij D de grote goede doelen zijn). Er zijn maar heel weinig kleine goede doelen (A &B) die boven komen drijven in de lijst. In de top 150 welgeteld één!
  • In vergelijking met de eerder gepubliceerde Top 100 hebben de bovenste 100 van de Top 250 300.000 meer volgers op LinkedIn. De 27 nieuwe organisaties voegen er ruim 407.000 toe, terwijl er daardoor 107.000 uit de top 100 vallen.
  • De ondergrens om in de Top 100 te komen stijgt natuurlijk ook, naar 5.335 volgers.

En nu?

Ik ben heel benieuwd hoe de lijst zich gaat ontwikkelen. Voorlopig doe ik dat door alle accounts te meten, maar ik sluit niet uit dat er in de toekomst een ondergrens komt voor opname in de waarnemingslijst, zodat ik het aantal te volgen accounts enigszins kan beperken. Maar dat is van latere zorg.

Conclusies, anders dan 'Wat leuk dat er zoveel organisaties een pagina op LinkedIn hebben' en 'Waarom zijn er toch nog steeds organisties die dat niet hebben?' kom ik op dit moment niet.

De volgende meting gaat laten zien hoe de lijst zich zal ontwikkelen...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten