Goede Doelen LinkedIn Top 100

De vraag kon niet uitblijven. Wanneer je een Goede Doelen Facebook, Twitter en Instagram Top 250/Top 100 maakt komt vanzelf de vraag...'En LinkedIn, hoe doen ze het daar?'

Jaren geleden heb ik er wel eens naar gekeken, maar toen stelde het allemaal niet zoveel voor. Toch werd het tijd voor een nieuwe inventarisatie als er zo veel vraag naar is. 

Dit is het opmerkelijke resultaat.

Werkwijze

Om een relevante lijst van goede doelen te bekijken, ik kan er nu eenmaal niet 35.000 af gaan, heb ik gekeken naar het aantal volgers van de LinkedIn pagina's van alle organisaties die in één van de drie Top 100 lijsten van de andere metingen staan. Voor alle duidelijk, dat is de Twitter meting van november 2019, de Facebook meting van december 2019 en de Instagram meting van februari 2020.

Die inventarisatie leverde al interessante informatie op:
  • 60 organisaties komen in alle drie de Top 100 lijsten voor.
  • 35 organisaties komen twee keer voor in de drie lijsten.
  • 50 organisaties komen één keer voor.
In totaal leverde 300 vermeldingen dus een lijst op van 145 organisaties. Daarvan heb ik van 140 een LinkedIn organisatiepagina kunnen vinden. Daarbij dient opgemerkt te worden dat lang niet alle organisaties een link naar hun pagina op hun website hebben staan en dat de zoekfunctie van LinkedIn ook bepaald niet altijd meewerkt.

Resultaat

Het uiteindelijke resultaat viel me erg mee. Sterker nog, het was beter dan ik tevoren ingeschat had.

De 100 grootste pagina's komen gezamenlijk tot een totaal van 541.418 volgers, gemiddeld dus zo'n 5.400 volgers per pagina.

Om de Top 100 te halen heeft een organisatie tenminste 1.058 volgers nodig.

Twaalf organisaties hebben meer dan 10.000 volgers. En, surprise, surprise, ...het Van Gogh Museum, die alle andere lijstjes aanvoert, staat eens een keer niet op de plek één in de lijst. Die is weggelegd voor World Press Photo.

Minstens zo opmerkelijk is de tweede plaats van VluchtelingenWerk Nederland, dat in geen van de overige lijsten een hoge vermelding heeft.

En nu?

Voorlopig zie ik nog geen aanleiding om deze meting regulier terug te laten komen. Over een half jaar zal ik eens bekijken of er voldoende dynamiek in de ontwikkeling van de pagina's is om een nieuwe meting te rechtvaardigen. 

Toch raad ik alle organisaties wel aan om LinkedIn serieus te nemen. Dat lang niet iedere organisaties dit doet mag blijken uit het feit dat er vijf organisaties niet eens een LinkedIn pagina hebben (!) en dat ik bij diverse organisaties moest concluderen dat ze in de afgelopen maanden niets gepost hebben. En dan zijn dit nog de meest actieve organisaties in de diverse sociale media...

De lijst





 

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten