Goede Doelen Instagram Top 100 [Mei 2024]

De zon schijnt en de zomer kondigt zich aan. Hoog tijd dus voor een nieuwe kwartaalmeting van de Instagram Top 100, waarmee ik de periode van kwartaalmetingen traditioneel begin.

De vorige twee metingen leverden een verrassend goed resultaat op, dus de verwachtingen zijn opnieuw hooggespannen. Houden we die trend vast? Is er nog steeds een merkbare invloed van de lancering van Threads?

 Samenstelling

De Top 100 heeft bij deze meting één nieuwe toetreder. Dat is de Brandwondenstichting, die de plaats inneemt van Handicap.nl, dat dus uit de lijst valt.

De ondergrens voor opname stijgt dit kwartaal van 4.257 naar 4.415 volgers, wat vergelijkbaar is met de toename van vorig kwartaal.

Resultaat

Bij deze meting stijgt het aantal volgers van de Top 100 met 115.075 (+ 1,8 %) Naar een totaal van 6,36 miljoen. Dat is beduidend minder dan de groei van het vorige kwartaal (+4,1%) en lijkt dus wat tegen te vallen.

Maar schijn bedriegt! 'Normaal' zien we dat de grote twee, Van Gogh en World Press Photo, extreem hard stijgen en daarmee het resultaat sterk beïnvloeden, maar die groei, 26K volgers, is ditmaal wat meer bescheiden, alhoewel het natuurlijk nog altijd veel is.

De overige 98 goede doelen boeken opnieuw een zeer mooi resultaat, want zij groeien met 88.768 volgers (+ 4,7%) nog harder dan bij de vorige meting (+ 79K), een toename die toen al uitzonderlijk hoog was.

Al met al lijkt de heel gezonde groei van de Instagram Top 100 zich dus voort te zetten.

Groei en krimp   

Maar is die groei ook evenredig verdeeld? Een blik op de lijst met 'grote groeiers' leert dat er een paar 'over performers' zijn die het resultaat wel sterk beïnvloeden.


In de eerste plaats is dat vooral Foodwatch, dat met een groei van ruim 21.000 volgers bijna een kwart van de totale groei van de 98 overigen voor haar rekening neemt. Maar ook de groeicijfers van Oxfam Novib en Alzheimer Nederland zijn dit kwartaal erg bepalend voor het resultaat. 

Toch constateer ik dat er ook bij deze meting weer een drietal krimpende accounts is en het overgrote deel niet in de buurt van de gemiddelde groei van 900 volgers per account komt. Ter indicatie, bijna 60% van de accounts stijgt met minder dan de helft van die gemiddelde groei. Van een evenredige verdeling van de groei is dus zeker geen sprake.

Verschuivingen

Het zal niemand verbazen dat het overzicht van veranderingen in de lijst vooral gedomineerd wordt door de paar grote groeiers:

  • Foodwatch gaat van plaats 28 naar plek 12 in de lijst en nadert dus met rasse schreden de top 10.
  • Het passeert daarmee Alzheimer Nederland, dat desalniettemin toch van 15 naar 14 stijgt.
  • Oxfam Novib maakt ook een sprong, van 37 naar 28
  • Movies that Matter gaat van 65 naar 58 
  • en tot slot zien we wat lager in de lijst een mooie groei van de Maag Lever Darm stichting (69 naar 65) en Christenen voor Israël (79 naar 75).

Conclusie

De eerste aanblik van de kwartaalresultaten toont een beter resultaat dan er uiteindelijk achter schuil gaat. Want het resultaat van de meeste accounts is helemaal niet zo vrolijk. Het is een beeld dat ik ook bij klanten zie, waarvan er heel wat zijn die moeite hebben om de rol van Instagram in hun sociale media mix helder te krijgen. Ze willen wel, maar weten niet goed hoe.

Daarvoor zijn genoeg verklaringen en er is ook geen standaardoplossing. Maar het begint allemaal met gerichte aandacht, het opzij zetten van onderbuikgevoel en je verdiepen in de wens, en aansluiten bij die wens, van de gebruiker. Daar zie ik het meeste mis gaan en het resultaat is daar de weerspiegeling van.

En dan is er natuurlijk nog de sluimerende invloed van het nauw aan Instagram verbonden Threads. Gelanceerd in december vorig jaar en na een hype(je) in de eerste maanden groeit het nu langzaam maar zeker door. Zoals ook te verwachten viel en ik drie maanden geleden al schreef. Goede doelen die er actief zijn, zo'n 50, zijn over het algemeen nog zoekende hoe ze het in moeten passen en grote succesverhalen heb ik dan ook nog niet kunnen ontdekken. Maar het belang van Instagram is er in ieder geval wel groter door geworden!

We zullen zien wat de zomer gaat brengen, naast hopelijk mooi weer. In augustus maak ik een nieuw overzicht.

De lijst




Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl . 

 

Op de hoogte blijven? Je kan Fundraiser Online nu ook volgen op:

Threads: https://www.threads.net/@fundraiseronline

Bluesky: https://bsky.app/profile/fundraiseronline.bsky.social 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten