Goede Doelen LinkedIn Top 250 [Feb 2024]

Iedere kwartaalmeting van goede doelen op LinkedIn blijft verrassingen opleveren. Telkens opnieuw, al een paar jaar, zijn er waarnemingen waarvan ik tevoren nooit bedacht had dat ik die te zien zou krijgen. Ook lijkt iedere volgende meting geen logisch voortzetting te zijn van de waarnemingen in de vorige meting. 

Dus is de start van iedere meting altijd spannend. Want wat zal deze meting op gaan leveren? De enige constante waren recentelijk de indrukwekkende groeicijfers. Gaan we die nu weer zien?

Samenstelling

De Top 250 bevat dit kwartaal vier nieuwe accounts van organisaties die recentelijk een CBF-keur ontvingen. Het zijn 113 Zelfmoordpreventie, De Gezonde Stad, Stichting Thuisgekookt en Foundation Article 25. 

Het kost dan dus ook vier organisaties hun vermelding. Dat zijn Stichting JIJ, Duchenne Parent Plan, Familiehuis Daniel den Hoed en IZB.

De ondergrens voor opname in de Top 250 gaat van 1.175 naar 1.321 volgers. Dat is vrij bijzonder, want het is een toename van 12,4%. Een voorbode voor wat komen gaat?

Resultaat

Het aantal volgers van de Top 250 bedraagt bij deze meting 2.373.002. Dat is een toename van 150.280 volgers ten opzichte van november, een groei van maar liefst 6,8%, waar we in november nog een groei van 4,1% en in augustus een groei van 5,6% gemeten hebben. 

Dat is wel erg hard gegaan en dus duik ik even wat dieper in die groeicijfers, want er vindt een vertekening plaats:

  • Eén van de vier nieuwe toetreders, 113 Zelfmoordpreventie, komt nieuw in de lijst met 38.891 volgers (en die vinden we dus meteen terug op plek 12 in de lijst). 
  • Gezamenlijk voegen de vier nieuwe toetreders 45.598 volgers toe. 
  • De vier organisaties die hun vermelding verliezen hadden bij de vorige meting 4.833 volgers.
  • De mutaties in de samenstelling veroorzaken dus een netto toename van het volgersaantal van 40.765.
  • Wanneer ik dat aantal verreken met de totale groei, komt de groei van de overige accounts uit op 109.515 volgers, wat een groeipercentage van 4,9% oplevert, hetgeen wat meer in lijn is met eerdere waarnemingen.

Alweer een hele mooie kwartaalgroei dus, maar iets minder spectaculair dan je aanvankelijk zou denken.

Groei en krimp

Zagen we in november nog 6 krimpende accounts, bij deze meting zijn die allemaal verdwenen. De groei zit er bij alle accounts weer goed in. Dit zijn de accounts die hun volgersaantal dit kwartaal het meest zagen toenemen:

 

 

 

 

 

 

 

 

Het is een lijst die eigenlijk niet bijzonder is. Alle tien de accounts komen uit de top 25. Het bevestigt het feit dat een groot account ook een groter bereik heeft en alleen al daardoor meestal ook meer nieuwe volgers realiseert. Een soort 'self-fulfilling prophecy' dus.

Verschuivingen

De belangrijkst veranderingen in de lijst zijn dit kwartaal:

  • Alzheimer Nederland passeert Hivos weer en stijgt van 7 naar 6.
  • 113 Zelmoordpreventie komt dus de lijst binnen op plek 12, waardoor daarachter vrijwel iedereen een plaats zakt.
  • Oxfam-Novib stijgt van 19 naar 18
  • MIND komt de top 20 binnen (van 21)
  • Aidsfonds gaat van 90 naar 81 (+9)
  • Stichting Long Covid gaat van 153 naar 137 (+16)
  • Women on Wings gaat van 152 naar 145 (+7)
  • Open Doors gaat van 177 naar 169 (+8)
  • Brabants Landschap gaat van 196 naar 186 (+10)
  • Natuur en Milieu Overijsel gaat van 203 naar 194 (+9)
  • Stichting Babyspullen gaat van 215 naar 200 (+15)

Conclusie

Het blijft maar doorgaan. LinkedIn groeit en bloeit. Volgens het toonaangevende Newcom onderzoek van januari was LinkedIn van de grote sociale media het medium dat de meeste gebruikers (+10%) toevoegde in de achterliggende 12 maanden. 

Toch heb ik de indruk dat de groei wel enigszins aan het stabiliseren is. Zeker niet in aantallen, maar procentueel zien we al geruime tijd iets wat op een plafond van de groei lijkt. Maar dan dus wel met 4 tot 5% toename per kwartaal, oftewel zo'n 20% per jaar...

In mei gaan we zien of dit doorzet. En kunnen we voor het eerst zien hoe de ontwikkeling is ten opzichte van een jaar geleden, toen de Top 100 uitgebreid werd naar een Top 250. Zijn jullie er ook zo nieuwsgierig naar?
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten