Klopt dit echt of ....?
De 19e meting van de Facebook Top 250 laat veel veranderingen zien.
De meest opmerkelijke verandering? Kies maar! De onstuimige groei van de nummer 1? Een tweetal nieuwe mijlpalen? Verrassende groeiers? De algemene groeitrend?
Kortom...veel te melden!
De algemene ontwikkeling
Net als bij de vorige meting begin ik met de algemene ontwikkeling. Want die maakt nu een wel heel steile groeicurve door!
In het afgelopen kwartaal groeide de top 250 met 564.386 likes. Dat is in absolute cijfers een kwartaalgroei die we nog niet eerder zagen en die de eerder geconstateerde trendbreuk extra bevestigd. Opnieuw een relatieve kwartaalgroei in de dubbele cijfers (10,9%), en ten opzichte van een jaar geleden een groei van van 41% !
Ook al nieuw: in de laatste 6 maanden is de Top 250 met meer dan een miljoen likes gestegen!
Toetreders en afvallers
Ook deze top 250 kent weer wat mutaties. Homeplan en Veldwerk verloren hun plek. In hun plaats betraden Het Flevo-Landschap en de Leprastichting de Top 250. Beiden zijn helemaal nieuw in deze lijst.
Verder veranderde de pagina van de Schildklierstichting van naam, omdat zij opgingen in de Schildklier Organisatie Nederland.
De absolute nummer 1
Bijzondere aandacht verdient het Van Gogh Museum.
Ze voeren al lange tijd de Top 250 aan, dat is niet meer zo bijzonder, maar passeerden dit kwartaal als eerste Nederlandse goede doel de mijlpaal van 1 miljoen likes! En dat deden ze met een eveneens bijzondere groei van 193.133 (!) likes in de afgelopen 3 maanden.
Daarmee is het Van Gogh Museum ook vrijwel 4x zo groot als de nummer 2!
Grote groeiers
Het moge na het voorafgaande duidelijk zijn wie de lijst aanvoert. Maar ook daarachter constateer ik heel opvallende mutaties in de lijst van snelle stijgers.
De eerste opvallende groeier is natuurlijk de nummer 2, Mama Cash, die een geweldige spurt doormaakte.
Maar ook foodwatch Nederland, Het Vergeten Kind en Varkens in Nood zagen we nooit eerder in deze lijst verschijnen.
Bij elkaar is deze top 10 goed voor 335.739 likes, 59,5% van de totale groei! En ook voor dat percentage moet ik lang terug in de tijd.
De top 10 & overige opvallende verschuivingen
In de top 10 veranderde niet zo veel. Dress Red Day daalde van 8 naar 10, terwijl Wakker Dier de omgedraaide verschuiving maakte.
Maar daarachter waren er aanzienlijke verschuivingen:
- Het Vergeten kind gaat van 29 naar 24
- foodwatch Nederland klimt van 35 naar 29
- Dierenasiel Amsterdam gaat van 61 naar 51
- Varkens in Nood gaat van 66 naar 46
- Mama Cash springt van 89 naar positie 37
- MLDS gaat van 93 naar 66
- Hondenbescherming gaat van 120 naar 98
Bij de vorige meting concludeerde ik dat er sprake was van een serieuze kentering in resultaten. Deze meting moest uitwijzen hoe substantieel die was.
Welnu, hoe substantieel willen we het hebben? De grootste groei ooit, een nummer één met een bijna on-Nederlands aantal likes, hele grote groeiers...
Facebook was, is en blijft belangrijk voor goede doelen. Iets anders kan ik er niet van maken!
De volledige lijst
Vragen over de totstandkoming van de lijst? Die vind je hier, evenals de toelichting hoe je jouw organisatie ook kan laten opnemen in de lijst.
Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!
Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Geen opmerkingen:
Een reactie posten