In november vorig jaar was ik blij verrast met het resultaat van de kwartaalmeting. De groei zat er goed in en was beduidend beter dan voorgaande jaren. Deze nieuwe meting was dan ook vooraf al spannend. Houden we de ontwikkeling vast? Of was het een tijdelijke opleving?
Maar er is wel wat meer. Ondertussen is Instagram namelijk wel veranderd. Door de lancering van het nauw gelieerde Threads in de december, dat we inmidddels ook al in Instagrams timeline zien verschijnen, is de aandacht voor Instagram ook toegenomen. Maar wat is de invloed precies? Daarvan krijgen we nu een eerste indicatie.
Kortom, hooggespannen verwachtingen...
Samenstelling
Twee organisaties komen bij deze meting de Top 100 binnen. Het zijn ALS Nederland en de Bas van de Goor Foundation. De laatste verloor in december haar vermelding toen het net uit de lijst viel, maar keert nu dus weer terug. Het betekent dat er ook twee organisaties zijn die hun vermelding verliezen. Dat zijn Terre des Hommes en Groninger Landschap.
De ondergrens voor opname in de lijst kruipt verder omhoog en staat nu op 4.257 volgers, waar dat in november nog 4.141 volgers was.
Resultaat
De Top 100 stijgt bij deze meting met net geen kwart miljoen volgers (+246.890) naar een totaal van 6.247.363, een toename van 4,1%.
Laat dat even bezinken...dat soort aantallen zijn al jaren niet meer gerealiseerd! Ik moet terug naar 2019 om een in aantallen vergelijkbare kwartaalgroei te zien.
Een substantieel deel van deze groei komt (natuurlijk) bij het Van Gogh vandaan. Maar wanneer ik de twee grote accounts uit de telling verwijder, is de groei van de overige 98 accounts met 79.246 volgers (+ 4,3%) nog steeds heel groot.
Alleen al op basis van deze groeicijfers kan je concluderen dat het belang van Instagram in de sociale media mix steeds groter wordt.
Groei en krimp
De groei is nooit evenredig verdeeld, ook nu niet. Ondanks die geweldige groeicijfers zijn er nog altijd vier accounts met een krimpend volgersaantal. Maar veel opmerkelijk is de lijst met groet groeiers, waarin we een aantal accounts tegenkomen die een geweldige groeispurt doormaken.
De meest opmerkelijke groeier in deze lijst is natuurlijk Foodwatch, dat zijn volgersaantal met 174% ziet toenemen. Maar ook de groei van Wakker Dier en Oxfam-Novib (+ 35%) is zeer opvallend.
Verschuivingen
Dit soort groeicijfers leidt onvermijdelijk tot een aantal forse verschuivingen in de Top 100.
Bovenin de lijst zien we dat Amnesty van plaats 7 naar 6 gaat. Hierdoor levert Free a Girl, dat de omgekeerde weg bewandelt, een plaats in. Greenpeace gaat van 14 naar 13, waardoor Artis een plek daalt.
Maar de grote sprongen vinden daarachter plaats:
- Wakker Dier gaat van 29 naar 23
- Foodwatch stijgt 41 plaatsen, van 69 naar 21
- Oxfam-Novib gaat van 59 naar 41
- PAX gaat van 89 naar 73
- en nieuwkomer ALS, dat in november nog op plaats 117 stond, stijgt 21 plaatsen en komt nu de Top 100 binnen op plek 96. Ongetwijfeld als gevolg van Serious Request.
Conclusie
De groeicijfers zijn meer dan opmerkelijk. Instagram is 'hot'. De grote groeiers maken een zodanig grote sprong, dat hier ongetwijfeld ook sprake is van investering in advertenties en blijkbaar met succes! Maar zoals ik in de inleiding al schreef, is het nu nog niet geheel duidelijk of er ook een invloed is van de lancering van Threads. Dat behoeft enige toelichting:
Threads werd in december gelanceerd. Lang niet alle goede doelen hebben Threads ten tijde van deze meting al toegevoegd aan hun sociale media mix. Op dit moment zijn er 69 goede doelen accounts (van de ruim 600 die ik volg) die het al wel toegevoegd hebben. Daarvan vind ik er 56 terug in de Instagram Top 100. Om dat duidelijk te maken heb ik dat ook gemarkeerd in de lijst. Want het is erg onwaarschijnlijk dat er geen verband tussen die twee waarnemingen is.
Door de komst van Threads is namelijk ook de aandacht voor Instagram dit kwartaal fors toegenomen. Niet alleen bij goede doelen, maar ook bij actieve gebruikers van Instagram en Threads. Dat is ook een belangrijk doel van Meta, dat de integratie van Threads en Instagram op vele manieren bevordert. Dat zal zeker nog verder gaan, niet alleen voor gebruikers, maar ook voor adverteerders.
Hoe dan ook, ik verwacht dat het een trend is die gevolgen zal gaan hebben voor de wijze waarop we naar Instagram (en Threads) zullen gaan kijken. Niet meteen, want nu is Threads een hype en zoals we van de Gartner Hype Cycle weten zal die eerst ook weer inzakken, maar Meta beschikt over genoeg middelen om door dat onvermijdelijke dal te komen.Mijn advies is simpel: Wil je meer met Instagram? Ga dan ook met Threads aan de slag.
Ik ben heel nieuwsgierig naar wat de de volgende meting gaat laten zien. Want dat er wat aan het gebeuren is, zoveel is wel duidelijk!
De lijst
Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .
Op de hoogte blijven? Volg Fundraiser Online nu ook op:
Threads: https://www.threads.net/@fundraiseronline
Bluesky: https://bsky.app/profile/fundraiseronline.bsky.social
Geen opmerkingen:
Een reactie posten