A tot Z van online fondsenwerving

Het begon allemaal als idee voor de opzet van een workshop. 

'Doe het eens anders', was de gedachte, dus probeerde ik het onderwerp 'online fondsenwerving' in 26 onderdelen te gieten, aan de hand van het alfabet.

Dat lukte maar deels, het grootste bezwaar was het blijvende gebrek aan een logische volgorde. 

Maar, toch is het idee te leuk om helemaal overboord te gooien. 

Dus bij deze mijn aantekeningen omgezet in een blogpost... van A tot Z!


Analytics

'Meten is weten', dus wat je online ook gaat doen, zorg ervoor dat je de cijfers volgt, zodat je weet wat de consequenties zijn als je aan de knoppen zit te draaien. 

Betrokkenheid

Om mensen te overtuigen je doel te ondersteunen zal je ze ook online moeten betrekken bij je dromen. Niet alleen de mooie plaatjes laten zien, maar ook tonen wie of wat je weerhoudt van het bereiken van dat doel. Betrokkenheid begint bij een gedeeld probleem, niet bij de oplossing!

Content

Juist online is de continue productie van nieuwe content cruciaal. Content, je visuele of geschreven verhalen, zijn de startpunten van betrokkenheid. Ze staan niet los van elkaar, maar vormen tezamen ook weer een verhaal. Het verhaal dat uiteindelijk naar een donatie moet leiden.

Database

Alle informatie die je verzamelt over relaties zal je op één plek moeten verzamelen. De donateur verwacht dat je hem of haar kent, ongeacht het medium dat hij of zij op dat moment prefereert. Online stat daar niet los van! Centraliseer informatie om je relatie zo optimaal mogelijk te kunnen bedienen. 

E-mail

Nog altijd is e-mail een heel belangrijke, zo niet de belangrijkste, laatste stap naar een donatie. Verzamel dus e-mail adressen, en ontwikkelen een gestructureerd e-mail communicatie programma ten behoeve van fondsenwerving

Funnel

Het proces van contact tot conversie, je doet er goed aan om dit zo snel mogelijk in beeld te brengen en te volgen, want het toont je wat wel en niet werkt, wat er veranderd of verbeterd, vernieuwd of toegevoegd moet worden om conversie te verbeteren, maar bovenal...leert het je onafhankelijk te denken van individuele media! 

Google Grants

Goede doelen hebben, onder voorwaarden, de mogelijkheid om hun boodschap gratis bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Google Grants is de meest bekende én rendabele vorm, maar er zijn er heel wat meer. Gebruik het.

Hub

Als de website, je eigen omgeving, het eindpunt van conversie is, zorg dan ook dat je website het startpunt van content distributie is. Het heeft vele voordelen, van voorkomen van  eigendomsvraagstukken tot zoekmachineoptimalisatie, van gebruiksgemak tot de mogelijkheid om gedrag te volgen en je kan eenvoudiger resultaten aan content linken. 
 
Inspireren

'Wie geeft, ontvangt' luidt het mantra. Geef de potentiële donateur informatie die hem of haar inspireert. Dus geen droge informatie over je organisatie verzenden, maar vertellen hoe hij of zij het verschil kan maken en wat er met hun bijdrage gedaan wordt. 

JPEG

Beelden, beelden en nog meer beelden...ze communiceren vaak beter dan tekst en zijn voor veel  mensen beter te begrijpen. Visualiseer je boodschap waar mogelijk, zodat je betrokkenheid optimaliseert. Beelden leveren clicks op!

Koppen

Of het nu om de onderwerpregel van een e-mail gaat, de kop van een nieuwsartikel of de koptekst op je landingspagina, de kopteksten bepalen of de lezer verder nog iets gaat doen. En de koptekst is ook sterk bepalend voor je positie in een zoekmachine. Koppen zijn belangrijk. Heel belangrijk!

Landingspage

Het ondergeschoven kind bij vrijwel alle goede doelen is de plek waar het allemaal moet gebeuren, het centrum van je conversie...de landingspage! Al doe je alles goed tot dit moment, hier kan je nog steeds veel verpesten...en dat doen de meesten helaas ook. Besteed hier meer aandacht aan en leer vooral van webshops!

Mobiel

Het gebruik van mobiele apparaten blijft groeien en dus wordt een steeds groter deel van je content mobiel geconsumeerd. Daar zal je dus ook op berekend moeten zijn, zowel technisch als qua vormgeving van je content. Maar het betekent vooral ook dat mensen je content niet consumeren terwijl ze achter een PC zitten, maar lopend op straat, bij de bushalte, in de trein, voor de TV en waar al niet meer... 

Navigatie

De opbouw van je website is van groot belang voor de wijze waarop mensen uiteindelijk tot een donatie overgaan. Dat is veel meer dan een donatieknop. Betrek en overtuig de bezoeker voordat je een donatieverzoek doet. Zorg dat de opbouw logisch is, bekijk regelmatig waar bezoekers je website betreden (meestal niet je homepage!) en hoe ze dan door de structuur van je website meegenomen worden naar een donatie!

Optimaliseren

De meeste goede doelen besteden veel tijd aan de bouw van een nieuwe website, maar weinig tijd aan het 'finetunen' na oplevering. Terwijl juist met de kleine stapjes het meeste te verdienen valt. Hetzelfde geld voor online campagnes. Niet iedere keer helemaal opnieuw beginnen, maar vooral de goede zaken herhalen en de mindere verbeteren. Houd je leercurve in stand!  

Programmatisch werken

Wanneer je van incident naar incident werkt en het onderlinge verband tussen de activiteiten niet onderkent, zullen je resultaat nooit goed worden. Vraag dat maar aan de online grootmachten. Of kijk eens naar succesvolle mailprogramma's of telemarketing campagnes uit het verleden. Benader online fondsenwerving dus programmatisch, waarbij activiteiten voortvloeien uit het programma!

Questionnaires

...en alle andere contentvormen om contactgegevens te verzamelen. We zagen al dat e-mail belangrijk was voor conversie, zorg er dan ook voor dat e-mail adressen op vele manieren verzameld worden.

Retentie

Wat gebeurd er met een online donateur na de eerste gift? Hoe wordt hij of zij bedankt? Voeg je hem/haar als gever toe aan een regulier mailprogramma? Leg je vast waarom iemand gegeven heeft? Er zijn vele manieren om te voorkomen dat het meteen de laatste donatie was, maar daar zul je wel over moeten nadenken.

Sociale Media

Ze staan niet op zich, maar zijn een laagdrempelige toegangsbron tot je website, de plek waar conversie plaats vindt. Gebruik ze dan ook op die wijze, als verwijzingsbron. 

Traffic

Geen bezoek, geen donaties! Dus moet je er alles aan doen om je bezoekersaantallen te verhogen. Niet alleen online, maar ook offline. Online doe je dat door alle hoofdbronnen in te zetten en te optimaliseren. Dat houdt nooit op. Want als het goed is leiden enkele procenten stijging van bezoek ook tot enkele procenten stijging in donaties en welke organisatie kan dat anno 2013 nu niet gebruiken?  

Uniek

Mensen doneren omdat je organisatie in hun ogen in een unieke behoefte voorziet. Zorg dan ook dat die Unique Selling Points veelvuldig aan bod komen en steeds weer herhaald worden, zelfs tijdens het invullen van het donatieformulier. Bevestig, bevestig en bevestig!

Verbinden

Geen enkel goed doel leeft in een vacuüm. Je maakt als organisatie deel uit van een community rondom een bepaald onderwerp. Dat weet je potentiële donateur ook en die verwacht van je dat zijn behoefte optimaliseert, ook als je dat zelf niet kan. Online is de ideale plaats om behoeften te verbinden. De donateur zal je dankbaar zijn!

Website

Ja, je website moet er goed uitzien. Maar voor fondsenwerving is het vele malen belangrijker dat je website snel laadt, overzichtelijk is, over veel dynamische content beschikt, zodat mensen terugkomen, en er niet al te luxe uitziet. 

X-factor

We zijn er allemaal naar op zoek, die ene virale boodschap die ons een kapitaal oplevert. Die online campagne met de beroemde X-factor. Maar er zijn niet zo veel succesverhalen dat je er een beleid op kunt bouwen. Het is de slagroom om de taart, maar je kunt je tijd beter besteden aan het leren bakken van goede taarten.

You Tube

...en vele andere producten om audio-visuele content te hosten en te distribueren zijn goede generators van traffic naar je website en als geen andere vorm van content in staat om mensen te betrekken en te overtuigen.

Zoekverkeer

Dit is bij de meeste organisaties nog altijd de belangrijkste bron van bezoekers van hun website. Optimalisatie van onbetaald en betaald zoekverkeer is cruciaal om kwalitatief goede bezoekers te krijgen.Search Engine Optimization (SEO) is dan ook van levensbelang.

Helaas heeft het alfabet maar 26 letters...maar daar kan je al heel wat mee, nietwaar?



Like Fundraiser Online op Facebook!
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen