Dan volgt al snel een aantal voor de hand liggende stappen als 'de juist opleidingen doen' en 'ervaring opdoen als vrijwilliger'. Eigenlijk een vrij obligaat antwoord dus.
Waarop zij zei:'Nee, dat bedoel ik niet. Wat voor eigenschappen heb je nodig, wat is het verschil tussen een fondsenwerver en een goede fondsenwerver? Waar moet je dan aan werken? Wat moet je doen en juist niet doen?'
Oké, goede vraag! Terecht even op mijn nummer gezet.
Daar moest ik wel even over nadenken.
Vervolgens ben ik tot dit lijstje gekomen. Ze zijn allemaal waar, maar te vaak kom ik, vooral jonge en onervaren, fondsenwervers tegen die dit lijstje nog eens goed zouden moeten doornemen:
Kom achter je bureau vandaan
Een fondsenwerver die niet zelf actief op zoek gaat naar contact met andere mensen opent geen deuren en ontwikkelt geen nieuwe ideeën, dus ga naar buiten en blijf dat ook doen.
Leer manieren
Geef een hand, spreek mensen aan met U, kijk mensen aan als je met ze praat, en zo kan ik nog wel even doorgaan... Dus geen telefoon in je hand, over iemands schouder heen kijken en ongepast joviaal zijn.
Blijf nieuwsgierig
Kennis ontwikkel je door buiten gebaande paden te treden. Daar moet je voor openstaan en je moet het vooral doen!
Leer duiden
Kijk naar successen van anderen en vraag je af wat het succes veroorzaakte. Het doel is niet om de actie te kopiëren, maar om te leren begrijpen hoe je de succeselementen kunt toepassen in andere acties.
Ga naar mensen toe
Ontmoet mensen in hun eigen omgeving, laat ze niet naar jou toekomen. Je leert veel meer over hen en de wereld waarin zij vertoeven én ze voelen zich meer op hun gemak in een hen vertrouwde omgeving dus zullen zich opener opstellen.
Wees betrouwbaar
Kom je afspraken na! Keer op keer, zo groeit vertrouwen. Maak dus ook geen afspraken die je niet na kunt komen.
Lever perfect werk af
Hoe geweldig en briljant een idee ook is, het zijn alleen de goed uitgevoerde ideeën die beklijven. Executie maakt het verschil!
Ken je collega's
Niets is zo vreemd als een fondsenwerver die de collega's in zijn eigen organisatie niet kent. Je bent voor externen een belangrijke ingang van je organisatie, dus moet je hen ook de weg kunnen wijzen...
Luister
Hoor niet alleen wat mensen zeggen, maar luister vooral goed naar wat ze niet zeggen. Door te luisteren leer je het meest.
Leer iets van iedere ontmoeting
Ieder contact levert je iets op. Ga daar ook actief naar op zoek. Vraag jezelf na een ontmoeting af wat je geleerd hebt van dat contact en hoe je die kennis in kan zetten.
Wees op tijd
Het hoort bij goede manieren, maar ik benoem het apart omdat het zo'n vreselijke steen des aanstoots is, zeker voor ouderen en mensen met een drukke agenda...Kom op tijd op je afspraken! Of zoals mijn vader altijd zei: 'Je komt niet te laat, je bent te laat vertrokken!'
Neem niet alles persoonlijk
Bij fondsenwerven hoort 'kritiek absorberen'. Kritiek op je organisatie is niet persoonlijk en je hoeft je al helemaal niet altijd te verdedigen. Maak het niet allemaal persoonlijk, daar wordt je heel ongelukkig van.
Werk niet voor doelen waar je zelf niet in gelooft
Fondsenwerven is een vak, en als je het professioneel uitoefent, kan het zijn dat je gevraagd wordt voor een organisatie te werken die doelen nastreeft waar je zelf niet oprecht in gelooft, waar je twijfels bij hebt of die je niet begrijpt. Donoren voelen dat, dus kun je maar beter vertrekken!
Leer voorlezen
Fondsenwervers zijn verhalenvertellers. En de beste manier om te leren een verhaal uit te dragen is hardop voorlezen, omdat dan uit de intonatie blijkt of je het verhaal zelf echt begrepen hebt en overtuigend kunt overbrengen. En kinderen vinden het geweldig, dus oefenpubliek is er altijd voorhanden ;-)
Vind een mentor
In ieder vak is het erg nuttig om een mentor te hebben. Een ervaren, bij voorkeur niet bij je dagelijks werk betrokken, persoon aan wie je vragen kunt stellen en wiens antwoorden je ook ter harte neemt.
Leer spreken voor groepen
Vroeg of laat sta je voor een groep mensen om je verhaal te doen. Dat kun je jezelf maar beter vroeg aanleren, want bijna iedereen voelt zich de eerste keren zeer onzeker voor een groep en dat komt zelden ten goede aan de inhoud van je verhaal.
Leg verbanden tussen mensen
Een fondsenwerver is een netwerker, en bij netwerken hoort verbanden leggen. Alleen gebruik maken van anderen is opportunistisch gedrag en wordt vroeg of laat genadeloos afgestraft.
Zet door
Er is altijd een oplossing, je hebt 'm alleen nog niet gevonden
Geniet van kleine successen
Met succes bouw je aan zelfvertrouwen. Waardeer je kleine successen dus ook voldoende.
Kijk over grenzen
Nederland is veel minder uniek dan ze zelf wil geloven. 'Not invented here' is dan ook één van de grootste groeibelemmeringen van onze branche. Kijk naar successen in andere landen en leer er van. 'Dat gaat hier niet' is geen optie, 'Hoe kunnen wij dit hier toepassen' wel!
Wees je bewust van je uitstraling
Vragen om bijdragen van anderen betekent dat je zelf ook non-verbaal communiceert. Komen aanrijden in een luxe auto, een duur horloge dragen of de laatste nieuwe smartphone op tafel leggen bij het begin van je gesprek zet je op forse, soms zelfs een onoverbrugbare achterstand. Hetzelfde geldt voor gefrustreerd, boos, ontevreden of arrogant zijn.
Ongetwijfeld is dit lijstje niet uitputtend, dus voel je vrij om het in de comments aan te vullen!
Like Fundraiser Online op Facebook!
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!
Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Geen opmerkingen:
Een reactie posten