Elke keer als ik vol verwachting aan de LinkedIn Top 250 begin, vraag ik mij af welke geweldige groeicijfers we nu weer zullen gaan zien. Want iedere meting levert de afgelopen jaren verrassende resultaten op.
Zo ook deze meting. Opnieuw heel andere resultaten dan bij de voorgaande metingen. Verrassend is het zeker en het heeft me wel wat uitzoekwerk gekost om deze waarneming te kunnen verklaren.
Samenstelling
De Top 250, die bij de vorige meting nog ongewijzigd was van samenstelling, heeft bij deze meting drie nieuwe toetreders. Twee daarvan omdat ze recentelijk het CBF-keur ontvangen en daardoor toegetreden zijn tot de waarnemingslijst. Dat zijn Stichting Bootvluchteling en Diabetes+. Daarnaast groeide het Familiehuis Daniël den Hoed hard genoeg om de Top 250 binnen te komen.
Waar er drie toetreden zijn er ook drie afvallers. Dat zijn Wakibi, GZB en Orange Babies.
De ondergrens voor opname steeg van 1.135 naar 1.175 volgers.
Resultaat
Het aantal volgers steeg bij deze meting met 86.568 naar een totaal van 2.222.722 volgers. Een toename van 4,1%. Dat is een mooie groei, maar wel beduidend minder dan de groei van 5,6% (+113K) die we in augustus waargenomen hebben.
Een tweede opvallend resultaat is dat ik voor het eerst accounts tegenkwam met een dalend aantal volgers. Maar liefst zes, waarvan World Press Photo, de trotse nummer één van de lijst, er één is. In de LinkedIn Top 250 een unieke waarneming die om verder onderzoek vraagt.
Zo gezegd, zo gedaan. Uiteindelijk leidde dat tot een drietal verklaringen, die ongetwijfeld allen een rol spelen:
- LinkedIn leefde al sinds 2021 op voet van oorlog met de Chinese regering, die allerlei restricties invoerde die het werk van LinkedIn onmogelijk maakte. Eerder dit jaar heeft LinkedIn haar laatste activiteiten in China stopgezet, waardoor er afscheid is genomen van 59 miljoen leden (ja, zo noemt LinkedIn haar gebruikers), bijna 6% van het totaal aantal leden wereldwijd. Dat zal bij ons geen hele grote invloed hebben, maar begrijp wel dat de app in China ook niet meer verkrijgbaar/bruikbaar is voor niet-Chinezen (expats etc.) en internationale organisaties, zoals bijvoorbeeld World Press Photo, ook in China gevolgd werden.
- Daarnaast heeft LinkedIn deze zomer de wijze van tellen van het aantal volgers aangepast. Accounts die 'beperkt zijn' (lees: door LinkedIn zijn er na klachten beperkingen opgelegd) of 'in slaapstand' verkeren (lees: gedeactiveerde accounts die niet/nooit definitief verwijderd zijn) worden niet langer meegeteld in de aantallen volgers. (Let op: Facebook en X doen dat niet, die tellen ze wel mee)
- en dan schijnt LinkedIn ook nog actief accounts aan het verwijderen te zijn. Verschillende blogs schrijven hierover, maar een definitieve bevesting (vanuit LinkedIn) heb ik vooralsnog niet kunnen vinden.
Groei en krimp
Zoals ik hierboven al schreef waren er zes accounts die hun volgersaantal zagen dalen. Maar grote stijgers zijn er natuurlijk ook en die lijst ziet er als volgt uit:
Deze lijst is niet zo opmerkelijk, aangezien we zeven van de tie organisaties ook bij de vorige meting zagen verschijnen.Hoogstens blijft de groei van Extinction Rebellion opvallen, die hun volgersaantal opnieuw geweldig zien toenemen. Zeker als je bedenkt dat ze het jaar begonnen met minder dan 4.000 volgers en ze sindsdien dus ruimschoots verdrievoudigd zijn.
Verschuivingen
De lijst met verschuivingen is zoals altijd bijzonder groot:
Dat begint al in de top 15:
- Rewilding Europe stijgt van plaats 6 naar plaats 4, waardoor Natuurmonumenten naar plaats 5 zakt.
- Omdat Hivos ook stijgt, van 7 naar 6, daalt Alheimer Nederland van plaats 5 naar plaats 7
- Rode Kruis, nu weer op plaats 10, en WNF, gezakt naar 11, doen aan stuivertje wisselen, want bij de vorige meting was de beweging precies andersom.
- en IVN komt de top 15 binnen ten koste van Cordaid dat naar plaats 16 zakt.
- Extinction Rebellion gaat van 56 naar 46 (+10)
- Greenpeace gaat van 92 naar 76 (+16)
- ARK gaat van 93 naar 78 (+15)
- Jeugdeducatiefonds van 125 naar 111 (+14)
- Bits of Freedom van 126 naar 114 (+12)
- Wemos van 134 naar 122 (+12)
- Long COVID van 172 naar 153 (+19)
- Natuur en Milieufederatie Utrecht van 166 naar 155 (+11)
- ActionAid van 202 naar 186 (+16)
- ParkinsonNL van 218 naar 206 (+12)
- en de grootste stijger is Nederlands Cultuurlandschap dat 20 plekken klimt, van 228 naar 220
- De doelgroep (volgers) is heel anders van samenstelling
- De 'messaging' vanuit de organisatie is op Instagram anders dan op LinkedIn, in aard en/of in frequentie
- De volgers willen in een (zakelijkere) LinkedIn-context minder snel hun meningen/politieke voorkeuren zichtbaar maken
Geen opmerkingen:
Een reactie posten